شناسه خبر : 1759 لینک کوتاه

اولین حضور اروپایی‌ها پس از توافق

چشمک چشم‌آبی‌ها

یکشنبه ۲۸ تیر‌ماه امسال این هیات آلمانی وارد ایران شد. بیژن زنگنه که دعوت‌کننده اصلی از این هیات بود از پتانسیل‌های ایران برای آلمانی‌ها سخن گفت. زیگمار گابریل هم از علاقه آلمانی‌ها برای همکاری اقتصادی با ایران حرف زد.

ابراهیم علیزاده
آلمانی‌ها روزگاری از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران محسوب می‌شدند. میزان واردات ایران از این کشور تا همین یک دهه پیش به حدود سه میلیارد دلار می‌رسید و حتی در سال 87 به اوج خود معادل حدود 5 /3 میلیارد دلار رسیده بود. اما از سال 88 دیگر این روند نزولی شد و تا 6 /1 میلیارد دلار در سال 93 تقلیل یافت. در دیگر سو، یعنی صادرات ایران به کشور آلمان هم این روند دچار نوسان‌هایی بوده که در مجموع در سال‌های اخیر هیچ وقت این میزان به نیم‌میلیارد دلار نرسید. در این شرایط پس از توافق هسته‌ای آلمان از اولین کشورهایی بود که هماهنگی‌های لازم برای حضور یک هیات از کشور خود در ایران را انجام داد. یکشنبه 28 تیر‌ماه امسال این هیات آلمانی وارد ایران شد.
آنها به تدریج به دیدار وزرای اقتصادی دولت رفتند. وزیر اقتصاد آلمان ابتدا به دور میز مذاکره با وزیر نفت ایران نشست. بیژن زنگنه که دعوت‌کننده اصلی از این هیات بود از پتانسیل‌های ایران برای آلمانی‌ها سخن گفت. زیگمار گابریل هم از علاقه آلمانی‌ها برای همکاری اقتصادی با ایران حرف زد. دامنه این مذاکرات گسترده‌تر شد. زنگنه در جمع این هیات آلمانی سخن گفت. او از رونمایی قراردادهای جدید نفتی (IPC) در شهریور‌ماه امسال خبر داد. افزایش ظرفیت تولید نفت ایران در آینده‌ای نزدیک به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز را مطرح کرد.
سپس این‌گونه امید آلمانی‌ها برای برقراری رابطه اقتصادی با ایران را بیشتر کرد:‌ «ما نه‌تنها برای شرکت‌های بزرگ آلمانی برنامه داریم بلکه روی شرکت‌های کوچک و متوسط آنها نیز برای انجام پروژه‌هایی در ایران حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم.» اما در مقابل فعالان اقتصادی آلمانی‌ها از مشکلات بانکی و بیمه‌ای همکاری با ایران سخن گفتند که زنگنه این‌گونه پاسخ داد: «امیدوارم مسائل بیمه‌ای و بانکی بین دو کشور هر چه سریع‌تر حل شود تا بلافاصله همکاری شرکت‌ها پس از حل این موضوع تسهیل شود.» سپس این هیات آلمانی به نزد وزیر نیرو ایران رفتند. حمید چیت‌چیان هم بر بازگشت سطح روابط اقتصادی و سیاسی ایران و آلمان به شرایط طلایی گذشته تاکید کرد. او هم ظرفیت‌های موجود برای همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و آلمان را تشریح کرد تا آنها بدانند در بخش‌های طراحی و ساخت انواع ترانس برق، تاسیسات صنایع آب، شبکه خطوط لوله و انتقال آب و تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب می‌توانند با ایران همکاری کنند.
این هیات همچنین دیداری هم با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتند. محمدرضا نعمت‌زاده هم امکان چگونگی همکاری آنها با بخش‌های صنعتی و خودرو ایران را مطرح کرد و در نهایت گابریل با حسن روحانی و محمدجواد ظریف هم ملاقات کرد تا این سفر تنها جنس اقتصادی نداشته باشد. هرچند رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران هم در این دیدار بر بهبود روابط اقتصادی تاکیدهایی کردند تا این هیات امیدوارتر به بهبود روابط اقتصادی دو کشور شود.‌






دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها