شناسه خبر : 11357 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گشت‌وگذار در بزرگ‌ترین گنجینه هنری یک بانک خصوصی

به تماشای رنگ‌های درخشان هنر ایران

از تقاطع خیابان ولی‌عصر و طالقانی ۲۰۰‌متری که به سمت غرب بروید، درست روبه‌روی سینما فلسطین ساختمان قدیمی با معماری چشم‌نواز پیش رویتان قرار دارد. موزه صبا از آن دست ساختمان‌هایی است که نمی‌توان از مقابلش عبور کرد و آن را نادیده گرفت.

از تقاطع خیابان ولی‌عصر و طالقانی 200‌متری که به سمت غرب بروید، درست روبه‌روی سینما فلسطین ساختمان قدیمی با معماری چشم‌نواز پیش رویتان قرار دارد. موزه صبا از آن دست ساختمان‌هایی است که نمی‌توان از مقابلش عبور کرد و آن را نادیده گرفت. اگر اهل گشت‌وگذارهای فرهنگی باشید هر از چند گاه گذرتان به نمایشگاه‌هایی که در این ساختمان زیبای فرهنگستان هنر برگزار می‌شود، می‌افتد. اما شاید شما هم باخبر نباشید که در آخرین طبقه این ساختمان گنجینه‌ای عظیم بالغ ‌بر میلیاردها دلار روی دیوارها به نمایش گذاشته شده است. بانک پاسارگاد مالک یکی از بزرگ‌ترین و گران‌ترین مجموعه‌های هنر نقاشی ایران، بخش اعظمی از آثاری را که در یک دهه اخیر خریداری کرده است روی دیوارهای موزه دائمی‌اش در گالری صبا به نمایش گذاشته است. یک نمایشگاه دائمی که هر روز هفته می‌توانید به شکل رایگان از آن بازدید کنید و از حجم تابلوهای نفیسی که از بزرگان هنر نقاشی ایران در آنجا به نمایش درآمده حیرت‌زده شوید.
موزه هنرهای تجسمی معاصر بانک پاسارگاد در تاریخ 14 مهرماه 1388 با آثار جدیدی از هنرمندان نوگرای معاصر ایرانی مجدداً بازگشایی شد. در این موزه-مجموعه، تعداد 140 اثر از آثار گنجینه موزه به نمایش درآمده است. این آثار شامل نقش برجسته، مجسمه و نقاشی‌هایی در سبک امپرسیونیسم، پاپ آرت، کالیگوگرافی و خط نقاشی است. در گنجینه موزه، آثار گرانبهایی از هنرمندان در گذشته‌ای چون بهمن محصص، فرامرز پیلارام، رضا مافی و جعفر روحبخش نگهداری می‌شود. از هنرمندان پیشکسوت از جمله حسین زنده‌رودی، غلامحسین نامی، محمد احصایی، محمد جوادی‌پور، احمد اسفندیاری، پرویز کلانتری، ابوالقاسم سعیدی، آیدین آغداشلو و بسیاری دیگر از آثار ارزشمند، در این گنجینه نگهداری می‌شود. در مجموعه آثار این موزه به هنرمندان جوان نیز توجه شده است که از آن جمله می‌توان به افشین پیرهاشمی، گلناز فتحی و رضوان صادق‌زاده اشاره کرد.
بعد از انقلاب بانک پاسارگاد اولین نهادی بود که اقدام به سرمایه‌گذاری در زمینه اقتصاد هنر کرد، این بانک با همکاری کارشناسان برجسته‌ای همچون رضا نامی اقدام به خرید آثار هنری کرده است و به شکل جدی این عرصه را دنبال می‌کند. بانک پاسارگاد چندی پیش ثابت کرد این سرمایه‌گذاری یکی از سودده‌ترین روش‌ها برای درآمدزایی برای نهادهای اقتصادی است، چنان‌که در سومین حراج کریستی دوبی مجسمه پرسپولیس پرویز تناولی را با قیمت بی‌سابقه دو میلیون و 800 هزار دلار به فروش رساند. امسال هم در حراج بزرگ تهران چکش گران‌ترین معامله سال به نام بانک پاسارگاد پایین آمد. این بانک حالا صاحب یکی از گران‌ترین تابلوهای نقاشی ایران است که امضای سهراب سپهری را روی خود دارد.
بانک پاسارگاد با پرداخت ۷۰۰ میلیون تومان برای یک بوم ۸۰ در ۹۰‌سانتیمتری، گران‌ترین خرید این حراجی را داشت. این تابلوی بدون نام، یکی از نقاشی‌های رنگ و روغن سهراب سپهری با موضوع درخت بود که قرار است به موزه هنرهای تجسمی بانک پاسارگاد منتقل و در کنار ۱۴۰ اثر دیگر این موزه به نمایش درآید. این تابلو را یک مجموعه‌دار مقیم آمریکا قبل از انقلاب از گالری سیحون خریده بود و دو سال قبل به مجموعه‌دار دیگری در ایران فروخت. کارشناسان حراج تهران قیمت پایه این تابلو را بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برآورد می‌کردند اما رقابت شرکت‌کنندگان در حراجی معامله را به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان رساند.
حالا موزه بانک پاسارگاد، بعد از موزه هنرهای معاصر؛ یکی از بهترین موزه‌های ایران به شمار می‌آید. آنچنان که بازدیدکنندگان می‌توانند در بازدید خود، حداقل آثار 65 درصد از هنرمندان معاصر ایران را ببینند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید