شناسه خبر : 5366 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چینی‌ها به گوشت گوساله علاقه‌مند شدند

سندروم چینی در بازار گوشت

نیکاراگوئه که در حال حاضر با تولید دو میلیون جعبه موز در سال، یکی از کمترین تولیدات موز در آمریکای جنوبی را به خود اختصاص داده است، قرار است سال زراعی آینده با افزایش ۳۰۰درصدی میزان تولید خود روبه‌رو باشد.

ایما موسی‌زاده
منبع :CME Group‌، International Coffee Organization
نیکاراگوئه که در حال حاضر با تولید دو میلیون جعبه موز در سال، یکی از کمترین تولیدات موز در آمریکای جنوبی را به خود اختصاص داده است، قرار است سال زراعی آینده با افزایش 300درصدی میزان تولید خود روبه‌رو باشد. این افزایش تولید به دلیل زیر کشت بردن 1500 هکتار زمین توسط گروه کشاورزی کوئن رخ خواهد داد. افزایش سطح زیر کشت موز در نیکاراگوئه بنا به اظهارات کوئن مونتالگر، بنیانگذار و مدیر عامل گروه کوئن؛ علاوه بر افزایش تولید، حدود هفت هزار شغل جدید نیز ایجاد خواهد کرد. او همچنین اظهار داشت این مشاغل طی سال ثابت بوده و میزان حقوق پرداختی به شاغلان در این بخش، از سایر بخش‌های کشاورزی کشور، بالاتر خواهد بود. بنا به اظهارات مسوولان گروه کوئن، کاشت موز به مراتب آسان‌تر و سودآورتر از کاشت نیشکر یا چغندرقند محسوب می‌شود. هرچند که میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای کشت موز بسیار بیشتر از کشت نیشکر است، اما حداقل مدیرعامل گروه کوئن عقیده دارد که میزان سود نیز به مراتب بیشتر است.
بنا به گزارش اداره آمار صادرات نیکاراگوئه، این کشور سال آینده میلادی 3/9 میلیون کیلوگرم موز با ارزش مجموع 5/2 میلیون دلار صادر کرده است و سال جاری میلادی نیز بین ماه‌های ژانویه تا جولای حدود یک میلیون دلار موز توسط کشور نیکاراگوئه به بازارهای جهانی صادر شده است. کوئن مونتالگر اما، در این زمینه نقشه‌های بسیار بلندپروازانه‌تری دارد. او با اظهار اینکه میزان تولید موز نیکاراگوئه بسیار از همتایان خود در قاره کمتر است، اظهار داشت باید حدود 20هزار هکتار زمین را در کشور به زیر‌کاشت موز برد. در صورت وقوع این موضوع بیش از 30 هزار نفر به طور مستقیم و100 هزار نفر به طور غیرمستقیم در این بخش مشغول کار خواهند شد. او امیدوار است شرکتش بتواند به این برنامه جامه عمل بپوشاند.

مشتری جدید گوشت جهان
بر اساس گزارش جدید روبوبانک، بازار جدیدی برای گوشت گاو و گوساله در جهان در حال ایجاد است. در چند سال اخیر، تغییر ذائقه چینی‌ها و شهر‌نشینی در کنار افزایش درآمد سرانه آنان، تمایل مردم به مصرف گوشت در رژیم غذایی‌شان را افزایش داده است. میزان تولید داخلی گوشت در چین در حال حاضر بسیار کمتر از میزان تقاضای آن است و به همین دلیل بازار این کشور می‌تواند موقعیتی بی‌نظیر برای کشورهای بزرگ صادر‌کننده گوشت در جهان محسوب شود. انتظار می‌رود مصرف گوشت گوساله طی 10 سال آینده حدود 25 درصد در این کشور افزایش یابد. این پیش‌بینی البته با لحاظ کردن عوامل محدودکننده تقاضا، از جمله قیمت است، به عبارتی در صورت افزایش عرضه و کاهش قیمت، میزان مصرف حتی می‌تواند بیش از این میزان افزایش یابد. چین از سال 2006 اقدام به افزایش میزان تولید داخلی گوشت گوساله کرده است اما به دلیل کم بودن سودآوری نگهداری گاو و گوساله در قیاس با بقیه شاخه‌های کشاورزی، دامداری از این نوع با اقبال چندانی روبه‌رو نشده است. عمده عواملی که باعث افزایش هزینه تولید و در نتیجه کاهش سود نگهداری گاو و گوساله می‌شود عبارتند از: قیمت غذای دام و تجهیزات دامداری که اغلب وارداتی هستند در کنار نا‌مرغوب بودن نژادهای گاو و گوساله چین. به نظر می‌رسد کلیه عوامل دست به دست هم داده تا چین همچنان بازار در حال گسترشی برای کشورهای صادرکننده‌ای مانند نیوزیلند و استرالیا و حتی ایالات متحده باقی بماند. اما اوضاع در کشور دیگر واقع در جنوب شرقی آسیا، برعکس است. بر اساس گزارش‌ها و آمار دولتی ژاپن، میزان مصرف گوشت گوساله وارداتی در سال منتهی به ژوئن، نسبت به سال قبل از آن تقریباً 30 درصد کاهش داشته است. در ماه ژوئن مصرف این نوع گوشت تنها 29 هزار تن بود که کمترین میزان مصرف ماهانه از ژوئن 2011 به بعد محسوب می‌شود و به همین دلیل میزان ذخیره گوشت گوساله وارداتی با 25 درصد افزایش، به 90499 تن رسیده است.

باز هم خشکسالی
گرمای بی‌سابقه و کمبود بارش طی هفته گذشته، باعث گسترش سریع شرایط خشکسالی در ایالات آیوا و ایلینویز شده است که از بزرگ‌ترین ایالات تولید‌کننده ذرت در ایالات متحده محسوب می‌شوند. حدود 25 درصد از زمین‌های ایالت آیوا تا پایان 27 آگوست از خشکسالی متوسط رنج می‌برد در حالی که این عدد تنها یک هفته قبل از آن در حدود هفت درصد بوده است. در همین بازه زمانی میزان خشکسالی متوسط در ایالت ایلینویز از صفر درصد به 20 درصد رسیده است. بخش‌هایی از ایالت آیوا طی دو ماه گذشته حدود یک‌چهارم میزان بارندگی نرمال خود را در این فصل سال دریافت کرده‌اند. امسال ایالات متحده، شرایط آب و هوایی عجیبی را تجربه کرده است. بعد از ماه‌های می و ژوئن بسیار پر‌باران و نسبتاً سرد که باعث به تاخیر افتادن کشت شد، حالا شرایط کاملاً برعکس شده است. به دلیل تاخیر در کشت محصول، وزارت کشاورزی ایالات متحده پیش‌بینی خود را در مورد میزان تولید ذرت و سویا کاهش داد. در حالی که سرمای ماه جولای در ایالات مینه‌سوتا، ویسکانسین، میشیگان و آیوا رتبه بیستم در120 سال گذشته را داشت، حالا گرمای هواست که آزار‌دهنده شده است. شرایط آب و هوایی موجود در ایالات عمده زیر کشت ذرت و سویا باعث شده قیمت معاملات آتی این دو محصول در بازارهای جهانی افزایش یابد. تنها در هفته منتهی به 27 سپتامبر نسبت به هفته قبل از آن، حدود 40 بوشل در هر هکتار از میزان مورد انتظار برداشت ذرت کاسته شد. هر چند آخرین گزارش رسمی وزارت کشاورزی ایالات متحده در روز 12 آگوست و قبل از موج گرما و کم‌بارانی اخیر منتشر شده است، اما با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود روند آب و هوایی فعلی ادامه داشته باشد، احتمالاً در گزارش بعدی این نهاد نیز، شاهد کاهش پیش‌بینی‌ها خواهیم بود. نگرانی علاوه بر میزان برداشت محصول در هر هکتار، در مورد کیفیت محصول هم وجود دارد، کاهش بارش باران باعث ایجاد ذرت‌های نارس، با دانه‌های کم و بی‌کیفیت می‌شود که ارزش غذایی لازم را نخواهند داشت و شاید حتی قابل استفاده نباشند. گویا امسال نیز، مانند سال گذشته، کشاورزان باید دائماً چشم به آسمان داشته باشند و برای بارش باران دعا کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها