شناسه خبر : 13095 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رقابت شدید ایرباس و بوئینگ در آسمان آسیا پاسیفیک

جنگ هواپیماها

یکی از هواپیماهایی که در نمایشگاه هوایی سنگاپور به نمایش درآمد ایرباس ای ۳۵۰ XWB است که توجه زیادی را به خودش جلب کرده است. هواپیمای ای ۳۵۰ یک نمونه از رقابت مستقیم شرکت اروپایی ایرباس برای جذب خریدان بیشتر در برابر رقیب آمریکایی‌اش بوئینگ است.

یکی از هواپیماهایی که در نمایشگاه هوایی سنگاپور به نمایش درآمد ایرباس ای 350 XWB است که توجه زیادی را به خودش جلب کرده است. هواپیمای ای 350 یک نمونه از رقابت مستقیم شرکت اروپایی ایرباس برای جذب خریدان بیشتر در برابر رقیب آمریکایی‌اش بوئینگ است. ایرباس در نمایشگاه چهار هزار متر مربعی سنگاپور موفق شد با اعلام یک خبر تازه خود را در مرکز توجهات قرار دهد. به گفته ایرباس آنها توانسته‌اند در جدیدترین معامله بزرگ خود قرارداد تحویل 63 فروند هواپیمای ای350 را با شرکت ویتنامی ویت‌جت‌ایر منعقد کنند. تحویل این هواپیماها از اواخر سال جاری آغاز می‌شود. ویت‌جت‌ایر همچنین هفت هواپیمای ای 320 نیز اجاره خواهد کرد و برای 30 فروند از هواپیماهای فعلی خود نیز آپشن‌های جدید خریداری خواهد کرد. این قرارداد 4/6 میلیارد دلاری جهشی قابل ‌توجه برای یک شرکت هواپیمایی خصوصی و کم‌هزینه چون ویت‌جت‌ایر محسوب می‌شود. ایرباس پیش‌بینی می‌کند در 20 سال آینده منطقه آسیا پاسیفیک حدود هفت هزار هواپیما یعنی یک‌سوم کل دنیا برای جابه‌جایی مسافر نیاز داشته باشد. جان لیهی مدیر ارشد اجرایی مشتریان در شرکت ایرباس می‌گوید: «تمامی هواپیماهای تولید ما در این منطقه با تعداد قابل توجهی در حال پرواز هستند و ما تلاش داریم تسلط خودمان را بر این بازار حفظ کنیم چون می‌توانیم تمام نیاز ایرلاین‌های منطقه آسیا پاسیفیک را تامین کنیم.» با این همه رقیب قدرتمند ایرباس یعنی شرکت هواپیماسازی بوئینگ هم بیکار ننشسته است. معاون بازاریابی هواپیماهای تجاری بوئینگ معتقد نیست که حتماً باید در این نمایشگاه خبر یک قرارداد عمده را علنی کند بلکه نمایشگاه جای آشنایی و تقویت رابطه با مشتریان است. رندی تینسِث می‌گوید: «بازار آسیا پاسیفیک تقریباً 35 درصد کل تقاضای جهان را در اختیار دارد و از این بابت اهمیت فراوانی برای ما دارد. ما بیشتر از هر تولیدکننده دیگری اینجا هواپیما می‌فروشیم پس بدون شک قدرت اصلی ما هستیم.» دو غول هواپیماسازی دنیا زمان زیادی را صرف پیش‌بینی رشد منطقه آسیا پاسیفیک می‌کنند و بر اساس پیش‌بینی‌هایشان برنامه‌ریزی می‌کنند. تینسث می‌گوید: «اقتصاد منطقه رشد می‌کند و درآمدها بالا می‌رود. وقتی درآمد افزایش یابد مردم بیشتر سفر می‌روند. البته این روند همیشه کمی نوسان دارد. در مورد منطقه آسیا پاسیفیک اگر پنج تا 10 سال آینده را در نظر بگیرید هر سال 100 میلیون نفر به تعداد سفرها افزوده خواهد شد.» پیش‌بینی ایرباس این است که منطقه آسیا پاسیفیک تا سال 2032 به 10 هزار و 940 هواپیمای مسافری و باری دیگر نیاز خواهد داشت. رقم پیش‌بینی‌شده توسط بوئینگ کمی متفاوت است. بوئینگ تخمین زده این منطقه 12 هزار و 820 هواپیمای جدید در طول دو دهه آینده لازم دارد. بازاری که ارزش آن بالغ بر 9/1 هزار میلیارد دلار است. معاون بازاریابی هواپیماهای تجاری بوئینگ می‌گوید: «این منطقه بزرگ‌ترین بازار هواپیماهای باریک‌پیکر (تک‌راهرو)، متوسط‌پیکر و هواپیماهای غول‌پیکری چون 747 است. اینجا بزرگ‌ترین بازار هواپیماهای باری است. دلیل اینکه ما اینجا هستیم همین است.» رندی تینسث اعتقاد دارد که 36 درصد هواپیماهای جدید در دنیا در طول 20 سال آینده جذب بازار آسیا خواهند شد و نیمی از رشد ترافیک هوایی دنیا مربوط به پروازهایی است که به این منطقه می‌آیند یا از این منطقه به دیگر نقاط جهان پرواز می‌کنند.
جنگ ایرباس و بوئینگ برای کسب سهم بیشتری از بازار 15 سال است که در این منطقه اوج گرفته است. ایرباس اعلام کرده در سال 2013 حدود 80 درصد از تجارت در صنعت هواپیمایی منطقه را در اختیار داشته است اما به نظر می‌رسد این رقم بیش از مقدار واقعی آن باشد. ایرباس با تحویل 331 هواپیما به شرکت‌های منطقه آسیا پاسیفیک در سال گذشته حدوداً 51 درصد از خرید و فروش هواپیماهای جدید منطقه را به خود اختصاص داده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها