شناسه خبر : 1462 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مهم‌ترین مسائلی که در اجلاس ۲۰۱۵ مطرح می‌شوند

هفت‌خوان داووس

گاردین - هفت موضوع مهم و مورد بحثدر اجلاس داووس ۲۰۱۵ شامل موارد ذیل می‌شوند.

گاردین- هفت موضوع مهم و مورد بحث در اجلاس داووس ۲۰۱۵ شامل موارد ذیل می‌شوند.
۱- تغییرات جوی
سال گذشته، جهان گرم‌ترین سال خود را سپری کرد، درنتیجه تغییرات جوی مهم‌ترین مبحث روز نخست اجلاس داووس در سال جاری خواهد بود. «ال گور»، معاون پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا که از تغییرات جوی با عنوان «بزرگ‌ترین چالش پیش ‌روی تمدن بشری»، یاد کرده، همراه با «فارل ویلیامز»، خواننده مشهور پاپ که با آهنگ «هپی» مشهور شد، در صحنه اجلاس داووس حاضر خواهد شد. ال‌گور در حاشیه این اجلاس، در برنامه‌های دیگری نیز حضور خواهد یافت که این برنامه‌ها با موضوع نقش فعالیت‌های تجاری در مقابله با تغییرات جوی برگزار می‌شوند.

۲- بی‌ثباتی سیاسی
درگیری‌ها و بی‌ثباتی‌های سیاسی و اجتماعی چالش شماره یک برای پیشرفت‌های سیاسی و اقتصادی جهان در سال جاری خواهند بود. ظهور گروهک‌های تروریستی نظیر «داعش»، نگرانی‌ها از ناتوانی در اداره جهان و فروپاشی کشورها را افزایش داده است. چند تن از رهبران کشورهای خاورمیانه از جمله «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر، «ملک عبدالله»، پادشاه اردن و حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در این اجلاس حضور خواهند داشت. از سوی دیگر بحران اوکراین نیز یادآور این نکته است که درگیری‌های کهنه ممکن است دوباره پا به عرصه وجود گذاشته و تبعات آتش این درگیری‌ها دامن کل منطقه را بگیرد. اما نزدیک‌ترین اتفاق، حملات تروریستی در فرانسه و کشورهای اروپایی است که در این زمینه، «تونی بلر»، نخست‌وزیر پیشین انگلیس، سخنرانی خواهد کرد.

۳- شیوع بیماری‌های مرگبار نظیر ابولا و مرس
شیوع بیماری‌های مرگباری نظیر ابولا نشان داد که مقامات جهانی تا چه اندازه در مقابل شیوع این بیماری‌ها و فراهم کردن امکانات و منابع مورد نیاز کشورهای آسیب‌دیده ناآماده هستند. کارشناسانی را که در اجلاس داووس در مورد این موضوع سخنرانی خواهند کرد «کوفی عنان»، دبیر کل سابق سازمان ملل، و «مارگارت چان»، دبیر اجرایی سازمان جهانی بهداشت تشکیل می‌دهند. «آلفا کُنده»، رئیس‌جمهور گینه که متهم است در مراحل آغازین شیوع ابولا کندی و اهمال‌کاری کرده نیز از سخنرانان حول این موضوع خواهد بود.

۴- فناوری‌های جدید
«سر تیم برنرز-لی» سرمایه‌گذاری شبکه جهانی اینترنت در بین سایر سخنرانان پنل «به فناوری ایمان داریم»، خواهد بود. «اریک اشمیت»، مدیرعامل گوگل، «شریل سندبرگ»، از کمپانی فیس‌بوک و «ساتیا نادلا»، مدیرعامل جدید مایکروسافت نیز درباره آینده اقتصاد دیجیتال به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت. بنا بر پیشنهادات بحث‌برانگیز «دیوید کامرون»، مبنی بر دسترسی دولت‌ها به اطلاعات رمزگذاری‌شده، امنیت سایبری به یکی از مباحث مهم در این اجلاس تبدیل شده است.

۵- اعمال سیاست‌های پولی تسهیل کمی (QE)
بانک‌های مرکزی کشورها و سیاست‌های پولی آنها به یکی از مهم‌ترین بحث‌های اجلاس مجمع جهانی بدل شده است. از نکات تامل‌برانگیز اجلاس سال جاری عدم حضور «ماریو دراگی»، رئیس بانک مرکزی اروپاست چرا که او درگیر اجلاس بانک مرکزی اروپاست که در این جلسه برنامه تسهیل کمی به‌طور رسمی اعلام می‌شود.

۶- نابرابری (دستمزدها)
موضوع نابرابری دستمزدها برای سالیان متمادی جایگاه مهمی در اجلاس داووس داشته اما پیشرفت دراین‌باره همچنان کند بوده است. در جلساتی که حول این محور برگزار می‌شود، «بیل و ماریا گیتس»، همراه با «وینی بیانیما»، مدیر اجرایی کمپانی «آکسفام»، این موضوع را به‌طور جدی‌تر دنبال می‌کنند. همچنین «آنجل گوریا»، دبیر کل OECD، و «گای رایدر»، مدیر سازمان جهانی کارگران، برای بهبود وضعیت کارگران جهان دست به لابی و بحث خواهند زد.

۷- نفت
سقوط قیمت نفت به پایین‌ترین حد خود در پنج سال اخیر، برای حاضران در داووس پیام‌های مختلف و متفاوتی به همراه خواهد داشت. کاهش قیمت نفت برای صادرکنندگان تلخی و افزایش بی‌ثباتی سیاسی در خاورمیانه به همراه داشته که این مساله رشد بازارهای نوظهور را نیز دچار اختلال کرده است. «عبدالله سالم البدری»، دبیر کل «اوپک»، به‌محض رسیدن به سوئیس با انتقاد جدی تولیدکنندگان روبه‌رو خواهد شد. آنها قطعاً او را به دلیل سر باز زدن از کاهش تولیدات اوپک سرزنش خواهند کرد. در این اجلاس، مذاکره و تبادل نظر میان تمامی طرفین ذی‌نفع جامعه برای ترسیم یک نقشه واحد در این مسیر پرتلاطم و پیچیده، ضروری است. اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد (اجلاس داووس)، بستر بی‌سابقه‌ای را برای اجرای این سیاست‌ها فراهم کرده است. اجلاس امسال که تحت عنوان «زمینه جدید جهانی» (The New Global Context) برگزار می‌شود، تبعات بلندمدت و کوتاه‌مدت روند بحران‌ها نظیر: بالا گرفتن تنش‌های ژئوپولتیک، انتظارات عمومی از اجرای سیاست‌های جدید پولی، پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از تغییرات آب و هوا، بیکاری جوانان و نابرابری دستمزدها را ارزیابی می‌کند. رهبران مشاغل، دولت‌ها، سازمان‌های جهانی، جامعه دانشگاهی، فرهنگ و هنر، این تغییرات را از طریق چهار شیوه اساسی ذیل پیگیری خواهند کرد.

1- رشد و ثبات اقتصادی
ترمیم اقتصادی پس از وقوع بحران‌های مالی عمدتاً از نتایج گسترش سیاست‌های پولی بوده است. این سیاست‌ها از یک‌سو از فروپاشی اقتصادی و زمین خوردن یک اقتصاد جلوگیری می‌کنند اما از سوی دیگر احتمال وابستگی و استفاده سوء و نادرست را افزایش می‌دهند. این مساله تبعاتی نظیر ریسک‌پذیری بیش ‌از حد، ایجاد حباب سرمایه‌داری و خروج سرمایه را به همراه دارد که سبب افزایش دارایی‌ها و درنتیجه افزایش احتمال بی‌ثباتی اقتصادی می‌شود. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا قانونگذاران و ناظران، سیاست‌های صحیح برای مقابله با این خطرات مالی سیستماتیک را می‌دانند؟ آیا بازار باید تاوان این تهدیدهای ژئوپولتیک را بدهد؟ الگوهای رشد اقتصادی چگونه پویاتر، جامع‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شوند؟

2- بحران و همکاری
اقتصادهای نوظهور، در حال رشد قدرتمندانه و جسورانه‌تر در هر دو سطح منطقه‌ای و جهانی هستند که احتمال وقوع سناریوی شکل‌گیری مناطق متحد وابسته و قوی از تکرار دوباره ظهور کشورهای سلطه‌جوی تک‌قطبی یا دوقطبی، قوی‌تر است. اما آیا نظارت اداره جهانی به پیشگامی آمریکا در حال تضعیف شدن است؟ آیا افزایش رقابت‌های
جغرافیایی- اقتصادی سبب خارج شدن قطار یکپارچگی اقتصادی از مسیر اصلی خود شده؟ یک جهان دورافتاده از محوریت جهانی‌سازی چگونه قادر است همکاری‌های ضروری در مواردی نظیر اداره آب و هوا، امنیت شبکه جهانی اینترنت و سرمایه‌گذاری و تجارت جهانی را فراهم کند؟

3- جامعه و امنیت
بی‌ثباتی اجتماعی زمانی رخ می‌دهد که نظام‌های سیاسی در همگامی و همراهی با تغییرات ناکام می‌مانند. افزایش نابرابری‌های اقتصادی و تعمیق شکاف‌های چندقطبی نشان می‌دهد که این خطر جدی است و اقتصادهای پیشرفته و نوظهور نیز نیازمند راه‌های جدید برای پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر و بدون اینکه سبب تضعیف بیشتر انسجام اجتماعی شوند، هستند. حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان در عین به تحرک درآوردن رشد و نوآوری، از افزایش ثروت یک قشر خاص و نابرابری درآمدها جلوگیری کرد؟ آیا نهادهای مردمی بیش از پیش در حال غرق شدن در باتلاق تصمیم‌گیری هستند که در این صورت وقتی سخن از مقابله با رشد نابرابری‌ها و سایر چالش‌های اجتماعی و زیست‌محیطی به میان می‌آید، هرگونه اقدام موثر را دچار اختلال می‌کند؟ جامعه چگونه می‌تواند در مواجهه با بی‌ثباتی‌ها از گیر افتادن به داخل چرخه معیوب بی‌اعتمادی، دوقطبی‌گری و ناآرامی خود را نجات دهد؟

4- صنعت و نوآوری
نیروهای فناوری، آماری و اقتصادی، صنایع و بازار را در موضوعاتی نظیر خدمات بهداشت و سلامت، خدمات مالی، انرژی، تولید و عرضه، عمیقاً دستخوش تغییر می‌کنند. در همین حال، نگرانی‌ها نسبت به رشد اندک تولید، افزایش یافته و کمپانی‌های بزرگ با انتقاد جدی نسبت به افزایش سودهای کوتاه‌مدت به قیمت قربانی کردن تولید ثروت بلندمدت و در نظر گرفتن منافع اجتماع روبه‌رو شده‌اند. حال صاحبان مشاغل چگونه می‌توانند به‌جای اینکه دچار اختلال شوند خود اختلال ایجاد کنند؟

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها