شناسه خبر : 21005 لینک کوتاه

ماجرای محرمیت فروغ و مسعود کیمیایی

رانت آموزشی در دولت احمدی‌نژاد

این روزها طرح مبارزه با خرده‌فروشان مواد مخدر در پایتخت توسط ناجا در حال اجراست. هرچند که همواره در اجرای این‌گونه طرح‌ها این پرسش قابل طرح است که مگر وظیفه ذاتی پلیس غیر از مبارزه با چنین ناهنجاری‌هایی است که برای انجام این وظیفه طرح‌های مقطعی در نظر گرفته می‌شود

حمید‌ه حق‌پرست
این روزها طرح مبارزه با خرده‌فروشان مواد مخدر در پایتخت توسط ناجا در حال اجراست. هرچند که همواره در اجرای این‌گونه طرح‌ها این پرسش قابل طرح است که مگر وظیفه ذاتی پلیس غیر از مبارزه با چنین ناهنجاری‌هایی است که برای انجام این وظیفه طرح‌های مقطعی در نظر گرفته می‌شود، اما نفس اجرای آن برای بسیاری از شهروندان رضایت‌بخش و امیدوارکننده است.روزنامه‌ها در هفته گذشته در بخش میراث فرهنگی اخبار و گزارش‌های متعددی منتشر کردند. یکی از اخبار مشترک اکثر قریب به اتفاق رسانه‌ها، در هفته پیش سوختن بخشی از «شهر سوخته» بود. شرق در این باره نوشت: «موزه محوطه تاریخی شهر سوخته دچار آتش‌سوزی شد. در اثر این حادثه بخش‌هایی از این مجموعه فرهنگی-‌تاریخی با خسارات سنگین مواجه شد. مسوولان از عدم آسیب آتش به آثار باستانی که در محل نگهداری می‌شود، خبر می‌دهند اما شاهدان عینی به «شرق» گفته‌اند آتش حاصل از آتش‌سوزی روز گذشته به فاصله دو متری برخی از اشیا نیز رسیده بود. گفته می‌شود بر اثر آتش‌سوزی در موزه شهر سوخته، آمفی‌تئاتر این مجموعه صد در صد از بین رفته همچنین به بخش‌های دیگر موزه آسیب‌های جدی وارد شده است. بسته بودن درهای موزه در روز تعطیلی جمعه و حضور نداشتن نگهبان در محل، موجب تشدید خسارات وارده به موزه شده است. این آتش‌سوزی به دلیل اتصال کابل برق به وقوع پیوسته است.» امید که پس از پنج هزار سال در دوره ما شهرسوخته مجدداً نسوزد و به تلی از خاکستر بدل نشود. در حوزه فرهنگ و هنر نیز در روزهای پایانی هفته با خبر درگذشت یکی از هنرمندان بنام کشور مواجه شدیم. ایرنا در این‌باره نوشت: «...هوشنگ سیحون معمار، نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی در سن 94سالگی در ونکوور کانادا درگذشت. او در سال ۱۹۴۹ به درجه دکترای هنر می‌رسد. او در بازگشت به ایران در سن ۲۳‌سالگی نخستین اثر معماری خود را که بنای یاد‌بودی بر آرامگاه بوعلی سینا بوده است طراحی می‌کند... همچنین آرامگاه‌های خیام، فردوسی و کمال‌الملک از جمله معروف‌ترین آثار معماری سیحون است. او بین سال‌های 1341 و 1347 ریاست این دانشکده را به عهده داشت و در این دوران رشته‌های موسیقی و هنرهای نمایشی را به رشته‌های درسی افزود.» طبق معمول کیهان پس از مرگ این هنرمند نیمه پنهان او را افشا کرد و از تجلیل ایرنا در این زمینه، انتقاد کرد. در این روزها شایعاتی نیز درباره بیداری آتشفشان دماوند منتشر شده بود. اخباری که در روزهای پایانی هفته توسط استاندار تهران کاملاً رد شد.index:1|width:200|height:301|align:left

ماجرای محرمیت فروغ و مسعود کیمیایی
این روزها «متروپل» تازه‌ترین ساخته مسعود کیمیایی روی پرده‌های سینما قرارگرفته است. فیلم ضعیفی که بعید می‌رسد شوق مخاطبان را برانگیزد. با این حال نباید از حق گذشت که سخنان این کارگردان قدیمی این روزها بسیار بیشتر از آثارش برای مخاب جذاب است. کیمیایی در هفته گذشته گفت‌وگویی با شرق داشته است که ناگفته‌های جذابی داشت. کیمیایی در بخشی از این گفت‌‌وگو به ماجرای تشییع فروغ فرخزاد اشاره و می‌گوید:««فروغ فرخزاد» در حادثه رانندگی سرش به جدول می‌خورد و کشته می‌شود. باید فردا برویم از پزشکی قانونی جنازه‌اش را تحویل بگیریم و تشییع کنیم. اتومبیل خواهرم را می‌گیرم. 19‌ساله‌ام. تصدیق رانندگی ندارم. همه سوار می‌شوند. «محمدعلی سپانلو»، «مهرداد صمدی»، «اسماعیل نوری‌علا» و «احمدرضا احمدی». راه می‌افتیم به سمت پزشکی قانونی. جنازه را با آمبولانس حمل می‌کنند. تند می‌رود. همه جا می‌مانند. جامانده‌ها می‌روند ظهیرالدوله. ما به دنبال آمبولانس می‌پیچیم زرگنده، آنجا یک غسالخانه هست. مردی از غسالخانه بیرون می‌آید. می‌گوید: غسال زن نداریم. باید به مرحوم محرم شوید. خطبه‌ای خوانده می‌شود. دو نفر از ما به فروغ محرم می‌شویم. می‌شویم برادران او. روی او آب می‌ریزیم.» او درباره بهروز وثوقی از بازیگران قدیمی نیز می‌گوید: «...در این 35 سالی که آقای وثوقی آمریکا رفته کار نکرده است. من خیلی متاسفم برای استعداد بازیگری‌اش که حیف شد. آقای وثوقی در تولید یا ساخت یک فیلم تا حالا نبوده است. اصلاً هیچ‌ وقت نبوده است. آقای وثوقی آن لحظه که کارگردان می‌گوید دوربین، حرکت، قطع؛ آن لحظه فوق‌العاده است. بقیه‌اش یک آدم کاملاً عامی و عادی است. من خیلی برای او زحمت کشیدم. خیلی با او کارکردم خیلی زیاد. فرضاً فیلم‌های قبل او را ببینید متوجه می‌شوید بازیگری بوده که می‌خواسته در فیلم‌هایی که بازی می‌کند پا جای پای «فردین» بگذارد. آواز می‌خوانده، می‌رقصیده، همه این کارها را می‌کرده است. بلد هم نبوده است. نمی‌توانسته. البته یک‌سوی دیگرش بازیگر خوبی بود. یعنی هست. منتها اندازه‌های استعداد خودش و جایگاه خودش به‌عنوان بازیگر را نمی‌شناسد.»
اشتباه یا جنایت
تابناک در هفته گذشته نامه یکی از شهروندان را منتشر کرده است، که برای هر مخاطبی دردناک است. در بخشی از این نامه آمده بود: «...چند شب پیش دختر 10‌ساله ما به‌ نام دنیا افشار‌نجات دچار سرماخوردگی معمولی گردید که مادر بچه اقدام به دادن یک قاشق شربت تیمکس (مخصوص سرماخوردگی) کرد که از داروخانه‌ای در شهر کرج خریداری کرده بودیم...پس از آن چون شب بود خوابیدیم و حدود سه ساعت بعد متوجه شدیم حال بچه وخیم شده که بلافاصله بچه را به بیمارستان شهید باهنر کرج رساندیم و از آنجا به آی‌سی‌یو منتقل شد، متاسفانه فرزند ما به حالت کمای عمیق فرورفته بود که پزشکان تقریباً قطع امید کرده بودند و مجبور شدیم بچه را به بیمارستان مرکز طبی اطفال تهران بخش آی‌سی‌یو منتقل کنیم و در حال حاضر نیز هشت روز است که همچنان در کما به سر می‌برد و جز خدا امید دیگری به بهبود حال وی نداریم... آزمایشات صورت گرفته مشخص شد عامل به کما فرو رفتن بچه مصرف دارویی بنام متادون یا همان شربت تریاک بوده و پس از بررسی ما متوجه شدیم که شربتی که به نام تیمکس از داروخانه خریداری شده بود در واقع آن شربت نبوده بلکه شربت متادون بوده و داروخانه به دلیل اینکه فروش آن غیرقانونی بوده آن را در جعبه شربت سرماخوردگی مخفی نموده بوده و قصد داشته آن را به افراد موردنظر خود بفروشد و متاسفانه به اشتباه آن را به ما داده بود.» این اتفاق ممکن است برای هرکدام از ما رخ دهد. آیا ساکنان این مرزوبوم نباید حتی به داروخانه اعتماد کنند و بدون دغدغه از اصالت، داروی سرماخوردگی مصرف کنند. هرچند که بعید به نظر می‌رسد این اشتباه یا جنایت قابل جبران باشد، اما باید منتظر ماند و دید که مسوولان با آن داروخانه متخلف چه برخوردی خواهد کرد.

اخبار ضدونقیض درباره احضار مارک زوکربرگ به دادگاه
در چند روز گذشته خبری درباره احضار زوکربرگ به دادگاهی در شیراز به سوژه طنز بسیاری از رسانه‌ها بدل شد. از قرار معلوم ایسنا در گزارشی نوشت روح‌الله مومن‌نسب معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین مرکز فضای مجازی بسیج کشور از احضار مدیر فیس‌بوک توسط یکی از قضات استان فارس خبر داد. او با اشاره به شکایت مردم در زمینه فیلترینگ واتس‌آپ در استان فارس گفت: «دادگستری استان فارس در رسیدگی به شکایت عده‌ای از هموطنان در مورد نقض حریم خصوصی آنها و مشکلات پیام‌رسان واتس‌آپ و نرم‌افزار اینستاگرام، تشکیل پرونده داده که این مرجع قضایی نیز رای به مسدودسازی و جمع‌آوری این دو نرم‌افزار داده است. بر اساس رای قاضی، مدیر صهیونیست شرکت فیس‌بوک یا وکیل قانونی آن باید برای دفاع از خود و جبران مافات به دادگستری این استان مراجعه کند و این امر در همه جهان مرسوم است.» در حالی که این خبر در کمتر از چند ساعت به سرخط بسیاری از رسانه‌های خبری فارسی‌زبان بدل شده بود، دادستان عمومی و انقلاب شیراز وارد میدان شد و این اخبار را تکذیب کرد. با این حال دادستان شیراز به ایرنا گفت: «البته یکسری شکایات از افراد خصوصی نسبت به فیس‌بوک در خصوص انتشار برخی تصاویر و فیلم‌ها وجود دارد... شکایات افراد خصوصی از فیس‌بوک و مدیر اجرایی واتس‌آپ و نرم‌افزار اینستاگرام در دو شعبه ویژه رایانه‌ای شیراز در دست بررسی می‌باشد.»

رانت آموزشی در دولت احمدی‌نژاد
در هفته گذشته به زوایای تازه‌ای از مدیریت آموزشی محمود احمدی‌نژاد نور تابانده شد. شرق در گزارشی در این باره نوشت: «رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، با رونمایی از بورسیه‌های خارج از روال ارائه‌شده در دولت‌های نهم و دهم، فصلی جدید از دامنه تخلفات دانشگاهی طی هشت سال فعالیت دولت احمدی‌نژاد را رو کرد. مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم با بیان اینکه قرار بود در این زمینه حرفی زده نشود، گفت: «احساس کردیم اگر بحث نکنیم بدهکار نیز می‌شویم. بنابراین مسائل در حد واقعیات و تا حد امکان گفته شد؛ اما موارد خاص را معذوریم که اعلام کنیم.» بر اساس آمار رسمی رئیس سازمان دانشجویان از سال 1385 تا سال 1392، در هشت سال فعالیت وزارت علوم در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد که با وزارت محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو همراه بود، 73 دانشجو با معدل کارشناسی زیر 14 و 70‌ نفر دانشجو با معدل کارشناسی ارشد زیر 16 به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شده‌اند. 228نفر دانشجوی بورسیه خارج به داخل کشور با معدل کارشناسی زیر 14 و 305 دانشجو بورسیه خارج به داخل با معدل کارشناسی ارشد زیر 16 جذب دانشگاه‌های داخل کشور شده‌اند. همچنین 235نفر دانشجوی بورسیه خارج از کشور به داخل کشور دارای معدل نامعلوم بوده‌اند و 325 نفر دیگر نیز فاقد شرایط سنی برای بورسیه بودند و به عبارت دیگر، سن آنها بالای 33 سال بوده است. علاوه بر تمامی این آمارها، رئیس سازمان دانشجویان ایران همچنین اعلام کرد 3002 دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی بورسیه دوره دکترا شده‌اند... وی در ادامه سخنانش درباره روند پذیرش بورسیه‌های داخل در سال‌های اخیر تصریح کرد: «طبیعی است در این مسیر حضور آقازاده‌ها و منسوبان نیز پیدا می‌شود که اسامی این عده نیز وجود دارد. قرار بر این بوده که به دلسوخته‌های انقلاب توجه شود، اما در آن چارچوب افراد دیگری که معلوم نیست چه شرایطی داشته‌اند نیز از این امتیاز استفاده کرده‌اند.» با توجه به هزینه حدود یک‌میلیاردی هر دانشجوی بورسیه به خارج برای بودجه کشور، در صورت اثبات تخلفات این پرونده نیز می‌تواند رکورد جدیدی را در سیاهه تخلفات دولت گذشته ثبت کند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها