شناسه خبر : 11798 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اظهارات عجیب مدیرعامل جدید خودروساز متخلف آلمانی در دیترویت

باز هم فولکس‌واگن

در مصاحبه‌ای قبل از آغاز نمایشگاه اتومبیل دیترویت، مدیرعامل جدید فولکس‌واگن ادعا کرد این شرکت هیچ کاری که از نظر اخلاقی نادرست باشد، برای گذراندن آزمون آلودگی در ایالات متحده انجام نداده است.

در مصاحبه‌ای قبل از آغاز نمایشگاه اتومبیل دیترویت، مدیرعامل جدید فولکس‌واگن ادعا کرد این شرکت هیچ کاری که از نظر اخلاقی نادرست باشد، برای گذراندن آزمون آلودگی در ایالات متحده انجام نداده است. این سخنان در تضاد کامل با اظهارات قبلی مدیران و مدیرعامل این شرکت است که رسماً تایید کرده بودند این شرکت به انجام فریبی سازمان‌یافته دست زده است.
مولر که بعد از بالا گرفتن جریان مربوط به استفاده از نرم‌افزار تقلب در خودروهای دیزلی فولکس‌واگن، جانشین مدیرعامل قبلی این شرکت شده است، در این سخنرانی از پیش تنظیم‌شده، دوباره از مردم و مقامات ایالات متحده بابت مشکلات ایجاد‌شده عذرخواهی کرد اما تاکید کرد این شرکت در مراحل بازرسی دروغی نگفته است. اشاره وی به انتقادهایی است که به شرکت فولکس و مقامات آن وارد شد، در این جهت که تلاش کرده‌اند واقعیت را تا جای ممکن از دید بازرسان پنهان نگه دارند. مولر، که آلمانی‌زبان است و به انگلیسی نیز تسلط کاملی ندارد، اعتقاد دارد وضعیت پیش‌آمده ناشی از درک نادرست آنها از قوانین ایالات متحده بوده است: «ما در مراحل اولیه اصلاً متوجه سوال نمی‌شدیم، اما از وقتی سوال برایمان واضح شد، در جهت رفع مشکل صادقانه تلاش کردیم.» وی همچنین مشکل را نه دروغ و فریب که مشکلی تکنیکی خواند. اظهاراتی که شگفتی‌های زیادی را به دنبال داشت. حتی در مقابل این سوال که مردم آمریکا، این موضوع را نه یک مشکل فنی، که مساله‌ای اخلاقی در کل شرکت می‌دانند، پاسخ داد: «اگر صادقانه بخواهم صحبت کنم، این یک مشکل فنی بود. ما درک درستی از قوانین ایالات متحده نداشتیم. در شرکت اهدافی برای مهندسان بخش فنی ما تعریف شده بود که آنها با استفاده از نرم‌افزاری به آن اهداف دست یافتند، ما نمی‌دانستیم استفاده از این نرم‌افزار خلاف قوانین ایالات متحده است.» پاسخی عجیب که با اظهاراتی عجیب‌تر هم ادامه داده شد. اما در نهایت وقتی بخشی از این مصاحبه منتشر شد، فولکس‌واگن درخواست مصاحبه‌ای جدید، به عنوان جایگزین مصاحبه قبلی کرد و این مصاحبه جدید، تنها حاوی قبول تقصیر و عذرخواهی بود. اقدامی که منطقی‌تر به نظر می‌رسید. مولر در این مصاحبه جدید که از پیش برایش نوشته شده بود، تنها اظهار داشت سه ماه است مسوولیت شرکت را بر عهده گرفته و طبیعتاً نمی‌تواند مساله‌ای را که 10 سال پیش ایجاد شده، به این سرعت حل کند.
تاکنون معلوم شده این نرم‌افزار روی بیش از 500 هزار خودرو در ایالات متحده نصب شده است و مقامات آمریکایی این شرکت را ملزم به فراخوانی و رفع عیب خودروها کرده‌اند. علاوه بر اینکه هنوز روش رفع عیب معلوم نیست و بسیاری خریداران اظهار داشته‌اند تنها زمانی راضی خواهند شد که بتوانند خودرو خود را در قبال دریافت اصل پول‌شان به شرکت بازگردانند. فولکس‌واگن حتی هنوز اقدامات لازم برای انجام فراخوان را انجام نداده است. علاوه بر اینکه تصمیم نهایی در مورد میزان جریمه‌هایی که دولت و سازمان حفاظت از محیط زیست برای این شرکت در نظر خواهد گرفت، اتخاذ نشده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها