شناسه خبر : 15444 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

منابع مالی احزاب مبهم ماند
نوشت: نمایندگان، در پشت پرده استانی شدن انتخابات، تلاش دارند احزاب را فعال کنند. بسیاری از نمایندگان اعتقاد دارند استانی شدن تنها هنگامی موفق خواهد بود که احزاب رونق بگیرند. اما انتخابات تنها منوط به فعال شدن احزابی که کرکره آنها در سال انتخابات بالا می‌رود، نیست. بحث‌های مالی و به خصوص پول‌های کثیف که این روزها سر زبان‌هاست، نیز در این میان از اهمیت زیادی برخوردار می‌شود. اما از آنجا که شفاف‌سازی منابع مالی احزاب کار خیلی راحتی نیست، استانی شدن انتخابات از دستور مجلس خارج شد تا ابتدا تکه‌های پازل احزاب در تابلوی انتخابات چیده شود. طراحان متوجه شدند، بدون قانون احزاب نمی‌توانند استانی شدن را جلو ببرند. بنابراین کمیسیون شوراها طرح دوم خود، یعنی طرح نحوه فعالیت احزاب را به صحن علنی فرستادند.

تلاش اصلاح‌طلبان برای پنهان کردن اختلافات
نوشت: در جریان اصلاحات فارغ از وجود احزاب متعدد، شوراها و جبهه‌های مختلفی وجود دارد که به‌طور موازی در حال فعالیت هستند و گاهی دو گروه ادعای مدیریت یک جبهه خاص را دارند و یکدیگر را متهم به مصادره نام جبهه مدنظر خود می‌کنند. شوراهایی که امروز در جریان اصلاحات وجود دارد شامل «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات»، «شورای مشورتی خاتمی» و «شورای راهبردی اصلاح‌طلبان» است. «جبهه اصلاح‌طلبان» نیز تشکلی است که دو گروه از اصلاح‌طلبان مدعی آن هستند و آنچه جالب توجه به نظر می‌رسد تشکیل دو شورای مرکزی توسط این دو گروه است... لذا برخی کارشناسان بر این باورند که پیشنهاد اصلاح‌طلبان مبنی بر لزوم وحدت اصولگرایان با هدف القای تفرق در جبهه رقیب و نمایش وحدت خود مطرح می‌شود.

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان منطقی در اکثریت
از قول ولی‌الله شجاع‌پوریان عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نوشت: «اولویت اول اصلاح‌طلبان این است که همراهی و اجماع در مجموعه‌ای که از نظر فکری و سیاسی و تشکیلاتی با آنها همسو هستیم، اتفاق بیفتد. اما اگر احیاناً اصلاح‌طلب‌ها در شرایطی قرار گیرند که به دلایل مختلف (مثل رد صلاحیت‌ها) نتوان فهرستی اصلاح‌طلب درآورد، طبیعتاً ارزیابی می‌کنند و ممکن است در آن فضا گزینه‌های معتدل و منطقی از جریان رقیب هم مدنظر قرار گیرد. باید توجه داشت که گروهی افراطی در جریان راست وجود دارند که هیچ نوع مشروعیتی برای اصلاح‌طلبان قائل نیستند... در چنین شرایطی فکر می‌کنم مجموعه‌های اصلاح‌طلبان و حتی اصولگرایان منطقی شانس بیشتری برای ورود به مجلس دارند».

روایت عضو موتلفه از دلخوری میان اصولگرایان
از قول محمد خرسند عضو حزب موتلفه نوشت: دلخوری‌های اصولگرایان از هم هنوز به قوت خود باقی است. این در حالی است که موتلفه مدلی از وحدت را با همراهی پایداری و رهپویان در پیش گرفته است. در این مدل سه تشکل مذکور طی جلساتی ابتدا به رفع اختلافات درون‌جریانی می‌پردازند و سپس برای جذب دیگر شاخه‌های این جریان اقدام می‌کنند. اما به گفته خرسند به رغم اشتراک در اصول، هنوز اختلاف نظرهایی در اجرا وجود دارد و «دلخوری‌هایی نیز پیش آمده که باید این اختلاف‌ها و دلخوری‌ها را کنار گذاشت». به گفته وی «در گذشته رقابت بین اصولگرایان بود اما اکنون اصلاح‌طلبان به صحنه آمده‌اند، بنابراین رقابت درون‌گفتمانی اصولگرایان در این انتخابات نباید وجود داشته باشد».

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها