شناسه خبر : 46077 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیش بینی قیمت خودرو در ماههای آینده

در این سال‌های اخیر، بازار خودرو به یکی از ملتهب‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌‌ترین بازارهای اقتصادی کشور تبدیل شده است. از اخبار سیاسی مختلف گرفته، تا نوسانات اقتصادی و بالا و پایین شدن نرخ ارز، همه و همه بر قیمت خودرو تاثیرگذار بوده‌اند.

پیش بینی قیمت خودرو در ماههای آینده

در طول این سال‌ها حتی شاهد روزهایی بوده‌ایم که ماشین‌ها در یک 24 ساعت، قیمت‌های مختلفی را تجربه کرده‌اند. یقینا پیش‌بینی قیمت‌ها در این بازار کار ساده‌ای نیست، اما مشاهده برخی پارامترها، نویددهنده افزایش یا کاهش قیمت خودرو در آینده است.

پیش‌بینی قیمت انواع خودروها در آینده

برای آن‌که بتوان پیش‌بینی دقیق‌تری از وضعیت بازار خودرو در آینده داشت، باید چند ماه گذشته را تحلیل کرد. در ماه‌های اخیر، نرخ ارز افزایش نیافته، بلکه در خیلی مواقع کاهشی هم بوده است. بازارهای اقتصادی سودآور مثل مسکن و طلا نیز در رکودی نسبی به سر می‌برند. همین عامل باعث شد که بازار خودرو نیز از اوایل خرداد 1402 وارد رکود شده و قیمت‌ها بعد از کاهشی مقطعی، تا چند ماه ثابت بماند.

به یک‌باره اما از اواخر آذر 1402، قیمت خودروهای صفر و دست دوم روندی صعودی به خود گرفت. روندی که به نا امیدی بازار از واردات خودرو دست دوم خارجی، قیمت زیاد خودروهای وارداتی (نسبت به آن‌چه که پیش‌بینی می‌شد) و افزایش میزان تقاضا در بازار برمی‌گردد.

با توجه به این مسئله، هرچند که تخمین قیمت دقیق خودرو امکان‌پذیر نیست، اما می‌توان انتظار داشت که قیمت اتومبیل تا شب عید همچنان افزایشی باشد. یک کارشناس خودرو در همین رابطه اظهار داشته است:

«دلار افزایش قیمت نداشته، حتی در برخی مواقع کاهشی هم بوده، این در حالی است که ماشین‌های چینی افزایش قیمت نداشته، اما قیمت خودروهای داخلی با کاهش عرضه از سوی شرکت‌ها رشد کرده است. بنابراین اگر وضعیت با همین روند پیش برود تا شب عید قیمت خودرو ۱۰ درصد رشد خواهد کرد».

دلیل افزایش قیمت خودرو چیست؟

بدون تردید افزایش چند میلیونی قیمت خودروها در ماه‌های اخیر، به رفتار و سیاستگذاری خودروسازان برمی‌گردد. در شرایط فعلی نه نرخ ارز تغییر چندانی داشته، نه اخبار سیاسی خاصی به گوش می‌رسد و نه وضعیت تورمی شیب صعودی یک‌باره‌ای به خود گرفته است. آن‌چه که باعث شده خودروهای داخلی بعضا تا 40 و 50 میلیون تومان گران شوند، به نوع رفتار خودروسازان و چگونگی عرضه آن‌ها برمی‌گردد.

عرضه خودروهای داخلی در حال حاضر به شکل قطره‌چکانی صورت می‌گیرد. مخصوصا ایران خودرو با کم کردن عرضه پژو پارس معمولی و TU5 به بازار، باعث رشد ناگهانی قیمت این دو خودرو، و به تبع آن دیگر محصولات داخلی شده است. این مسئله با کمی تاخیر روی بازار خودروهای وارداتی و مونتاژ نیز تاثیر گذاشته و در حال حاضر آن‌ها نیز رشد قیمت قابل ملاحظه‌ای را تجربه می‌کنند.

پیش‌بینی قیمت ماشین‌های دست دوم

 

پیش‌بینی قیمت ماشین‌های دست دوم

در شرایط فعلی اقتصادی کشور، بازار خودروهای دست دوم به نسبت بازار خودروهای صفر داغ‌تر است. به همین خاطر است که بعد از چند ماه وقفه، شاهد افزایش در تعیین قیمت ماشین‌ دست دوم از نیمه آذر ماه 1402 بودیم. این افزایش قیمت‌ها تاکنون ادامه داشته و در هفته دوم دی ماه به اوج خود رسیده است. از این نظر تفاوتی هم بین خودروهای خوش‌فروش و بدفروش وجود نداشته است.

اطلاعات بیشتر؛ محاسبه قیمت ماشین کارکرده از طریق لینک زیر:

https://khodro45.com/carprice/

تغییر نحوه قیمت‌گذاری از 13 دی ماه 1402

شورای رقابت به تازگی از گردونه قیمت‌گذاری خودرو خارج شده و وظایف قانونی‌اش را وزارت صمت انجام می‌دهد. از این پس، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وظایف شورا را برعهده خواهد شد و شورای رقابت نیز از طریق نظارت پسینی، نقش تنظیم‌گری بازار را به عهده خواهد داشت. بنابراین احتمالا قیمت‌های کارخانه‌ای بیشتر هم بشود، چون دیگر شورای رقابت تاثیر چندانی در تعیین قیمت‌ها نخواهد داشت.

چه کارهایی می‌توان برای کاهش قیمت خودرو انجام داد؟

چه کارهایی می‌توان برای کاهش قیمت خودرو انجام داد؟

قیمت خودروها در بازار فعلی حباب دارد و این امر بر محاسبه قیمت دست دوم و صفر کیلومتر بسیار تاثیرگذار است. مخصوصا خیلی از خودروهای داخلی، حباب قیمتی 40 تا 70 میلیون تومان دارند که اگر بشکند، قیمت‌ها کاهشی خواهند شد. اما سوال اینجاست که چطور می‌توان جلوی افزایش قیمت‌ها را گرفت و با تثبیت قیمت‌ها، حتی اقداماتی برای کاهش قیمت خودرو انجام داد؟

راه‌حل این مسئله، بیش از هر چیز به وزارت صمت، سازمان حمایت و خودروسازان داخلی برمی‌گردد. مهم‌ترین مسئله، تسهیل شرایط واردات خودروهای خارجی است. در حال حاضر تعداد محدودی از خودروهای خارجی صفر کیلومتر وارد کشور شده‌اند و در سایه نظارت سنگین سازمان حمایت و حساسیت وزارت صمت، قیمت‌های نجومی پیدا کرده‌اند.

مسئله‌ای که موجب تنش بیشتر در بازار خودرو شده است. چنین سیاستگذاری‌هایی عملا دست شرکت‌های خصوصیِ واردکننده را در پوست گردو گذاشته و آن‌ها را از عرضه بیشتر منع می‌کند.

بحث تامین ارز نیز مسئله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. در شرایط فعلی کشور، طبیعتا ارز زیادی به واردات خودروهای خارجی تعلق نمی‌گیرد. طبیعتا در چنین وضعیتی واردات خودروهای صفر و دست دوم خارجی به کندی صورت می‌گیرد و عملا قیمت‌ها نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه افزایش هم می‌یابند.

در آخر نیز باید به پارامترهایی مثل تورم و نرخ ارز اشاره کرد. چنین عواملی طبیعتا روی قیمت اتومبیل‌ها هم تاثیرگذارند، اما تا آن‌جایی که خودروسازان داخلی عرضه خود را محدود نکنند. اگر وزارت صمت در تعامل با ایران خودرو و سایپا خودروهای داخلی را به همان میزان تقاضا به بازار عرضه کنند، مطمئنا افزایش نسبی نرخ ارز نیز تاثیر زیادی بر قیمت‌ها نخواهد داشت و بازار به سمت یک ثبات نسبی پیش خواهد رفت.

جمع‌بندی؛ قیمت ماشین در نهایت بالا می‌رود یا پایین؟

خیلی از فعالان اقتصادی به وزارت صمت خرده می‌گیرند که بازار را رها کرده و با بی‌توجهی خود، شرایط را به دوران قبل از سامانه یکپارچه فروش خودرو برگردانده است. این نقد چندان هم بیراه نیست و این روزها شاهد جولان بیشتر دلالان در بازار هستیم.

روندی که با حساسیت بازار نسبت به اخبار گوشه و کنار همراه شده و اگر ادامه پیدا کند، قیمت خودروها مسیری افزایشی را طی خواهد کرد. امید است که دولت، و در راس آن وزارت صمت، با اتخاذی تدابیری واقع‌گرایانه، جلوی رشد قیمت خودرو را هرچه سریع‌تر بگیرند تا دوباره مجبور به استفاده از روش‌هایی مثل قرعه‌کشی و این قبیل موارد نشوند.