شناسه خبر : 7402 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قائم‌مقام راه‌آهن از علل بروز سانحه برخورد دو قطار می‌گوید

از خطاها گذشت نمی‌کنیم

تصادف قطار مسافری تهران - مشهد با قطار باری در پایان هفته گذشته تمامی نگاه‌ها را به سمت مدیریت راه‌آهن کشور جلب کرد.

تصادف قطار مسافری تهران-مشهد با قطار باری در پایان هفته گذشته تمامی نگاه‌ها را به سمت مدیریت راه‌آهن کشور جلب کرد. تصادفی که اگرچه تنها یک کشته بر جای گذاشت و قابل قیاس با تعداد کشته‌های تصادف اتوبوس‌های اسکانیا در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در چند ماه گذشته نیست اما نگرانی‌ها از ایمنی حمل‌ونقل کشور را دامن زد. به این بهانه با قائم‌مقام شرکت راه‌آهن کشور درباره مساله ایمنی در راه‌آهن و ابعاد سانحه اخیر به گفت‌وگو پرداختیم. احمد خدایی اعتقاد دارد بروز سانحه در حمل‌ونقل ریلی برایمان قابل قبول نیست و به همین جهت به هیچ عنوان از خطاها نمی‌گذریم.
چرا باید ایمنی که مهم‌ترین مساله در حمل‌ونقل است مورد بی‌توجهی دست‌اندرکاران این بخش قرار گیرد و سانحه‌ساز شود؟
مدیریت جدید راه‌آهن یک مدیریت باتجربه و با‌سابقه است، مگر می‌شود ایمنی در سرلوحه امور آن نباشد. در حوزه‌های مختلف راه‌آهن ایمنی چه از نظر تجهیزات با‌کیفیت و پیشرفته و چه از نظر مدیریت و عوامل انسانی دائماً مورد توجه است. از راه‌آهن این انتظار می‌رود که حجم عملیات و سرعت قطارهای خود را افزایش دهد، این امر نیز مستلزم وجود زیرساخت‌های کافی است. چرا که اگر بخواهیم حجم عملیات و سرعت قطارها را افزایش دهیم با توجه به اینکه زیرساخت‌ها کافی نیستند باید بهره‌وری را افزایش دهیم. بهره‌وری در تضاد با موضوع نظم است. بنابراین برای اینکه سانحه‌ای رخ ندهد باید در تمامی امور نظم رعایت شود تا کوچک‌ترین ناهماهنگی مشکلی به وجود نیاورد. به هر حال یکی از عوامل بروز سانحه بی‌نظمی است و باید به این مساله توجه بسیاری داشت.

یعنی بی‌نظمی باعث بروز این سانحه شد؟
به‌طور کلی درباره راه‌آهن صحبت می‌کنم که این سانحه را هم شامل می‌شود. باید بگویم مدیریت جدید راه‌آهن به شدت توجه بسیاری به ایمنی دارد. ما تمامی مسائل ایمنی را مورد توجه قرار می‌دهیم و از هیچ خطایی نمی‌گذریم تا بی‌نظمی‌ای رخ ندهد که منجر به سانحه شود. حتی در راه‌آهن موضوعی به‌عنوان شبه‌سانحه داریم. یعنی ممکن است خطایی انجام و به سانحه منجر شود اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد حتی برای این قبیل موارد نیز پیش‌بینی‌های لازم را از قبل انجام می‌دهیم. بنابراین اگر خطایی رخ دهد که حتی می‌دانیم به سانحه ختم نخواهد شد سریعاً با مسببان آن خطا برخورد می‌کنیم. شک نکنید ایمنی در اولویت راه‌آهن است.

یعنی اگر این سانحه کشته و زخمی نداشت مدیران راه‌آهن به همین شدت با خاطیان سانحه برخورد می‌کردند؟
بله، تاکید کردم تمامی موارد ایمنی مورد توجه راه‌آهن است اگر این سانحه یک کشته نمی‌داشت و افرادی نیز زخمی نمی‌شدند یقین بدانید همین گونه به سرعت به مساله رسیدگی می‌شد و افراد و عواملی که باعث شدند سانحه رخ دهد، شناسایی و با مسببان برخورد می‌شد. در مواردی نیز داشته‌ایم که خطایی رخ داده است و حتی منجر به سانحه نشده است اما با افرادی که مرتکب خطا شده‌اند برخورد شده است. راه‌آهن در این زمینه کاملاً جدی است و اجازه نمی‌دهد بی‌نظمی در راه‌آهن حاکم شود.

به هر حال همان‌طور که راه‌آهن اعلام کرده است عبور از چراغ قرمز در ورود به ایستگاه با سرعت غیرمجاز، تغییر مسیر و اعلام اشتباه مسوول کنترل ایستگاه علت اصلی وقوع سانحه قطار تهران-مشهد بوده است. چه تضمینی وجود دارد که دیگر این گونه اتفاقات در راه‌آهن رخ ندهد؟
به هر حال در برخی موارد اتفاقاتی رخ می‌دهد اما مهم این است که سریعاً رسیدگی شود و دیگر اجازه ندهیم اتفاقی مشابه تکرار شود. به همین جهت همان شب که سانحه برخورد دو قطار رخ داد مدیریت راه‌آهن در محل بروز سانحه حاضر شد و راساً اقدام کرد. حتی اگر فردای آن روز جمعه و تعطیل نبود در همان روز کمیسیون سوانح تشکیل می‌شد و علت سانحه اعلام می‌شد. چرا که بروز سانحه در حمل‌ونقل ریلی برایمان به هیچ عنوان قابل قبول نیست. به همین جهت نیز سریعاً موضوع پیگیری شد و روز شنبه علت سانحه به‌طور شفاف اعلام شد و با مسببان آن برخورد شد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها