شناسه خبر : 11237 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اینفوگرافی

نقشه گنج

ثروت در دنیا چگونه توزیع شده است؟

رضا طهماسبی
موسسه مالی چندملیتی «کردیت سوئیس» که دفتر مرکزی آن در شهر زوریخ کشور سوئیس قرار دارد و به عنوان یک هلدینگ در حوزه مالی و فاینانس خدمات ارائه می‌دهد، شش سالی هست که در راستای خدمات خود طی گزارشی جامع، میزان تولید ثروت در جهان و توزیع آن را به صورت منطقه‌ای در سراسر دنیا، منتشر می‌کند. گزارشی که مسیر حرکت ثروت و افزایش یا کاهش آن را در کشورها و مناطق مختلف بررسی و اعلام می‌کند.
بر اساس این گزارش هنوز بیشتر ثروت جهان در آمریکا و اروپاست اما رشد ثروت در بازارهای نوظهور نیز بسیار قابل ‌توجه است. به نوشته این گزارش ثروت در چین از ابتدای قرن حاضر تاکنون پنج برابر شده است. همچنین این گزارش تاکید می‌کند بخش عمده‌ای از افزایش ثروت در بازارهای نوظهور از جمله چین مربوط به دارایی‌های مالی است. بازارهای مالی سهم عمده‌ای در خلق ثروت دارند اما در عین حال ریسک در این بازارها نیز زیاد است. برای نمونه این گزارش عنوان می‌کند که در فاصله حدوداً یک‌ساله ژوئن 2014 تا نیمه ژوئن 2015 قیمت سهام در چین 150 درصد رشد داشت. اما از نیمه همین ماه تا پایان آن که تخمین‌های این گزارش بر پایه آن بنا شده است، قیمت‌ها در بازار سهام چین 20 درصد افت کرد.
در هرم ثروت امسال 120 هزار نفر با ثروت خالص بیش از 50 میلیون دلار در قله قرار گرفته‌اند. اگرچه آمریکا را هنوز هم به عنوان سرزمین فرصت‌ها می‌شناسند اما این چین است که سرعتی بالا در تولید ابرمیلیونرها دارد به طوری که هشت درصد از میلیونرهای دنیا چینی هستند.
ششمین گزارش ثروت جهان نشان می‌دهد ایالات‌متحده آمریکا همچنان یکی از منابع اصلی افزایش ثروت در جهان است. این گزارش همچنین گوشه چشمی هم به مبحث نابرابری دارد و می‌گوید یک درصد ثروتمندان جهان نیمی از ثروت خانوارهای دنیا را در اختیار دارند.
این گزارش نشان می‌دهد خلق ثروت در چه مناطقی از دنیا بیشتر و بهتر صورت می‌گیرد و انباشت آن در کجاست. این گزارش نقشه گنج دنیاست.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید