شناسه خبر : 13004 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

«برازوکا» توپ مخصوص جام‌جهانی

سرانجام جام‌جهانی برزیل فرارسید و ۳۲ تیم از سراسر جهان در ۱۲ شهر برزیل در طول یک ماه به مسابقه خواهند پرداخت تا در انتها قهرمان فوتبال جهان شناخته شود.

سرانجام جام‌جهانی برزیل فرارسید و 32 تیم از سراسر جهان در 12 شهر برزیل در طول یک ماه به مسابقه خواهند پرداخت تا در انتها قهرمان فوتبال جهان شناخته شود. میلیون‌ها طرفدار نیز با آرزوی موفقیت تیم خود به تماشای این مسابقات خواهند نشست. وجه مشترک تمامی تیم‌ها توپ جدید مورد استفاده در این مسابقات است که مانند همیشه توسط کمپانی آدیداس و با نام Brazuca تمام توجه کره خاکی را به خود جلب خواهد کرد. نام برازوکا برای این توپ در سپتامبر سال 2012 انتخاب شده است که در آن بیش از نیم میلیون طرفدار فوتبال در کشور برزیل شرکت داشتند. برازوکا اصطلاحی است که معنی آن به سبک زندگی برزیلی اطلاق می‌شود. طراحی این توپ نیز برگرفته از فاکتورهای محلی است، برای مثال رنگ‌ها و نوارهای طراحی‌شده روی توپ دربردارنده نقوش و رنگ‌های دستبندهایی است که مردم محلی برای برآورده شدن آرزوهایشان به دستان خود می‌بندند. همچنین رنگ‌های متنوع به‌کار رفته در پوشش این توپ حکایت از رنگ‌ها و تنوع بازی و مفرح بودن بازی فوتبال در این کشور دارد. خوب است بدانید کمپانی آلمانی آدیداس طی یک قرارداد همکاری با فیفا توپ‌های جام‌جهانی را تا سال 2030 تولید و عرضه خواهد کرد. همچنین تمامی توپ‌های تولیدشده در جام‌های جهانی پس از سال 1970 نیز متعلق به آدیداس است که شامل Telstar به کار برده شده در جام جهانی 1970 مکزیک، Tango به کار برده شده در جام جهانی 1978 آرژانتین و Jabulani است که در 2010 آفریقای جنوبی شاهد استفاده از آنها بودیم.
ارنستو بروس، مدیر بخش فوتبال کمپانی آدیداس در آمریکا در این مورد چنین اظهارنظر کرده است: توپ مورد استفاده در مسابقات جام جهانی برزیل نشان‌دهنده فرهنگ حاکم در کشور برزیل است که با هر گل و حرکت زیبا همراه شده و در یادها و خاطره‌ها ثبت خواهد شد. آدیداس سابقه درخشانی در جام‌های جهانی دارد، به طوری که این کمپانی از سال 1970 اسپانسر فیفا و تولیدکننده رسمی توپ‌های مورد استفاده در این تورنمنت است. در تولید برازوکا از آخرین فناوری‌ها بهره گرفته شده است که بازیکنان می‌توانند تفاوت را در زمین بازی احساس کنند. آدیداس اعلام کرده است این توپ توسط 600 بازیکن در 30 لیگ معتبر حرفه‌ای مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین 10 تیم ملی نیز در بازی‌های خود این توپ را مورد آزمایش قرار داده‌اند. نسخه‌ای از این توپ نیز در جام‌جهانی زیر 20 سال فیفا مورد استفاده قرار گرفته است. فناوری استفاده شده در این توپ برگرفته از توپ Tango 12، توپ رسمی مسابقات جام ملت‌های اروپا و توپ‌های مورد استفاده در جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا و طراحی شش‌تکه است که تقارنی یکدست دارد و بهینگی آن افزایش یافته است. آیا این توپ قادر است رضایت بازیکنان را از آن خود کند؟ احتمالاً می‌دانید نسخه قبلی توپ‌های جام‌جهانی با نام جابولانی انتقاد بسیاری را به همراه داشت، به طوری که متخصصان آیرودینامیک آژانس فضایی ایالات‌متحده نیز با بررسی این توپ اعلام کردند با گذر سرعت جابولانی از 70 کیلومتر بر ساعت، مسیر این توپ غیرقابل پیش‌بینی می‌شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها