شناسه خبر : 20734 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بریده روزنامه‌ها

دوعامل کاهش ازدواج در کشور
نوشت: علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور ضمن هشدار نسبت به بروز نشانه‌هایی از تئوری گذار خانواده‌های غربی در ایران، تصریح کرد: در صورت استمرار این روند در سال‌های نه‌چندان دور رشد جمعیت متوقف و سپس منفی می‌شود... آمار جمعیت ازدواج‌نکرده در سن متعارف در کشور 11 میلیون و 240 هزار نفر است که پنج میلیون و 570 هزار نفر از آنان مرد و پنج میلیون و 670 هزار نفر دیگر زن هستند... 152 هزار نفرنیز در بخش تجرد قطعی و هرگز ازدواج‌نکرده طبقه‌بندی می‌شوند. 62 هزار نفر از این آمار مرد و 90 هزار نفر زن هستند‌... دو علت اصلی در کاهش ازدواج در کشور نیز کاهش سهم جمعیت جوان و تاخیر در ازدواج است.

انتقال پایتخت راه‌حل مشکلات پایتخت نیست
نوشت: طرح امکان‌سنجی انتقال مراکز سیاسی و اداری پایتخت در شورای نگهبان به تصویب رسید... اجرای این طرح با ابهامات فراوانی مواجه بوده و هست. از جمله اینکه، این انتقال بار مالی سنگینی را بر دوش دولت وارد خواهد کرد. سوال اینجاست که در شرایط سخت اقتصادی کنونی کشور، این هزینه‌های سنگین قرار است از کجا تامین شود؟ اگر قرار باشد محل جدید در کنار تهران قرار داشته باشد و کارکنان آن صبح‌ها سر کار بروند و شب‌ها برگردند، چه لزومی به این همه هزینه است؟ و اگر قرار است در نقطه‌ای دور از تهران باشد، باید فکری هم برای انتقال و سکنی دادن خانواده‌های آنها کرد که این امر کار بسیار عظیم و سنگین‌تری است. طرح انتقال کارکنان به شهرهای دیگر چند سال پیش اجرا و با شکست مواجه شد!

پنج میلیون‌خانوار شاغل ندارند!
نوشت: توزیع نسبتاً نامتوازن فرصت‌ها و ثروت باعث شده تا پنج میلیون خانوار بدون شاغل روزگار بگذرانند و از سوی دیگر، ۱۲۹ هزار خانوار برای مقابله با بدترین نوع از بیکاری، حاضرند با سه نفر و بیشتر وارد بازار کار شوند. بررسی جدیدترین آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت کار درباره وضعیت شاغلان و بیکاران در خانوارهای معمولی کشور نشان‌دهنده آن است که طبق اطلاعات آخرین سرشماری کشور، هم‌اکنون تعداد افراد شاغل در هر خانوار کمتر از یک نفر و به میزان 9/0 نفر و تعداد افراد بیکار نیز به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۱۶ نفر است. این مطالعه بر اساس بیش از ۲۱ میلیون و ۱۱۰ هزار خانوار ایرانی صورت گرفته و نتایج آن نشان می‌دهد 1/24 درصد از خانوارهای ایرانی هیج شاغلی ندارند و محل درآمد آنان نیز مشخص نیست.

تخلفات اتباع بیگانه بزرگ‌نمایی شده است
نوشت: به نظر می‌رسد نگاه چندان مثبتی به حضور کاری افغان‌ها در ایران، وجود ندارد. همین مساله با سوال برخی نمایندگان از وزیر کشور همراه شد. درهمین‌حال، عبدالرضا رحمانی‌فضلی با آمار و اطلاعات دقیقی از زندگی و شرایط افغان‌ها به صحن علنی آمد. جمع‌بندی سخنان وزیر نشان از آن دارد که «حجم تخلفات، جرم و ناامنی‌هایی که از سوی اتباع غیرمجاز و بیگانه صورت می‌گیرد، به‌قدری نیست که درباره آن تبلیغ شده است... به‌دلیل رعایت قوانین بین‌المللی، مجبور شدیم پس از جنگ افغانستان به افغان‌ها پناه دهیم. پس از پیروزی مجاهدین، حدود یک‌میلیون نفر از اتباع بیگانه به افغانستان بازگشتند... حدود دومیلیون‌ و ۵۰۰ هزار مهاجر افغان در کشور هستند که اقامت یک میلیون نفر کارت دارند و ۴۵۰ هزار نفر نیز گذرنامه دارند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها