شناسه خبر : 18702 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ترکان: تن دادن به مطالبات شخصی نمایندگان گناه کبیره است

قسم جلاله عضو «پایداری» درباره مذاکرات

اکبر ترکان در گفت‌وگو با «ایلنا»، با بیان اینکه از تغییرات احتمالی کابینه دولت یازدهم بی‌اطلاعم، اظهار کرد: «از این پس توجه و تمرکز نمایندگان به سمت انتخابات دوره دهم مجلس است و تب و تاب و دوران استیضاح وزرا تمام شده است…

قسم جلاله عضو «پایداری» درباره مذاکرات
گمانه‌زنی درباره یارانی که با تصمیم رئیس‌جمهوری باید از کاروان دولت جدا شوند، یکی از مهم‌ترین سوژه‌های اخبار و گزارش‌های رسانه‌های ایران در هفته پیش بود. بسیاری از روزنامه‌ها، پایگاه‌های خبری اینترنتی و... با انتشار فهرست‌های متفاوت از بازماندگان احتمالی کابینه و جانشینان آن خبر و گزارش منتشر کردند. این اخبار تا روزهای میانی هفته که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اصل ماجرا را تکذیب کرد به عنوان مهم‌ترین سوژه داخلی رسانه‌های ایران مورد توجه ویژه قرار داشت.
از دیگر سوژه‌های مهم هفته پیش می‌توان به ادامه مذاکرات تیم کارشناسی ایران و قدرت‌های جهانی در بحث هسته‌ای اشاره کرد. مذاکراتی که هنوز درباره نتایج آن خبر مهمی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار نگرفته است. ماجرای بحران یمن نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که به صورت ویژه در رسانه‌های ایران به آن پرداخته شد. بحرانی که پس از انقضای مدت آتش‌بس پنج‌روزه شعله‌ورتر شده است و امکان کمک‌رسانی به مردم این کشور هر روز سخت‌تر می‌شود.
از دیگر اخبار مهم هفته پیش می‌توان به لغو یکی دیگر از سخنرانی‌های علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس اشاره کرد. به گزارش «آنا»، حزب آزادی استان چهارمحال و بختیاری در بیانیه‌ای با اعلام این خبر که سفر دوم خردادماه علی مطهری به استان چهارمحال و بختیاری برای سخنرانی در شهرکرد لغو شده است، تاکید کرد: «این لغو ناشی از برخی تحرکات و فشارها و همچنین فرآیند طولانی صدور مجوز از سوی فرماندار بوده است.» به نظر می‌رسد علی مطهری قصد کرده است تا در این ایام رکورد برنامه‌های قانونی لغو‌شده را که هم‌اکنون در اختیار کنسرت‌های موسیقی است یک‌تنه بشکند. «تسنیم» نیز در هفته پیش از حضور هیات دیپلماتیک طالبان در ایران خبر داد. خبری که هم وزارت خارجه و هم سخنگوی دولت از آن ابراز بی‌اطلاعی کردند.
محاکمه احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس نیز یکی دیگر از رویدادهای مهم هفته پیش بود. محاکمه‌ای که بخش عمده آن به انتشار کامنت‌های مردمی در سایت خبری الف متعلق به وی مرتبط بود. رضا صالحی‌امیری و سعید مرتضوی نیز از دیگر شکات او به شمار می‌آمدند. ادامه این دادگاه به هفته جاری موکول شد.

اُشهَد بالله می‌خواهم مذاکرات به نتیجه برسد
حواشی امضاهای جعلی طرح سه‌فوریتی دلواپسان برای توقف مذاکرات هسته‌ای ایران و ایالات متحده در هفته پیش نیز ادامه داشت. «اعتماد» در یادداشتی دراین‌باره نوشت: «طبق اخبار جواد کریمی‌قدوسی ستاره جبهه پایداری نامه‌ای را در مجلس گردانده و برخی نمایندگان هم بدون اطلاع از محتوای آن پای آن را امضا کرده‌اند. پس از اعلام ارسال این طرح به هیات‌رئیسه برخی نمایندگان که امضای خود را پای آن نامه دیده بودند، با این بهانه که سه فوریت طرح بعداً به نامه اضافه شده بود، جنجال به پاکرده و به کریمی‌قدوسی حمله کردند. برخی رسانه‌ها هم با خیانت در امانت خواندن اقدام دلواپسانه کریمی‌قدوسی خواهان برخورد قضایی با او شدند. فارغ از صحت مستندات در این زمینه و لزوم برخورد با هر فردی که در امانت خیانت می‌کند، در اینجا به نظر می‌رسد که به یک نکته مهم توجه چندانی نشده است. اگر فردی پیش شما بیاید و بگوید کمکم کنید! با رضای خاطر و بدون هیچ اجباری بدون اینکه برگه‌ای را بخوانم پای آن امضا کرده و حالا کارخانه‌ام، ملکم و... را از دست داده‌ام، شما چه می‌کنید؟
یقه تهیه‌کننده نامه را می‌گیرید یا به امضاکننده نامه می‌گویید خودکرده را تدبیر نیست؟ ...از آن مهم‌تر درباره چنین فردی چه فکری می‌کردید؟ آیا او را صاحب صلاحیت برای اداره امور خود می‌دانستید؟ حال در نظر بگیرید که نه در مسائل شخصی که در مسائل مهم کشوری چنین اتفاقی رخ دهد؟ یکی از شرایط نمایندگی مجلس مدیریت و تدبیر است. قاعدتاً فردی که بدون آگاهی از محتوای متن، آن را امضا کند، نمی‌توان او را مدبر دانست.» می‌توان به زبان دیگر گفت به عزیزان شورای نگهبان پیشنهاد می‌شود برای انتخابات مجلس بعد، نمایندگانی را که اعلام کرده‌اند از چند و چون محتوای متنی که جناب کریمی‌قدوسی جلوی آنها گذاشته و آنها آن را امضا کرده‌اند، آگاهی نداشته‌اند، به دلیل عدم تدبیر رد صلاحیت کنند. ردصلاحیت را برای همین موارد گذاشته‌اند.
در همین زمینه «شرق» گفت‌وگویی با متهم ردیف اول این ماجرا داشته است. محمدجواد کریمی‌قدوسی دراین‌باره تاکید می‌کند: «...قبل از اینکه من این طرح را برای امضا پیش نمایندگان ببرم، با خبرگزاری فارس مصاحبه کردم و گفتم طرحی سه‌فوریتی تهیه کرده‌ام. روزنامه کیهان هم دراین‌باره با من مصاحبه کرد و تیتر اول روزنامه کیهان یک روز قبل از جلسه مجلس همین بود و عالم و آدم خبردار شدند که طرحی سه‌فوریتی در راه است. وقتی هم به صحن آمدیم، بالای طرح نوشته بودیم سه‌فوریتی و من با ۷۰ نفر و با هر نفر بین پنج تا ۲۰ دقیقه صحبت کردم و تشریح و تحلیل کردم و بعضی‌ها جدا از توضیح من خودشان طرح را خواندند. در بین ۸۰نفری که طرح را امضا کردند، حداکثر ۱۰ نفر تاکید داشتند طرح با دو فوریت ارائه شود. حدود ۱۰ نفر هم تاکید داشتند با همین سه‌فوریت تقدیم شود...
این یک طرح بوده و مطلقاً بیانیه نبوده است. اگر کسی یک امضای جعلی بین امضاها پیدا کرد، من را به دادگاه معرفی کند... ما اشهد بالله حتماً می‌خواهیم مذاکره به نتیجه برسد. حتماً می‌خواهیم تحریم‌ها برداشته شود و تهدیدات دور شود. من می‌خواستم به شما جوان‌ها بگویم که خودتان را فدای این سایت‌ها و روزنامه‌ها نکنید. فردا که ملت توفانی شوند، درِ تمام اینها بسته می‌شود. شما دقت کنید و منافع ملی را رعایت کنید. سرنوشت کشورتان دارد رقم می‌خورد، چرا می‌خواهید بین نمایندگان اختلاف بیندازید؟» یوناتن بت‌کلیا، نماینده اقلیت دینی آشوریان و کلدانی در مجلس، از جمله نمایندگانی است که نامش میان امضاکنندگان طرح سه‌فوریتی کریمی‌قدوسی به چشم می‌خورد. بت‌کلیا، در حاشیه جلسه علنی مجلس درباره امضای این طرح به «شرق» گفت: «آقای کریمی‌قدوسی به بنده گفتند این را امضا کنید.
من پرسیدم این چیست؟ گفتند که حمایت از فرمایشات آقا در محکومیت تهدیدات حین مذاکره است. من هم گفتم چشم و امضا کردم. آقای بگلریان، نماینده ارامنه، و آقای دکتر محبی هم کنار من نشسته بودند و هر سه بدون اینکه اصلاً متن را بخوانیم، به‌عنوان حمایت از فرمایشات آقا، آن را امضا کردیم، اما اصلاً به ما گفته نشد این یک «طرح» است. چون وقتی می‌گویند حمایت، یعنی یا نامه است یا بیانیه. بعدازظهر آن روز با من تماس گرفته شد و گفتند شما طرح سه‌فوریتی قطع مذاکرات را امضا کرده‌اید. گفتم من هر وقت تیم مذاکره‌کننده از سفر برگشته است، هم در قالب نامه به رئیس‌جمهور و آقای دکتر ظریف و هم در قالب مصاحبه، از این تیم تقدیر و تشکر کرده‌ام. من همان موقع تکذیب کردم.»

تن دادن به مطالبات شخصی نمایندگان گناه کبیره است
اظهارات اکبر ترکان مشاور رئیس‌جمهوری در دو سال گذشته همواره جنجال‌برانگیز بوده است. این چهره نزدیک به حسن روحانی هفته پیش به انتقاد صریح از برخی نمایندگان مجلس پرداخت و با بیان اینکه دوران استیضاح در مجلس نهم به سر رسیده است، تصریح کرد: تن دادن به مطالبات شخصی نمایندگان مجلس گناه کبیره است و وزرا نگران استیضاح نیستند. اکبر ترکان در گفت‌وگو با «ایلنا»، با بیان اینکه از تغییرات احتمالی کابینه دولت یازدهم بی‌اطلاعم، اظهار کرد: «از این پس توجه و تمرکز نمایندگان به سمت انتخابات دوره دهم مجلس است و تب و تاب و دوران استیضاح وزرا تمام شده است... وزرای ما و دولت نگران استیضاح نیستند و همواره به دنبال این بوده‌اند که خداوند از آنها راضی باشد؛ اگر هم استیضاح شوند، مهم نیست.» این اظهارات با واکنش برخی رسانه‌ها و چهره‌های منتقد دولت مواجه شد.
جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تذکری شفاهی در جلسه علنی سه‌شنبه هفته پیش مجلس با اشاره به اظهارات ترکان گفت: «ضروری است رئیس‌جمهوری برای پیشگیری از تخریب روابط دولت و مجلس که یکی از ضرورت‌های امسال به گفته مقام معظم رهبری است، به این شخص تذکرهای لازم را بدهند.»

مجلسی که دو بار قانع شد
این بار بادهای موافق با «حلقه نه» در مجلس نوزیدند. هوای مجلس شبیه حداقل شش ماه پیش نیست که «حلقه نه» قدرت داشت. به گزارش «اعتماد» آنها که در شش ماه گذشته به وزرای پیشنهادی نه می‌گفتند و استیضاح مدیریت می‌کردند و تذکر پشت تذکر دیگر رمق گذشته را ندارند. مجلس هفته پیش به جبهه پایداری نه گفت. حالا انگار طیف اصولگرایان نزدیک به لاریجانی باز دارند از جا بلند می‌شوند.
سه‌شنبه پیش هر چقدر هم که سوال‌کنندگان نزدیک به جبهه پایداری فیلم دردناک نشان دادند تا احساسات نمایندگان را برانگیزند، هر چقدر هم که نمودار نشان دادند و اسلاید رو کردند اما باز هم افاقه نکرد. همان‌طور که طرح سه‌فوریتی توفیق نیافت، حالا دیگر در بی‌رمقی حلقه نه سوال از وزرا هم زیاد توفیق نمی‌یابد. سوال‌کنندگان می‌گفتند که در قیامت باید جواب داشته باشند و درخواست به رای گذاشتن سوال را می‌کردند، با این همه نمایندگان از پاسخ‌های هر دو وزیر -عباس آخوندی و علی ربیعی- قانع شدند تا جلسه سه‌شنبه گذشته مجلس شورای اسلامی یک خروجی جالب داشته باشد و آن هم تغییر صف‌بندی‌ها باشد؛ تغییرشان در روزهایی که به انتخابات هیات‌رئیسه آخرین سال کاری مجلس نزدیک می‌شویم و انتخابات مجلس دهم بیش از اندازه مهم است.
عضای فراکسیون رهروان ولایت حالا دارند منسجم‌تر عمل می‌کنند. در رویدادی دیگر برخی خبرگزاری‌های نزدیک به طیف فراکسیون اکثریت مجلس خبر دادند که محمدرضا باهنر برای نایب‌رئیسی مجلس نامزد نخواهد شد. با توجه به نزدیک شدن چندماهه باهنر به جبهه پایداری، به نظر می‌رسد که باهنر دریافته است که با ریزش حامی در میان اکثریت مجلس مواجه شده است و در نتیجه بهتر است تا جای ممکن از به نمایش گذاشتن این رویداد در مقابل افکار عمومی خودداری کند.

تحلیل جهان‌نیوز از اخبار بیماری برخی از زندانیان
در روزهای اخیر درباره وضعیت برخی از زندانیان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی ابراز نگرانی شده است. در همین زمینه «جهان‌نیوز» وابسته علی‌رضا زاکانی از نمایندگان منتقد دولت در گزارشی به این امر پرداخت و نوشت: «هیاهوی ضدانقلاب پس از بازداشت هر یک از عناصر داخلی خود، دیگر برای مردم ایران عادی شده است. رسانه‌های وابسته به این جریان سال‌هاست که بلافاصله پس از هر دستگیری به صورت زنجیره‌ای، خبر از بیماری یا عدم دسترسی فرد بازداشت‌شده به قرص‌هایش را روی خط خود برده و از این سناریوی تکراری بهره می‌برند که نیروهای امنیتی داروهای ضروری (ترجیحاً قلب!) فرد مذکور را گرفته و او نیز در برابر این اقدام تهدید به اعتصاب غذا کرده است!...هر چند بازی نخ‌نمای ضدانقلاب دیگر مضحک و خنده‌دار شده ولی به نظر می‌رسد هنوز از ساختار منظم خبرپراکنی علیه ایران خارج نشده است. جدیدترین نمونه این ماجرا پس از دستگیری نرگس محمدی اتفاق افتاده است.
این ضدانقلاب فعال فتنه که مشغول سیاه‌نمایی علیه وضعیت حقوق بشر در ایران بود پس از مدت‌ها اقدامات شبانه‌روزی علیه نظام چند روز قبل دستگیر و به زندان برده شد. پس از این دستگیری بود که رسانه‌های معارض به همراه همسر این فرد داستان تکراری بیماری، دارو، قرص و... را پیاده‌سازی کرده و آن را تاکنون ادامه داده‌اند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها