شناسه خبر : 18582 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دبیر انجمن علمی داروسازان از تاثیر جبران‌ناپذیر مصرف داروهای غیرمجاز بر بدن می‌گوید

جذابیت را به قیمت جان تمام نکنیم

داروهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند و اخیراً به بهانه‌ای برای تجارت تبدیل شده‌اند. به طوری که شاهدیم بازار داروهای لاغری و چاقی و ترک اعتیاد و محرک‌های جنسی بسیار داغ است و توانسته مشتریان قابل توجهی را به سمت خود جذب کند.

گرچه تبلیغات انواع و اقسام داروها در شبکه‌های ماهواره‌ای پدیده تازه‌ای نیست اما در سال‌های اخیر شاهد رشد بی‌رویه داروهایی هستیم که با نام‌ها و مارک‌های مختلفی در شکل‌ها، رنگ‌ها و بسته‌بندی‌های متنوع برای درمان مشکلات چاقی، لاغری، مسائل جنسی، ترک اعتیاد، از بین بردن چین و چروک و... در بازار کشورمان خودنمایی می‌کنند. داروهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند و اخیراً به بهانه‌ای برای تجارت تبدیل شده‌اند. به طوری که شاهدیم بازار داروهای لاغری و چاقی و ترک اعتیاد و محرک‌های جنسی بسیار داغ است و توانسته مشتریان قابل توجهی را به سمت خود جذب کند. اما مصرف این داروها که برای مواردی همچون رفع چاقی‌های موضعی و حتی سیاه شدن موهای سفید و افزایش رشد موی سر معرفی می‌شوند باعث بروز چه مشکلاتی برای افراد جامعه می‌شود و از آن مهم‌تر چرا مردم به این‌گونه تبلیغات بیشتر اعتماد می‌کنند تا اینکه واقعیت‌ها را بپذیرند و بدانند اگر این داروها مورد تایید مجامع پزشکی بودند از راه قانونی وارد بازار می‌شدند. این موضوعی است که فریبرز فرساد دبیر انجمن علمی داروسازان در گفت‌وگو با تجارت فردا مطرح می‌کند.
چرا مردم به وعده‌هایی که در تبلیغات داروهای غیرمجاز داده می‌شود اعتماد می‌کنند تا اینکه نظر پزشکان را باور داشته باشند و با وجود هشدارهای جامعه پزشکی بازهم به سمت مصرف داروهایی می‌روند که انتظار دارند یک‌شبه آنها را لاغرتر کند یا اینکه قد بکشند یا با مصرف یک قرص یا شربت جوان‌تر شوند؟
مردم جامعه ما با یک نوع سردرگمی در انتخاب منبع و رسانه که به آنها اطلاعات بدهد چه مساله‌ای درست بوده و چه مساله‌ای ناصحیح است، مواجه‌اند. به همین خاطر از منابع مختلف کسب اطلاع می‌کنند در این بین شبکه‌های ماهواره‌ای شاید ساده‌ترین منبعی باشد که در اختیار مخاطب است. طبیعی است وقتی افراد در معرض صدها تبلیغ این شبکه‌ها قرار می‌گیرند که عمدتاً هم به تبلیغ مدل‌های مختلف دارو و قرص برای چاقی و لاغری و مشکلات جنسی می‌پردازند، وسوسه شوند و حتی برای یک بار هم که شده به سمت خرید این داروها تمایل پیدا کنند. متاسفانه راه ورود این‌گونه داروها در کشورمان بسیار ساده است و وقتی برخورد قاطعی با فروشندگان این داروها نمی‌شود چگونه انتظار داریم کسی از این داروها نخرد یا فریب این نوع تبلیغات را نخورد.

چرا داروهای ماهواره‌ای که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند تا این اندازه با اقبال عمومی مواجه‌اند و حتی باعث شده معاون وزیر بهداشت در این باره هشدار بدهد که لاغری و قد کشیدن با شعبده داروهای ماهواره‌ای ممکن نیست؟
اکثر این داروها مبنای علمی و منطقی ندارد و تنها هدف تبلیغ‌کنندگان و تولیدکنندگان و فروشندگان این داروها کسب سود است. بسیار جای تاسف دارد که در حال حاضر مصرف این داروها در بین عموم مردم به قدری افزایش یافته است که تجارت کلانی را برای سوءاستفاده‌گران و فرصت‌طلبان به قیمت به خطر انداختن سلامت جامعه رقم زده است. از طرف دیگر در سال‌های اخیر مشکلات عمومی مردم به قدری زیاد شده است که شاید در تنها فرصتی که برای استراحت دارند ترجیح می‌دهند به تماشای تلویزیون بپردازند اما وقتی رسانه ملی خالی از برنامه‌های جذاب و سرگرم‌کننده است طبیعی است که مردم به سمت تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای تمایل داشته باشند و با این حجم انبوه تبلیغات رنگ‌وارنگ و وسوسه‌انگیز ممکن است تعداد قابل توجهی هم در این بین دچار اشتباه شوند و به مشتریان داروها و قرص‌هایی تبدیل شوند که با یک پیامک زدن و پرداخت اینترنتی یک ساعت بعد داروی مورد نظر درب منزلشان باشد. با تغییر سبک زندگی در جامعه مدرن عموم مردم خواهان زیبایی و جذابیت هستند و تبلیغات ماهواره‌ای نیز درست همین مساله را هدف قرار می‌دهد و با نمایش گذاشتن تصاویر جذاب و زیبا از افراد تلاش می‌کنند به هر شکلی مخاطب را اقناع کنند تا به خریداران این داروها تبدیل شود. طبیعی است فرضاً فردی که اضافه وزن دارد و از انواع شیوه‌ها از رژیم‌های طاقت‌فرسا و ورزش‌های طولانی‌مدت استفاده کرده اما نتیجه نگرفته است در معرض وسوسه قرار گیرد. به هر حال در جامعه همه به دنبال جوانی، قدرت، زیبایی و جذابیت هستند وقتی زیاد با این‌گونه تبلیغات سر و کار دارند و هر ساعت با موجی از آنها روبه‌رو هستند تصمیم می‌گیرند از این شیوه که بسیار آسان هم هست استفاده کنند چرا که مصرف یک قرص یا کرم سختی ندارد.

برخی از این داروها مانند قرص‌های لاغری بعضاً شنیده شده است که در یک دوره کوتاه‌مدت باعث کاهش وزن شدید افراد حتی تا 15 کیلو شده‌اند.
ممکن است در کوتاه‌مدت نتیجه هم داشته باشد. چرا که بسیاری از قرص‌های لاغری ماهواره‌ای در دوره اول مصرف باعث کاهش وزن شدید افراد می‌شوند. به همین خاطر علاقه افراد به مصرف این‌گونه داروها افزایش می‌یابد. غافل از اینکه تولیدکنندگان این داروها از برخی مواد خطرناک و غیرمجاز در ساخت این قرص‌ها و داروها استفاده می‌کنند که با از بین رفتن بافت‌ها و کشیدن آب بدن مصرف‌کننده فکر می‌کند وزن کم کرده یا مقداری چربی از بدنش کم شده در صورتی که اصلاً این طور نیست. این داروها عمدتاً باعث افزایش حجم ادرار، اسهال و افزایش جریان خون می‌شود و فشارخون را پایین می‌آورد. به طوری که برخی از افراد پس از مصرف این داروها دچار کاهش شدید آب بدن می‌شوند که ممکن است خطر مرگ برای مصرف‌کننده هم داشته باشد. از طرف دیگر مگر می‌شود با خوردن دارو و قرص قد انسان 10 تا 15 سانتیمتر افزایش یابد؟ رشد قد انسان به یکسری از عوامل ژنتیکی و وراثتی بستگی دارد و حتی در زمان دوره رشد فرد هم اگر از شرایط ژنتیکی لازم برخوردار نباشد امکان‌پذیر نیست. متاسفانه برخی از افراد دچار ساده‌انگاری می‌شوند و تحت تاثیر تبلیغات قرار می‌گیرند.

راهکار چیست؟
باید نقش آگاهی‌دهی رسانه‌های داخلی به ویژه رسانه ملی که فراگیرترین آن است افزایش یابد. نباید صداوسیما در این زمینه کمرنگ عمل کند. ما سال‌های قبل تجربه این را داشته‌ایم که با فرهنگ‌سازی از طریق رسانه ملی الگوی مصرف مردم اصلاح شده است. در زمینه کاهش مصرف آب، برق و گاز در مقطعی صدا و سیما برنامه آموزشی و جذاب تهیه کرد و به نمایش گذاشت، همین مساله باعث شد تا در آن مقطع مردم با مشاهده این برنامه‌ها با کسب آگاهی لازم در جهت کاهش مصرف روزانه آب، برق و گاز حرکت کنند. به قدری این برنامه‌های آموزشی که در قالب تبلیغات هم پخش می‌شد تاثیرگذار بود که حتی مردم در محاوره‌های روزانه خود از جملاتی که در این برنامه بیان می‌شد استفاده می‌کردند. بنابراین اگر ما در این زمینه به تهیه برنامه‌های آموزشی با هدف و استراتژی در جهت تاثیرگذاری بر روی مخاطب برای آگاهی از عوارض و لطماتی که مصرف داروهای ماهواره‌ای بر بدن آنها می‌گذارد اقدام کنیم و در ساعات مناسبی که رسانه ملی پرمخاطب است پخش شوند یقین داشته باشید که به تدریج از تعداد خریداران داروهای ماهواره‌ای کاسته می‌شود. از طرف دیگر مسوولان دولتی باید در این زمینه کنترل بیشتری بر مبادی ورودی کشور داشته باشند. این کالاها تماماً از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند؛ اگر امکان دسترسی به آسانی وجود نداشته باشد قطعاً افراد هم کمتر وسوسه می‌شوند. بنابراین باید کنترل‌ها و نظارت‌ها افزایش یابد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها