شناسه خبر : 10929 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به بهانه چهل و پنجمین اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد(داووس)

زیر برف‌های داووس

«زمینه جدید جهانی»(The New Global Context) عنوان چهل و پنجمین اجلاس سالانه «مجمع جهانی اقتصاد» موسوم به اجلاس «داووس» است که به روال همه‌ساله در دهکده داووس سوئیس برگزار می‌شود.

محسن عارفی

«زمینه جدید جهانی» (The New Global Context) عنوان چهل و پنجمین اجلاس سالانه «مجمع جهانی اقتصاد» موسوم به اجلاس «داووس» است که به روال همه‌ساله در دهکده داووس سوئیس برگزار می‌شود. امسال این اجلاس قرار است ۲۱ الی ۲۴ ژانویه (یکم تا چهارم بهمن‌ماه سال جاری) برگزار شود. موضوع اجلاس امسال به‌خوبی منعکس‌کننده تغییرات عمیق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری است که به دنیا وارد شده که این تغییرات ظرفیت این را دارد که به عصر ادغام و یکپارچگی اقتصادی و مشارکت بین‌المللی که از سال ۱۹۸۹ آغاز شده، پایان بخشد. شرکت‌کنندگان در این اجلاس ۲۵۰۰ نفر از رهبران جهان شامل هزار نفر از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین اقتصادهای دنیا، روسای دولت‌های گروه20 موسوم به G20 و سایر دولت‌ها، رهبران سازمان‌های بین‌المللی و جوامع مدنی، اتحادیه‌های کارگری، نمایندگان ادیان و مذاهب اصلی دنیا، رسانه‌ها و هنرمندان هستند. همچنین کمیته‌های جدید مجمع جهانی اقتصاد شامل: رهبران جهانی جوان، شکل‌دهندگان جهانی (Global Shapers)، شرکت‌های رشد جهانی، پیشگامان فناوری و کارآفرینان اجتماعی نیز در این نشست حضور خواهند داشت. نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۵، زمینه را برای بیش از ۵۰ طرح در دست اقدام که هم‌اکنون به رهبری این مجمع در حال اجراست، فراهم خواهد کرد و هدف آن نیز ایجاد تغییرات مثبت برای دستور کار جهانی در بخش‌های مختلف صنعت، کسب و کار و مناطق مختلف در جهان است. این اقدامات شامل ابتکارات دولتی و خصوصی برای رسیدن به چشم‌انداز جهانی توقف روند فرسایش جنگل‌های مناطق حاره‌ای ناشی از کشاورزی و تغییرات کاربری جنگل‌ها و دستیابی به نقطه صفر جنگل‌زدایی تا سال ۲۰۲۰ میلادی می‌شود؛ تلاش برای ایجاد یک زیرساخت جهانی برای مدیریت شبکه جهانی اینترنت از دیگر فعالیت‌های اصلی در این اجلاس است. همچنین کارگروه ترویج برابری جنسیتی با همکاری دولت‌ها در سطح جهان برای بهبود فرصت‌های اقتصادی جمعیت زنان تلاش می‌کند. برای پوشش این برنامه‌ها، بیش از ۲۵۰ جلسه برگزار خواهد شد که در آنها شبکه‌ای متشکل از ۱۵۰۰ کارشناس درجه اول جهان برای یافتن راه‌حل برای بیش از ۸۰ چالش جهانی همفکری می‌کنند. اجلاس امسال ۱۰ چالش اساسی ذیل را دربرخواهد گرفت:
محیط زیست و محدودیت منابع، مهارت استخدام و سرمایه انسانی، برابری جنسیتی، سرمایه‌گذاری بلندمدت، توسعه و زیرساخت، امنیت غذایی و کشاورزی، تجارت جهانی و سرمایه‌گذاری، آینده اینترنت، جرائم بین‌المللی و مبارزه با فساد، شمول اجتماعی و آینده نظام‌های مالی.
مجمع جهانی اقتصاد از دیرباز به محلی برای نشست و هم‌آرایی اقتصادهای نوظهور با کشورهای در حال توسعه بدل شده و توانسته سیاستمداران و مقامات کشورهای مختلف را برای بحث و تبادل نظر راجع به دیدگاه‌هایشان در شهر داووس سوئیس گرد هم آورد. به نظر می‌رسد اجلاس امسال داووس به‌عنوان بزرگ‌ترین آهنربای سرمایه در جهان، دوباره یک بازیگر قدیمی را روی صحنه بیاورد و آن کسی جز آمریکا نیست. در حالی که برزیل از حرکت باز ایستاده، روسیه وارد بحران شده و هند نیز اسیر پیاده کردن اصلاحات اقتصادی است، آمریکا به دنبال کاهش قیمت نفت و حامل‌های انرژی و همین‌طور سلطه دره سیلیکون، در حال ترقی سریع است. باوجود انتشار گزارش جدید بازار خرده‌فروشی، که از کاهش اشتیاق‌ها برای اوج‌گیری اقتصاد آمریکا حکایت کرده و باعث نگرانی از سمت و سوی حرکت اقتصاد این کشور شد، اما اقتصاد این کشور در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۴ میلادی رشدی معادل پنج درصد داشته که این رقم در چند دهه اخیر بی‌نظیر بوده است. جی‌کوب فرنکل، مدیرعامل شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکا، جی پی مورگان چیس
(JPMorgan Chase & Co. (JPM که از اواسط دهه ۸۰ میلادی به‌صورت ثابت در اجلاس داووس شرکت می‌کند، گفت: «اقتصاد آمریکا در حال تصاحب جایگاه سابق خود به‌عنوان ابرقدرت اقتصادی دنیاست.» این اجلاس مکانی است که بازیابی اقتصادی به سریع‌ترین شکل ممکن رخ می‌دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها