شناسه خبر : 5518 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حمایت جبهه پایداری از نامزدی جلیلی

محرومیت احزاب از شبکه‌های صدا و سیما

محرومیت احزاب از شبکه‌های صدا و سیما
پدرام سهرابلو
هفته گذشته در حالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ماده حقوق و مسوولیت‌های احزاب دارای پروانه را از تصویب گذراندند که بند مربوط به استفاده احزاب از شبکه‌های صدا و سیما برای اعلام مواضع و برنامه‌ها از این طرح حذف شد. حذف این بند البته موافقان و مخالفانی دارد. موافقان استدلال می‌کنند که صدا و سیما به عنوان رسانه‌ای فراگیر صرفاً باید اهداف و برنامه‌های ملی را بازتاب دهد و از در اختیار گذاشتن تریبون به احزاب و تشکل‌های سیاسی خودداری کند. در مقابل مخالفان معتقدند حذف این بند مانعی در قوام نظام حزبی در کشور محسوب شده و منعکس‌کننده نگاه زینتی به احزاب است.
آنها در عین حال معتقدند تصویب این بند می‌توانست موجب برقراری عدالت رسانه‌ای شود چرا که در حال حاضر یک جناح از امکانات صدا و سیما استفاده می‌کند اما جناح رقیب از محدودیت‌های بسیاری در این زمینه برخوردار است. اما صرف‌نظر از مورد فوق، بندهای دیگر این ماده شامل «اظهارنظر آزاد و علنی در مسائل کشور در راستای وظایف قانونی احزاب، معرفی و حمایت از نامزدهای انتخاباتی در تمامی انتخابات‌ها و ائتلاف با دیگر احزاب» و حق انتشار روزنامه، نشریه و تاسیس پایگاه اطلاع‌رسانی برای احزاب به رسمیت شناخته ‌شده است.
به گزارش خانه ملت، احزاب صرفاً مجاز به تاسیس دفاتر در شهرستان‌ها و استان‌های کشور هستند و هیچ حزبی نمی‌تواند نسبت به تاسیس دفتر خارجی اقدام کند. همچنین احزاب در صورت ائتلاف با یکدیگر باید تمامی مسوولیت‌های آن را بپذیرند و مراتب را به اطلاع کمیسیون ماده 10 برسانند. در خبری دیگر مربوط به حوزه احزاب، علی‌اکبر مرتضوی‌کیاسری، جزییاتی را از برگزاری مجمع عمومی و راه‌اندازی خانه احزاب با خبرنگاران در میان گذاشت. به گزارش ایلنا رئیس هیات اجرایی مجمع عمومی فوق‌العاده و عادی خانه احزاب از جمله سیدحسین موسوی‌تبریزی، حسن غفوری‌فرد، احمد حکیمی‌پور و... به عنوان اعضای هیات اجرایی نام برد و افزود: «همه گرایش‌های سیاسی باید احساس کنند که خانه احزاب متعلق به آنهاست.
خانه احزاب باید مامن همه تشکل‌های کشور باشد. در همین راستا در صورتی که این پیشنهاد رای بیاورد، بنا داریم اساسنامه خانه احزاب را تغییر دهیم.» در همین رابطه جبهه پیروان خط امام و رهبری با ارسال نامه‌ای به معاون سیاسی وزیر کشور که در «فارس» منتشر شده، خواستار تغییر اساسنامه خانه احزاب به گونه‌ای است که این نهاد «باشگاهی از احزاب کشور باشد و محلی برای ابزار جناحی شدن نگردد و هیچ‌گونه رقابتی برای قبضه کردن آن توسط برخی احزاب صورت نپذیرد و اداره آن به صورت مشارکت همه احزاب باشد» و در خاتمه هشدار داده «با هرگونه تصمیمی که خانه احزاب را به محلی برای لشگرکشی و رقابت بین جناح‌ها تبدیل کند مخالف بوده و از حضور در آن خودداری می‌نماییم.»

هر ایرانی یک حزب است
«ما ایرانی‌ها از گذشته حوصله تاریخی نداشته‌ایم، چون حوصله تاریخی نداشته‌ایم به زیربناهای فرهنگی توجه نکرده‌ایم. امارات حزبی را روی شن بنا کرده‌ایم، حال و حوصله شکل دادن به این فونداسیون را نداشته‌ایم. زمین جامعه ما از جنس شن و ماسه است ما باید صدها متر شن و ماسه را کنار می‌زدیم به یک ساحتی می‌رسیدیم که می‌شد فونداسیون تحزب را بر آن بنا نهاد، اما در طول تاریخ ایران چنین اتفاقی نیفتاده است. ما بر این شن امارات تحزب را بنا کردیم که با هر نسیمی لرزان و ترسان فروریخته است و با هر صدایی تخریب شده است.»
محمدرضا تاجیک استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی در یک سخنرانی در جمع دانشجویان عضو انجمن علوم سیاسی آن دانشگاه که «ندای ایرانیان» منتشر ساخته، می‌افزاید: «ما هر فردمان یک حزب تمام هستیم. می‌توانیم ادعا کنیم که هر انسان ایرانی یک حزب تمام است خودش رهبر، پیرو و ایدئولوگ است. هر ایرانی خود را تئوریسین و استراتژیست می‌داند. نگاه می‌کند تا فضای سیاسی او تا کجا وفق پیدا می‌کند تا جایی که فضا با اندیشه‌هایش فراهم باشد در آن فضا بازی می‌کند. جایی که فضا از اندیشه‌هایش متفاوت می‌شود جدا می‌شود» حال آنکه «بازی حزبی در تعریف به معنای بازی دگرهاست، فرهنگ به رسمیت شناختن دگرها؛ پذیرفتن فرهنگ چندصدایی، بازی حزبی یعنی پذیرش فرهنگ تخلف».
او همچنین با تاکید بر اینکه بازی حزبی انسان رشید و سوژه سیاسی می‌طلبد، به دلایل ضعف تحزب در ایران اشاره کرده و علاوه بر ضعف فرهنگی به وجود «نظام سیاسی متمرکز» به عنوان مانعی عمده اشاره می‌کند.

بررسی انتخابات از دیدگاه امام خمینی
پایگاه اطلاع‌رسانی «جماران» با توجه به دو انتخاباتی که اسفندماه امسال برگزار می‌شود نقبی به فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی زده تا برخی فرازهای مهم بیانات ایشان در خصوص انتخابات را با مخاطبان در میان بگذارد. به نوشته جماران، نوع حکومت مطلوب از دیدگاه امام «جمهوری اسلامی» است که جمهوریت و اسلامیت به هم گره‌خورده باشند و مردم مشارکتی آگاهانه در تعیین زمامداران ایفا کنند چرا که «از حقوق اولیه هر ملتی است که باید سرنوشت و تعیین شکل و نوع حکومت خود را در دست داشته باشد.» جماران در ادامه تاکید می‌کند که نگاه حضرت امام به مردم نگاه ابزاری و صحنه‌آرایی و مجلس‌آرایی نبود که در موقع لزوم به صورت ابزاری به صحنه بیایند. امام در قبال مردم کارگزار شیفته خدمت می‌خواستند و نه تشنه قدرت و به همین خاطر توصیه می‌فرمودند «به مجرد اینکه این آدم یک آدم خوبی است خیلی، اول وقت نمازش را می‌خواند و نماز شب می‌خواند، این برای مجلس کفایت نمی‌کند. مجلس اشخاص سیاسی لازم دارد، اشخاص اقتصاددان لازم دارد، اشخاص سیاستمدار لازم دارد، اشخاص مطلع بر اوضاع جهان لازم دارد. باید تعهد به اسلام باشد و موافقت با جمهوری اسلامی باشد لکن این مسائل هم باشد. در یک مجلس باید همه چیز باشد در این کمیسیون‌های مجلس از امور ارتشی و کشاورزی و اقتصاد و همه چیز بحث می‌شود، باید مطلع باشند اینها» و در مناسبتی دیگر تاکید فرموده‌اند «انتخابات در انحصار هیچ‌کس نیست. نه در انحصار روحانیون، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروه‌ها. انتخابات مال همه مردم است».

حمایت جبهه پایداری از نامزدی جلیلی
یک نماینده عضو جبهه پایداری در گفت‌وگو با «مثلث» ضمن بیان اینکه این تشکل به همراه حزب موتلفه و جمعیت ایثارگران به یک مکانیسم انتخاباتی رسیده‌اند، دیدار محمد یزدی و محمدعلی موحدی‌کرمانی روسای جامعتین و محمدتقی مصباح‌یزدی عضو جامعه مدرسین قم را حامل پیام «همدلی و همزبانی» برای گروه‌های اصولگرا توصیف کرده و درباره موضع جبهه پایداری نسبت به کاندیداتوری سعید جلیلی در انتخابات مجلس دهم خاطرنشان می‌کند: «نمی‌خواهم آقای جلیلی را منحصر در جبهه پایداری کنم ولی آقای جلیلی چه قبل از کاندیداتوری ریاست‌جمهوری و چه بعد از آن چهره ارزشی است که اصول اعتقادی‌اش ناب است و ما هنوز عدول عملی از این رویکرد فکری را از او ندیدیم.
طبیعتاً جبهه پایداری به چهره‌های سیاسی از این دست علاقه‌مند است.» به گفته سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی جبهه پایداری «تحت لوای رهبری معنوی آیات موحدی‌کرمانی، یزدی و مصباح با تشکل‌های رسمی رایزنی می‌کند، حالا این وسط اگر افرادی علاقه‌مند بودند کاندیدا شوند طبیعتاً اگر این ساز و کار اجرایی به نتیجه برسد در آن قالب با آنها صحبت خواهد شد». با این حال او می‌افزاید که ورود به تعیین مصادیق هنوز زود است «از دی و بهمن به آن بحث ورود می‌شود. اول باید دید چه کسانی کاندیدا می‌شوند و چه نامزدهایی ظرفیت اجتماعی و خصوصیت‌های اصولگرایی لازم را دارند».

موانع فعالیت‌های احزاب هنوز مرتفع نشده
عبدالله رمضان‌زاده از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید به‌رغم موانع موجود بر سر فعالیت‌های حزبی «اکثر نیروهای اصلاح‌طلب به دنبال انجام کار تشکیلاتی بوده‌اند. اگر چه در این بین کسانی هم هستند که اعتقادی به کار تشکیلاتی جدی در قالب حزب، سازمان و گروه ندارند». عضو حزب ممنوع‌الفعالیت مشارکت در گفت‌وگو با «شرق» بر تصمیم تشکیلاتی مبنی بر عدم فعالیت سیاسی تا رفع موانع به شکل قانونی تاکید کرده و درباره دو حزب جدیدالتاسیس منتسب به اصلاح‌طلبان به اظهار نظر پرداخته است. به گفته رمضان‌زاده به برخی از دوستان عضو حزب ندا این نقد وارد است «که در کنار کسی قرار گرفتند که مواضعش با آنها هیچ هماهنگی‌ای ندارد.
به نظر ما در سیاست نباید خیلی دنبال فرصت‌های غیرواقعی گشت. فرصت شخصی که مواضعش با مواضع ما همگون نیست، فرصت قابل اعتنایی نیست و ضربه‌های آن را ما در موضع‌گیری‌های بعدی این شخص دیده‌ایم. من فکر می‌کنم که اگر این دوستان در تشکیلات مشارکت به این جمع‌بندی رسیدند، اشتباه از ما بوده که چنین اتفاقی روی داده است. ولی فکر می‌کنم عوامل دیگری باعث جذب این دوستان به تشکیلات ندا شده است [اما] فکر می‌کنیم دوستان به اصل خودشان برمی‌گردند.» او در ادامه با تشکر از دولت و دیگر ارکان نظام به خاطر اعطای مجوز به حزب اتحاد ملت ایران می‌افزاید موسسین این تشکل سیاسی «از دوستان و همفکران قدیم ما هستند» که این خود نشان‌دهنده پویایی نیروهای اصلاح‌طلب و بدنه اجتماعی حامی آنهاست.
سخنگوی دولت اصلاحات در ادامه گفت‌وگوی خود به ذکر پاره‌ای نقاط ضعف اعضای کابینه دولت و عدم همراهی آنها با رئیس‌جمهور هم پرداخته و با تاکید بر ضرورت تغییر در مدیران دولتی خاطر‌نشان می‌کند که نمی‌شود «برای اینکه به تغییر اتوبوسی متهم نشوی، با آدم‌های فاسد مدارا کنی».

ستاد انتخاباتی 17 استان تشکیل شد
این روزها وزارت کشور در حال سامان دادن برنامه‌های خود برای برگزاری انتخابات است. در همین زمینه در واپسین روز کاری هفته حسنیعلی امیری قائم‌مقام وزیر کشور از تشکیل ستادهای انتخاباتی در 17 استان کشور خبرداد. او به «ایرنا» گفت: پیگیری برای تشکیل این ستادها در استان‌های باقی‌مانده همچنان ادامه دارد. «در سومین جلسه ستاد انتخاباتی کشور که روز سه‌شنبه با حضور همه اعضا در وزارت کشور برگزار شد، گزارش استان‌ها درباره تشکیل ستادهای انتخاباتی استانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از استانداران خواسته شد تا هرچه زودتر ستادهای انتخاباتی را در استان‌های خود تشکیل دهند و گزارش مربوطه را به وزارت کشور اعلام کنند.» این عضو ستاد انتخابات کشور، طراحی تعرفه‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی و تعیین چاپخانه را از دیگر موضوعات مورد بحث در سومین جلسه ستاد انتخاباتی عنوان کرد.
او در بخش دیگری از اظهارات خود اعلام کرد: «برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیازمند آموزش به دو میلیون و 500 هزار نفر از مجریان، متصدیان صندوق‌های رای و هیات‌های اجرایی هستیم که این وظیفه بر عهده اداره کل انتخابات کشور گذاشته شد.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها