شناسه خبر : 6620 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما

فجر؛ جشنواره‌ای برای اهالی مطبوعات

در آستانه سی و سومین جشنواره فیلم فجر، برخی اکران متعدد فیلم‌ها را در جشنواره آسیبی به فروش در فصل اکران عمومی فیلم می‌دانند، برخی دیگر مجال اکران در جشنواره را بر ایجاد عطش در مخاطبان برای استقبال از دوره اکران عمومی آن موثر می‌دانند.

دنیا عیوضی

در آستانه سی و سومین جشنواره فیلم فجر، برخی اکران متعدد فیلم‌ها را در جشنواره آسیبی به فروش در فصل اکران عمومی فیلم می‌دانند، برخی دیگر مجال اکران در جشنواره را بر ایجاد عطش در مخاطبان برای استقبال از دوره اکران عمومی آن موثر می‌دانند. «غلامرضا موسوی» در گفت‌وگو با «تجارت فردا» تعریف جشنواره فیلم را صرفاً فروش نمی‌داند، او دلیل شکل‌گیری جشنواره فیلم را معرفی فیلم‌ها به دست مطبوعات معرفی می‌کند. رابطه اکران فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر و اثر آن بر فروش سالانه فیلم‌ها محور گفت‌وگو با این تهیه‌کننده سینماست.



دلیل مشخص نمایش فیلم‌ها در جشنواره چیست، آیا می‌توان این دیدگاه را در نظر گرفت که اکران در جشنواره به دلیل فروش خوب فیلم‌ها خواهد بود؟
بدون تردید در همه جای دنیا دلیل شکل‌گیری جشنواره‌ها و اکران فیلم‌ها در این قبیل مناسبت‌ها قطعاً مطبوعات و رسانه‌هاست. باید پذیرفت که این مطبوعات و رسانه‌ها هستند که فیلم‌ها را معرفی می‌کنند، حال آنکه هر نویسنده‌ای با سبک و سیاق خود و هر رسانه‌ای بر اساس زاویه نگاه خود به این رویداد می‌پردازد. تمام جشنواره‌های دنیا بر همین اساس شکل گرفته‌اند، اینکه فیلم‌ها در یک دوره کوتاهی برای یک تعداد مخاطب به اکران در‌بیایند، نمی‌تواند دلیل مناسبی برای شکل‌گیری جشنواره‌ها باشد. اساساً معرفی فیلم‌ها برای مخاطب در یک دوره زمانی با عنوان جشنواره فیلم، هدف اصلی این رویداد است.

این روزها برخی کارشناسان سینمایی می‌گویند بزرگ شدن بی‌حد و حصر جشنواره فیلم فجر و نمایش در سانس‌های پرتعداد در تهران و شهرستان‌ها در ظاهر گیشه خوبی خواهد داشت اما این موضوع باعث سرد شدن اکران عمومی در طول سال خواهد شد، شما این موضوع را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
طبیعتاً در هر جشنواره‌ای و همین‌طور جشنواره فیلم فجر نمایش فیلم‌ها باید بر اساس برنامه‌ریزی باشد و تعداد نمایش‌ها از یک تعداد حساب‌شده‌ای نباید بیشتر شود. پرتعداد شدن سانس‌های اکران نمایش‌‌واره را به جای جشنواره به اشتباه تداعی می‌کند. جشنواره‌ها معمولاً یک تعداد نمایش دارند و اگر بیشتر از آن باشد به نمایش واره فیلم تبدیل می‌شود و قطعاً جشنواره فجر هم از این قاعده مستثنی نیست.

آیا همه فیلمسازان معتقدند نمایش فیلم‌شان در جشنواره عطش مخاطبان را در اکران عمومی بیشتر می‌کند؟
کارگردان و تهیه‌کنندگانی که فیلم آنها در جشنواره به نمایش درمی‌آید قطعاً همین دیدگاه را دارند که فیلم‌ها در جشنواره با هدف معرفی و پوشش رسانه‌ها ارائه می‌شود و همین‌طور به فروش فیلم در دوره اکران عمومی کمک می‌کند. اما ما می‌بینیم که بعضی از کارگردانان هم این اعتقاد را ندارند و فیلم‌های خود را در جشنواره ارائه نمی‌کنند.

از سوی دیگر گاهی می‌شنویم نمایش فیلم‌ها با سانس‌های پرتعداد در جشنواره باعث می‌شود اغلب مخاطبان اصلی سینما آن فیلم را در جشنواره ببینند و این به فروش فیلم در اکران عمومی آن ضربه وارد می‌کند، نظر شما در این باره چیست؟
فیلم‌ها باید بر اساس ضوابط و قاعده مشخص در جشنواره اکران شود، طبیعتاً اگر فیلمی بیش از اندازه یعنی در سانس‌های پرتعداد در سینماها نمایش داده شود به فیلم صدمه وارد می‌کند و بعدها به فروش و اکران عمومی آن آسیب خواهد زد. همه اینها بستگی به این دارد که در جشنواره فجر چه تعداد فیلم با چه تعداد اکران وجود داشته باشد. ما باید ظرفیت مخاطبان‌مان را در نظر بگیریم.

در این زمینه ظرفیت سالن نمایش فیلم‌ها هم اثر دارد؟
بله؛ با توجه به اینکه ما سالن‌های کوچکی از نظر تعداد تماشاگر داریم، بنابراین امکان دارد فیلمی در پنج سالن نمایش داده شود و در نهایت هزار نفر آن فیلم را دیده باشند. اما اگر فیلم را در یک سالن بزرگ به عنوان مثال در برج میلاد که در جشنواره فیلم فجر اهالی مطبوعات، رسانه‌ها و هنرمندان برای تماشای فیلم‌ها به آنجا می‌روند، به نمایش بگذارند، آن سالن در هر سانس نمایش 1800 نفر را در‌بر می‌گیرد. اما سالن‌های سینمایی در سطح شهر برای همین تعداد تماشاگر قاعدتاً باید چیزی نزدیک به هفت یا هشت تعداد نمایش را برای یک فیلم بگذارند. بنابراین مجموع این عوامل به اکران فیلم‌ها در جشنواره اهمیت می‌دهد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها