شناسه خبر : 46753 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نکات حفظ و نگهداری از کولر گازی و آبی

اگر برای خنک کردن روزهای گرم از کولر گازی یا کولر آبی استفاده می‌کنید، باید بدانید که هر دو دستگاه سرمایشی نیاز به مراقبت و سرویس شدن دارند تا بتوانند طول عمر بیشتری داشته باشند.

نکات حفظ و نگهداری از کولر گازی و آبی

 رپرتاژ آگهی: در این مطلب قصد داریم تا شما را با نکاتی که در جهت حفظ و نگهداری از کولر گازی و آبی هستند، بیشتر از قبل آشنا کنیم.

چگونه به بهترین نحو از کولر گازی مراقبت کنیم؟

برای اینکه از کولر گازی مراقبت کنید، باید موارد زیر را انجام دهید.

  1. اهمیت دادن به تمیزی فیلترها و تعویض آن‌ها در صورت نیاز

  2. بررسی صدای خروجی از کولر گازی

  3. بازرسی محل قرار گیری یونیت خارجی

  4. بررسی سلامت قطعه ترموستات

  5. جلوگیری از نشتی کولر

  6. اقدامات لازم برای فصول سرد سال

  7. سرویس به موقع برای فصول گرم سال

  8. عایق بندی اتصالات یونیت‌های خارجی و داخلی کولر گازی

  9. تمیز کردن کندانسور

  10. تمیز کردن کویل

بررسی تمیزی فیلترها، تعویض در صورت نیاز

بررسی تمیزی فیلترها، تعویض در صورت نیاز

نحوه ساز و کار کولر گازی به این صورت است که بر اساس یک چرخه تبرید یا همان فرآیند سرد سازی، گاز مبرد مخصوص به کار رفته در خودش را (نوع گاز ممکن است در هر نوع کولر گازی متفاوت باشد) به قطرات آب تبدیل می‌کند و در این چرخه فیلتر هوا هم بخشی از فرآیند تولید هوای سرد توسط این دستگاه است که باید هر چند مدت یک بار، میزان تمیزی آن را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. فیلتر هوای موجود در کولرهای گازی وظیفه جذب ریزگردها و آلودگی‌های هوا را دارد که به این ترتیب در صورتیکه بیش از حد کثیف شده باشند، دیگر قابلیت جذب آلودگی ندارند و به صورت یکپارچه باعث ورود فشار مضاعف به سیستم کارکرد کولر گازی می‌شوند.

بررسی صدای خروجی از کولر گازی

چه از کولر گازی هایسنس استفاده کنید چه هر کولر دیگری، به طور قطع باید به صدایی که از دستگاه خارج می‌شود توجه کنید. اگر در طی استفاده از کولر گازی و اسپلیت با صدایی مواجه شدید که پیش از آن شنیده نمی‌شد، حتما جدی بگیرید و از پشتیبانی و متخصص مربوطه جهت چک کردن قطعات دستگاه کمک بخواهید.

بازرسی محل قرار گیری یونیت خارجی

از آنجایی که برای نصب کولر گازی باید پنل بیرونی آن را (متشکل از کندانسور و کمپرسور) در محیط بیرونی با هوای آزاد قرار داد، باید از خالی بودن فضای اطراف یونیت خارجی و فاصله آن با دیوار و سقف اطمینان حاصل کنید.

بررسی سلامت قطعه ترموستات

در کولرهای نوع گازی مسئولیت تنظیم دما بر عهده قطعه ترموستات قرار دارد. برای این کار، امکان قطع و وصل کردن جریان برق ورودی به کمپرسور در اختیار همین قطعه قرار دارد. در صورتیکه دمای ایده آل در فضا ایجاد شود، ترموستات وارد عمل شده و از مصرف بی رویه برق جلوگیری می‌کند. در اسپلیت‌هایی هم که قابلیت ایجاد سرما و گرما را دارند، همین فرآیند برای تأمین گرما هم تکرار می‌شود؛ بنابراین در میان نکات نگهداری کولر گازی شما باید سلامت قطعه ترموستات را جهت کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها در فاصله زمانی کوتاه چک کنید.

جلوگیری از نشتی کولر

اگر آب از لوله کولر گازی شما به بیرون نشت پیدا می‌کند؛ هر یک از 5 موارد زیر می‌تواند یکی از دلایل این امر باشد.

  • کثیف بودن فیلترهای هوا

  • ایجاد خرابی در قسمت رخ دادن میعان

  • عدم نصب درست کولر گازی روی دیوار

  • سطح پایین فشار گاز مبرد

  • مسدود شدن لوله زهکش با گرد و غبار

اقدامات لازم برای فصول سرد سال و سرویس به موقع برای فصول گرم سال

نحوه سرویس کولر گازی در فصول سرد و گرم سال به صورت زیر است:

  • تمیز کردن کویل کندانسور و اپراتور

  • بررسی گاز مبرد

  • بررسی سلامت لوله‌های تخلیه آب کولر گازی

  • بررسی درستی فیلترهای دستگاه

  • بررسی و تصحیح ترموستات

عایق بندی اتصالات یونیت‌های خارجی و داخلی کولر گازی، تمیز کردن کندانسور و کویل

برای این بخش باید از افراد متخصص کمک بگیرید تا دستگاه را با استفاده از پیچ گوشتی و سایر وسایل باز کنند و برای تمیز کردن کندانسور و کویل اقدام کنند. بخش‌های نام برده شده در قسمت یونیت خارجی قرار دارند و سلامت آن‌ها اهمیت بالایی در کاهش هزینه‌های مصرف برق و قبض برق تاثیر بالایی دارد. همچنین در صورت تمیز نبودن این دو قطعه، در مراحل تبرید و فرآیند سرد سازی هم مشکلاتی به وجود می‌آید که باعث داغ کردن دستگاه و وارد شدن فشار مضاعف به آن می‌شود.

نکات استفاده از کولر آبی و نحوه نگهداری از آن

تعویض پوشال یا الیاف سلولوزی

  1. تعویض پوشال یا الیاف سلولوزی

اگر قصد خرید کولر آبی را دارید باید برای پوشال و تعویض آن برنامه داشته باشید، بهتر است که هر سال آن را تعویض کنید؛ اما در صورتیکه از مدل دارای الیاف سلولوزی دار استفاده می‌کنید، پس بهتر است هر 3 سال یکبار برای عوض کردن آن اقدام کنید.

  1. سایه بان قرار دهید

تابش مستقیم آفتاب باعث داغ شدن بدنه فلزی کولر آبی می‌شود و اگر سقفی بالای سر کولر باشد، بدنه خنک‌تر باقی می‌ماند و به موتور کولر هم کم‌تر فشار می‌آورد.

  1. از جایگاه شناور مطمئن باشید

یکی از قطعاتی که در کولر آبی مهم است، شناور است که در جهت ثابت نگه داشتن آب درون مخزن قرار داده می‌شود. شناور وظیفه آب رسانی به مخزن و تنظیم آب در کف کولر را دارد. مزیت وجود شناور این است که آب از سطح مخزن خارج نشود یا مخزن پر از آب نگردد.

  1. تسمه را چک کنید

تسمه دور موتور نباید شل باشد یا لق بزند، چرا که در این صورت شما با صداهای ناهنجاری که از کانال کولر به گوش می‌رسد، مواجه خواهید شد.

  1. کولر را از لحظه اول روی دور تند نگذارید

بهتر است شروع کارکرد کولر با دور تند نباشد؛ اگر هم از دور تند استفاده می‌کنید، بهتر است مدت طولانی استفاده نکنید تا به موتور کم‌تر فشار بیاید.

  1. رسوب ایجاد شده در قطعات را تمیز کنیم

با توجه به اینکه قطعه‌ها دچار رسوب می‌شوند، این طبیعی است که دچار رسوب شوند؛ بنابراین بهتر است تا حداقل هر یک سال یک بار آن‌ها را رسوب زدایی کنیم.

چرا باید برای حفظ و نگهداری کولر گازی و کولر آبی تلاش کنیم؟

ما برای اینکه بتوانیم مدت زمان بیشتری از وسایل سرمایشی محل زندگیمان استفاده کنیم و عملکرد بهتری از آن‌ها را مشاهده کنیم، بهتر است که با انجام یک سری از کارها از آن‌ها مراقبت کنیم. این مسئله چندان به برند کولر وابسته نیست و هر کولری که تهیه کنید، از کولر گاز جی پلاس گرفته تا کولر ال جی و گرین و ...، باید نسبت به اقدامات نگهداری توجه کنید. برای مثال هر دو کولر آبی و گازی نیاز به تمیز شدن قطعات دارند؛ برای کولر آبی باید رسوب زدایی انجام شود و برای انواع کولر گازی هم باید فیلتر قرار گرفته تمیز شود. در مجموع اگر به فکر سرویس کولر گازی و تقویت کولر ابی باشید، به طور قطع فصل گرما را با آسایش بیشتری به پایان می‌رسید.

سی قیمت‌ها خرید رضایت‌بخشی را برای خود رقم بزنید. لازم به توجه است که لوازم خانگی تنها کالاهای موجود در تکنولایف نبوده و می‌توانید کالاهای دیگری از جمله موبایل، لپ تاپ، هندزفری و دیگر گجت‌ها و کالاهای دیجیتال را خریداری کنید.