شناسه خبر : 3234 لینک کوتاه

حضور پی‌درپی هیات‌های خارجی در ایران

گنجشک دم پنجره

س از تغییر روند دیپلماسی ایران نسبت به گذشته رفت‌وآمد این هیات‌های خارجی به ایران به‌تدریج زیاد و زیادتر شد و اکنون به مرحله‌ای رسیده که در یک روز به صورت همزمان هفت هیات تجاری با طرف‌های ایرانی مذاکره داشته است.

«اکنون که دارم این متن را می‌نویسم، هفت هیات تجاری از کشورهای مختلف مشغول مذاکره و رایزنی با طرف‌های ایرانی هستند. روزهایی داشتیم که در ماه شش هیات هم به ایران نمی‌آمدند اما امروز برای ورود به ایران صف تشکیل داده‌اند.» این متن بخشی از تلگرام نوشت رئیس اتاق بازرگانی ایران است. روایتی از روزهای شلوغ دیپلماسی ایران که فعالان اقتصادی و بخش خصوصی ایران را هم فعال کرده است. پس از تغییر روند دیپلماسی ایران نسبت به گذشته رفت‌وآمد این هیات‌های خارجی به ایران به‌تدریج زیاد و زیادتر شد و اکنون به مرحله‌ای رسیده که در یک روز به صورت همزمان هفت هیات تجاری با طرف‌های ایرانی مذاکره داشته است. در هفته‌ای که گذشت هیات‌های خارجی حضور پررنگی در ایران داشتند. از یک سو، برای توسعه مبادلات دوجانبه بین ایران و کره، یک هیات تجاری از کره جنوبی به سرپرستی وزیر حمل‌ونقل این کشور به ایران سفر کردند و با مقامات ارشد ایرانی دیدار داشتند.
از سوی دیگر مقاماتی هم از دو کشور بلژیک و آفریقای جنوبی به ایران آمدند. به دیدار رئیس‌جمهور رفتند و با حسن روحانی درباره روابط با ایران مذاکره کردند. حسن روحانی در دیدارهای جداگانه با وزیر امور خارجه بلژیک و معاون رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی بر گسترش روابط دوجانبه با هریک از این کشورها تاکید کرد. مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا هم در هفته اخیر به ایران آمد. او در سفر یک‌روزه خود به تهران با رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و رئیس مجلس ایران دیدار کرد. پس از این دیدارها، علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: «ما مذاکرات خیلی خوبی در زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی بین ایران و اروپا داشتیم.» در همین حال شولتز هم بیان کرد: «من امیدوارم که بتوانیم فصل‌های کاملاً جدیدی را در روابط خود باز کنیم.» اما به جز این، بوسنی و ارمنستان هم در این هفته مذاکراتی با ایران داشتند. از کشور بوسنی یک هیات تجاری به سرپرستی احمد اگریویچ، معاون رئیس اتاق بازرگانی بوسنی و دو وزیر ایالتی اقتصاد و دارایی این کشور به ایران آمدند و با مقامات ارشد دولتی و بخش خصوصی ایران دیدار کردند.
از ارمنستان هم یک هیات 80‌نفره تجاری به سرپرستی وزیر اقتصاد این کشور به ایران آمد و در دوشنبه گذشته در همایشی تجاری با فعالان اقتصادی ایران موضوع همکاری‌های اقتصادی دو کشور با هم را بررسی کردند. در کنار اینها از کشور قونیه نیز یک هیات تجاری به ایران آمد و با برخی از نماینده‌های بخش خصوصی در اتاق تهران دیدارهای دوطرفه داشتند. شاید همین ترددهای پی‌درپی هم بوده که باعث شده، جلال‌پور این شرایط را با به کارگیری یک ضرب‌المثل کرمانی این‌طور توصیف کند: «بعضی تحولات می‌تواند شبیه گنجشک دم پنجره باشد. به سرعت می‌آید و به سرعت می‌رود. وقتی رفت، دیگر رفته است. فضای پس از برجام هم حکم گنجشک دم پنجره را دارد. آمده است و امکان دارد سریع و بی‌خبر برود. باید برایش آب و دانه بگذاریم و نگذاریم برود.»

index:2|width:300|height:200|align:center
index:3|width:300|height:200|align:center
index:4|width:300|height:200|align:center
index:5|width:300|height:200|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها