شناسه خبر : 19821 لینک کوتاه

هر ساعت صیغه ۴۰ هزار تومان، حق دلالی ۱۰ هزار تومان

وزیر بهداشت باز خبرساز شد

مسوولان شهرداری تهران در همکاری دوجانبه با وزارت بهداشت، برخی تابلوهای محیطی شهر را به درج تصاویر و طرح‌های گرافیکی ویژه‌ای به منظور فرهنگ‌سازی در خصوص سلامت اختصاص داده‌اند تا موضوعاتی را به شهروندان یادآور شوند که نگران‌کننده هستند.

حمیده حق‌پرست
هفته پیش برای مهدی چمران، رئیس شورای شهر پایتخت هفته‌ای رویایی بود. او در این هفته آخرین سنگری را که در حال و هوای انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته از کف داده بود، باز پس گرفت. این چهره اصولگرا پس از بازپس‌گیری کرسی ریاست شورای شهر پایتخت، در این روزها در رقابت با غلامرضا بصیری‌پور، توانست کرسی از دست رفته ریاست خود بر شورای عالی استان‌ها را نیز مجدداً به دست آورد. به این ترتیب این روزها برای چمران و تیم همراه او که 5 /2 سال را در تکاپوی به دست آوردن کرسی‌های از دست رفته سپری کرده بودند، مصداق ضرب‌المثل «نه‌خانی آمده و نه‌خانی رفته» است. از دیگر خبرهای هفته پیش می‌توان به سرنوشت لایحه پرحرف و حدیث محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به شورای شهر اشاره کرد. لایحه‌ای که قرار بود در صورت تصویب خودروهای شهری برای عبور از تونل‌های شهری عوارض پرداخت کنند. این لایحه پس از واکنش‌های رسانه‌ها و اعضای شورای شهر توسط شهرداری از شورا پس گرفته شد.
از دیگر اخبار اجتماعی هفته می‌توان به مصوبه اخیر هیات دولت در زمینه جرایم تخلفات راهنمایی ‌و رانندگی پرداخت. به گزارش «ایسنا» برخی از جرایم افزایش‌یافته در کلانشهرها به این شرح است: عبور از چراغ قرمز و سبقت غیرمجاز ۲۰۰‌ هزار تومان، هرگونه حرکت نمایشی مانند دور زدن درجا و با حرکت موتورسیکلت روی یک چرخ ۱۵۰‌ هزار تومان، تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت) ۲۰۰‌ هزار تومان، حرکت به‌طور مارپیچ ۱۵۰‌ هزار تومان، حرکت با دنده‌عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ۱۵۰‌ هزار تومان، رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان یا افیونی ۴۰۰‌ هزار تومان، عبور از محل ممنوع ۱۰۰‌ هزار تومان، تجاوز به چپ از محور راه ۷۵‌ هزار تومان، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو ۷۵‌ هزار تومان و رعایت نکردن حق تقدم عبور ۶۰‌ هزار تومان. قاعدتاً با این قیمت‌ها باید شاهد کاهش تخلفات رانندگی در کلانشهرهای کشور باشیم.
هفته پیش بالاخره سوشا مکانی، دروازه‌بان سابق پرسپولیس هم از اوین آزاد شد. دروازه‌بان شماره یک این فصل پرسپولیس که اواسط دی‌ماه به دلیل منتشر شدن عکس‌های خصوصی‌اش بازداشت موقت و به زندان اوین فرستاده شد، از زندان اوین آزاد شد. البته این آزادی با گذاشتن قرار وثیقه یک ‌میلیاردتومانی میسر شد و دروازه‌بان پرسپولیس باید همچنان پیگیر کارهای دادگاهش باشد.

وزیر بهداشت باز خبرساز شد
سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت این روزها به ستاره دولت در خیلی از زمینه‌ها بدل شده‌ است. هفته پیش نیز اقدام خلاف عادت این دولتمرد مورد توجه ویژه رسانه‌ها قرار گرفت. «شهروند» در این‌باره نوشت: مردم تجمع اعتراضی کردند، وزیر بهداشت کلنگ بیمارستان ۱۸۰ تختخوابی سوانح و سوختگی را به زمین نزد. قرار بود کلنگ بیمارستان سوانح و سوختگی در زمین وقفی به وسعت 5344 متر در خیابان یوسفیان شهید مطهری، از سوی وزیر بهداشت و تعدادی از مسوولان اوقاف به زمین زده شود، اما به دلیل اعتراض مردم نسبت به ساخت یک بیمارستان بزرگ به جای فضای سبز، مراسم کلنگ‌زنی با حاشیه‌های فراوانی همراه شد. به استناد مدارکی که وزارت بهداشت دارد، این بیمارستان باید در زمین موقوفه با ارزش ۴۰میلیارد تومان در خیابان یوسفیان شهید مطهری ساخته شود. جایی که ۵۰ سال قبل از سوی مرحوم عمیدی وقف شده بود. قبلاً همین زمین کاربری فضای سبز داشت که با مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهرداری و موافقت شهردار تهران، تغییر کاربری گرفت و از سوی وزارت بهداشت مجوز ساخت بیمارستان برای آن صادر شد. حالا با همین مجوز، قرار است در این زمین بیمارستانی در ۱۰ طبقه فوقانی و پنج طبقه زیرزمین و پارکینگ ساخته شود، ۹۰میلیارد تومان هم برای ساخت این بیمارستان ۱۸۰ تخته در نظر گرفته شده تا به بیماران سوختگی، خدمات درمانی دهد. این اما آن چیزی نبود که اهالی محل انتظارش را می‌کشیدند، آنها منتظر ساخت یک فضای سبز بودند که خبردار شدند، قرار است روز یکشنبه وزیر بهداشت بیاید و کلنگ بیمارستان سوانح و سوختگی را بزند. خبر از طریق تلگرام دست به دست چرخید، آنها هم ساعت ۹ صبح، زودتر از میهمانان مراسم، در محل کلنگ‌زنی حاضر شدند، همین تجمع آنها سبب شد تا مراسم آن‌طور که برایش برنامه‌ریزی شده بود، پیش نرود. گلایه مردم تا ورود وزیر بهداشت هم ادامه داشت. همین تجمع آنها و انتقادشان به ساخت بیمارستان، سبب شد تا وزیر بهداشت از کلنگ‌زنی، صرف‌نظر کند. کلنگ در دستان روابط عمومی مانده بود و هیچ مسوولی آن را بر زمین نمی‌زد حتی استاندار تهران هم قبول نکرد. قاضی‌زاده هاشمی در این جمع گفت: «اگر می‌دانستم مردم به ساخت این بیمارستان معترض هستند، جلسه هیات دولت را ترک نمی‌کردم و نمی‌آمدم، چرا که فکر می‌کردم که مراسم با رضایت مردم انجام می‌شود.» او از ساکنان عذرخواهی کرد: «من از ساکنان عذرخواهی می‌کنم و تصمیمی خلاف قانون و مقررات گرفته نمی‌شود، منافع مردم مهم است. حضور ما درجایی که موضوع ساخت این بیمارستان مورد توافق نیست، درست نبود. ما باید در این موضوع با مردم مذاکره کنیم تا آنها بپذیرند که شهرشان از این نظر مشکل دارد و در عین حال آسیب نمی‌بینند. ما با زور نمی‌خواهیم بیمارستان سوانح سوختگی را برای مردم در منطقه یوسفیان بسازیم.»

هر ساعت صیغه 40 هزار تومان، حق دلالی 10 هزار تومان
«وقایع اتفاقیه» هفته گذشته گزارشی درباره سایت‌های ازدواج موقت منتشر کرد. در بخشی از این گزارش آمده بود: ...از طریق یک سایت به دفتر او در حوالی خیابان جمالزاده آمدم، آلبوم عکسی به من نشان می‌دهد و به هرکدام که می‌رسم توضیحات خودش را می‌دهد. هر عکس قیمت خودش را دارد، از او می‌پرسم یه قیمت میانگین بده یه آمار کلی داشته باشم. پاسخ می‌دهد: از 40 هزار تومان شروع می‌شود تا 300 هزار تومان برای هر ساعت. البته موضوع جالب، حق معرفی است که او می‌گیرد؛ من درصدی کار نمی‌کنم هرکدوم از اینا رو دفتر یه حق‌الزحمه روش گذاشته از 10 هزار تومان تا 100 هزار تومان. مبلغ قابل توجهی است؛ به غیر از من چند نفر دیگر هم نشسته‌اند، ولی خبری از بانوان محترم نیست. طبق روال شما یک نفر را انتخاب می‌کنید و مبلغش را دلال محترم می‌گیرد و بعد شما را برای جاری کردن صیغه به جای دیگری معرفی می‌کنند که همسر موقت‌تان را آنجا ملاقات می‌کنید. از آقای (الف) می‌پرسم اگر مدت بیشتری بخواهم، چه مبلغی را باید پرداخت کنم: اون وقت ماهانه باید حساب کنی از یک میلیون تومان هست تا پنج میلیون تومان؛ حق دفتر هم از 500 هزار تومان تا یک میلیون تومان متغیره.
عجله دارد یا کسی را انتخاب کنم یا دفتر را ترک کنم؛ تلفن دفتر دائماً زنگ می‌خورد و او آدرس یا اطلاعات می‌دهد. از او با حالت شوخی می‌پرسم ماهانه چقدر درآمد دارد: زیاد نیست! دردسرش زیاده، ولی ماهی بالای 10 میلیون تومان برام میفته؛ الان یه چهار سالی می‌شه دارم این‌کارو می‌کنم. صیغه غیرقانونی نیست، ولی بعید است برای چنین دفاتری یا حتی برای دلالی آن مجوزی صادر شده باشد. از طریق یکی از سایت‌ها به یک شماره تلفن دیگر می‌رسم؛ آقای ن هم تقریباً مشابه کار دلال قبلی را می‌کند. تلفنی به من توضیح می‌دهد: از ساعتی 20 هزار تومان هست تا ساعتی یک میلیون تومان. او هم حق‌الزحمه خود را می‌خواهد و می‌گوید: 15 درصد پورسانت می‌گیرد. البته او شرایطی هم برای خود دارد؛ اول اینکه باید حتماً مجرد باشی، بعد گواهی سلامت هم از پزشک بیاری. در سایت او حدود 300 پروفایل بانوان محترمی که مایل هستند به عقد موقت دربیایند، وجود دارد. آقای ن سوال جالبی می‌پرسد: خودت خونه هم داری یا می‌خوای بهت معرفی کنم؟! او توضیح می‌دهد بسیاری از مراجعه‌کننده‌ها به دلایلی امکان معرفی خانه ندارند و ادامه می‌دهد: خونه روزی 100 هزار تومنه. ساعت هشت صبح تحویل می‌گیری و فرداش هشت صبح تخلیه می‌کنی. به نظر می‌رسد این دلال امکانات بیشتری در اختیار دارد.

دردسرهای GEM‌ برای جام‌جم‌نشین‌ها
پس از آنکه در برنامه تلویزیونی «هفت» اعلام شد، برخی فیلم‌ها با تکیه بر تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی توانسته‌اند کف فروش را حفظ کرده و مخاطب جذب کنند، از فرم تعهدنامه‌ای رونمایی شد که سازمان صدا و سیما مقابل تهیه‌کنندگان سینما قرار داد؛ تعهدنامه‌ای که متن به نگارش درآمده در آن فراتر از اختیارات این سازمان است. به گزارش «تابناک»، آقای ضرغامی رئیس سابق صدا و سیما به صراحت عنوان کرد که نزدیک 60 درصد مردم برنامه‌های صدا و سیما را تماشا نمی‌کنند و به شبکه‌های ماهواره‌ای علاقه بیشتری نشان می‌دهند.» در این میان، یک اتفاق جالب رخ داده و اداره کل بازرگانی صدا و سیما فرمی را مقابل تهیه‌کنندگان قرار داد که حکم به صلیب کشیدن‌شان را دارد. مطابق با این فرم تعهدنامه، تهیه‌کنندگان سینما باید متعهد شوند که تبلیغات فیلم‌شان در شبکه‌های فارسی‌زبان پخش نمی‌شود و حتی اگر امتیاز اکران خارج از ایران این فیلم را به شخص دیگری واگذار کنند و آن شخص نیز به این شبکه‌ها تبلیغات بدهد، مطابق با این تعهدنامه، مسوولیت‌شان با تهیه‌کنندگان است.
همچنین مطابق با این تعهد که «تابناک» به نسخه‌ای از آن دست یافته، در صورتی که چنین تبلیغاتی پخش شود، تهیه‌کننده باید به صدا و سیما خسارت پرداخت کند و در عین حال، فیلم‌های بعدی که با محوریت تهیه‌کننده متعهد تولید شود نیز از تبلیغات تلویزیونی محروم خواهد شد. در بخش پایانی این تعهدنامه نیز تصریح شده که تهیه‌کننده باید تابع دستور باشد و حق هیچ‌گونه اعتراضی نخواهد داشت! روزنامه «سینما» نیز در هفته گذشته در گزارشی از موج مهاجرت سینماگران ایرانی به ترکیه به سودای فعالیت در GEM اشاره کرد و مدعی شد، 100 نفر از سینماگران ایرانی با این شبکه ماهواره‌ای همکاری خود را آغاز کرده‌اند. این رویداد عملاً صدا و سیما را با چالشی بزرگ مواجه خواهد کرد.

اقدام ستودنی مسوولان شهرداری تهران در خلق رسانه‌ای جدید
تابلوهایی که روزگاری تنها به درج پیام‌های بازرگانی اختصاص داشتند و بس، حالا به نوعی تبدیل به رسانه شده‌اند؛ رسانه‌ای که انعکاس برخی مطالب در آنها، واکنش‌هایی به دنبال دارد و گاه جنجالی می‌شود. به گزارش «تابناک»، شهرداری تهران که پیشتر با اجرای طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» و اختصاص تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر به درج تصاویری از آثار هنری کشورمان، تهران را به یک گالری بزرگ هنری تبدیل کرده و ظرفیت این تابلوها را به رخ همگان کشیده بود، به تازگی طرحی به اجرا درآورده که واکنش‌هایی را رقم زده است. ماجرا از این قرار است که مسوولان شهرداری تهران در همکاری دوجانبه با وزارت بهداشت، برخی تابلوهای محیطی شهر را به درج تصاویر و طرح‌های گرافیکی ویژه‌ای به منظور فرهنگ‌سازی در خصوص سلامت اختصاص داده‌اند تا موضوعاتی را به شهروندان یادآور شوند که نگران‌کننده هستند. آن‌گونه که مسوولان شهرداری در این خصوص گفته‌اند، در فاز نخست اجرای این طرح سلامت، پنج موضوع نمک، چربی، قند، ایدز و سرطان شناسایی شده و برای آنها پیام‌های مشخصی که مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته، استخراج شده است، چون به‌زعم مسوولان وزارت بهداشت، این پنج موضوع بیش از دیگر موضوعات نگران‌کننده به نظر رسیده‌اند. با این رویکرد، تابلوهایی در سطح شهر در معرض دید همگان قرار گرفته که در آنها تلاش شده برخی اشکالات رفتاری ما ایرانیان در مقوله سلامت مورد تاکید قرار گرفته و به این واسطه، پیام‌هایی به مردم منتقل شود. با این امید که موجب اصلاح اشتباهات‌مان شود.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها