شناسه خبر : 46031 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مراحل ثبت برند تجاری و تأسیس شرکت در الی ثبت

قطعاً همه شما هنگام خرید هر محصول یا دریافت هر نوع خدمات، برندی را انتخاب می‌کنید که از اصالت و هویت آن اطمینان داشته باشید. شرکت‌هایی که بعد از تأسیس، فرایند برندسازی را انجام می‌دهند، رشد و موفقیت بیشتری را در حوزه کاری خود تجربه می‌کنند.

مراحل ثبت برند تجاری و تأسیس شرکت در الی ثبت

رپرتاژ آگهی: چون ثبت برند بر ارزش و اعتبار این کسب‌وکارها افزوده و سبب می‌شود که شرکت‌های دارای برند تجاری با قدرت بیشتری در مقابل رقبای خود حضور یابند. کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند بعد از ثبت شرکت و ثبت برند مشتریان بالفعل خود را به مشتریان بالقوه و طرفدار تبدیل ساخته و پایه‌های تجارت خود را محکم کنند. اگرچه برند تجاری و تاسیس شرکت کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست، اما به‌هرحال مراحل خاصی دارد که لازم است برای پیشبرد سریع امور مربوط به آن با این مراحل آشنا شوید.

ثبت برند چیست؟

در تعریف برند می‌توان گفت یک اسم یا علامت تجاری اختصاصی برای کسب‌وکار است که درواقع تصویر مشخصی از آن را نشان می‌دهد. ثبت این نشان انحصاری علاوه بر معرفی یک کسب‌وکار به‌صورت حرفه‌ای و مانا شدن آن در ذهن مخاطبین هدف، به کسب‌وکار شما جنبه رسمی بودن و قانونی بودن می‌بخشد.

 داشتن یک برند خاص می‌تواند از جهات مختلفی برای صاحبین شرکت‌ها مفید بوده و به آن‌ها ارزش و اعتبار ببخشد. شرکت‌های مختلف می‌توانند بر مبنای برند و علامت تجاری ثبت شده خود با اعتمادبه‌نفس و عزت بیشتری در مسیر فعالیت‌های تجاری خود قدم برداشته و با اطمینان بیشتر به معرفی کسب‌وکار خود بپردازند. 

با توجه به چالش‌هایی که در مسیر ثبت برند وجود دارد، می‌توان گفت قطعاً این پروسه ثبتی، مزایا و اهداف خاصی دارد و چالش‌های پیش رو می‌تواند مسیر موفقیت مشاغل تجاری مختلف را مشخص کند. زمانی که کاربران بتوانند تجربه خرید موفقی از یک برند ثبت شده و قانونی داشته باشد، با تبلیغات دهان به دهان و نقل قول به رشد آن برند کمک می‌کند.

شرایط ثبت برند تجاری

ثبت کردن برند تجاری و لوگو، شرایط و قوانین خاص خود را دارد. برندسازی خود بخشی از فرایند دیجیتال مارکتینگ است و به رشد حتمی تجارت شما منجر می‌شود. قبل از اینکه با مراحل اداری این پروسه ثبتی آشنا شوید، باید در نظر داشته باشید که یک برند تجاری تنها در صورتی ثبت می‌شود که کسب‌وکار شما به میزان تعامل کافی با مخاطب هدف رسیده باشد و اداره مالکیت معنوی باید این موضوع را تأیید کند.

 به همین خاطر قبل از ثبت هر نوع برند و لوگو باید به‌دنبال ثبت شرکت باشید. شما می‌توانید بلافاصله بعد از ثبت کردن شرکت پروسه ثبت کردن برند را نیز آغاز کرده و شروع قدرتمندی در حوزه تجارت خود داشته باشید. جالب است بدانید که در اداره ثبتی واژه برند به‌عنوان علامت تجاری شناخته شده و به همین نام به ثبت می‌رسد، چون در فرهنگ لغات ما برند یک واژه بیگانه است.

انتخاب نام خلاقانه

اولین قدم برای ثبت علامت تجاری این است که یک نام مناسب برای برند خود انتخاب کنید. انتخاب این نام کاملاً سلیقه‌ای است، اما باید ریشه فارسی داشته باشد و علاوه بر معنا و مفهوم، جذابیت بالایی داشته تا به خوبی در ذهن مخاطب ثبت شود. نامی که شما انتخاب می‌کنید نباید قبلاً توسط شرکت یا برند دیگری ثبت شده باشد. درواقع باید یک نام انحصاری برای خود انتخاب نمایید. برای این منظور می‌توانید استعلام برندهای ثبت شده را انجام داده تا از عدم تکراری بودن برند خود مطمئن شوید.

مراحل ثبت برند تجاری در الی ثبت
دقت داشته باشید که نام مناسب برند نقش بسیار مهمی در رشد آن و معرفی برند به کاربران هدف دارد. نام منتخب شما نباید از اسامی مشاهیر، بزرگان، اسامی نهادهای ملی و اسامی خاصی از این قبیل باشد. هرچه نام انتخابی شما جدیدتر و خلاقانه‌تر باشد، شانس شما برای ثبت برند تجاری افزایش می‌یابد.

طراحی لوگو خلاقانه

برند شما باید با یک علامت و نشان خاص ثبت شود. به همین خاطر باید هنگام ثبت کردن برند یک لوگوی خاص طراحی کرده و آن را نیز به ثبت برسانید. لوگوی شما نباید به سایر لوگوهای تجاری شباهت داشته باشد. شما می‌توانید برند خود را به‌صورت لاتین ثبت کنید. این امر برای کسب‌وکارهایی که به‌دنبال تجارت بین‌المللی و صادرات و واردات محصول هستند، اهمیت دارد؛ اما برای این منظور باید کارت بازرگانی داشته باشید.‌

مدارک مورد نیاز برای ثبت نشان تجاری

بعد از اینکه یک نام مناسب انتخاب کرده و لوگو تجاری خود را طراحی کردید، باید برای شروع پروسه ثبتی و مراحل اداری ثبت علامت تجاری، مدارک لازم برای اشخاص حقیقی و حقوقی را تهیه کنید. مدارک ثبت کردن برند برای اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی متفاوت است.

 مدارک لازم برای ثبت نشان تجاری برای اشخاص حقیقی شامل: مدارک هویتی، کپی مجوز فعالیت‌های تجاری مانند جواز کسب، پروانه بهره‌برداری و غیره و تصویر کارت بازرگانی برای ثبت برند در صورت ثبت حروف لاتین می‌شود. 

این مدارک برای اشخاص حقوقی شامل: تصویر مدارک هویتی اعضا، تصویر علامت تجاری به تعداد و ابعاد لازم، تصویر کارت بازرگانی معتبر در صورت نیاز به ثبت نشان لاتین، تصویر آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت و کپی مجوز فعالیت‌های تجاری می‌شود.

ثبت برند تجاری با الی ثبت

مراحل ثبت برند تجاری

پس از انتخاب نام مناسب و تهیه مدارک لازم، مراحل اداری ثبت کردن برند آغاز می‌شود. شما می‌توانید به دو روش اینترنتی از طریق سامانه مربوطه و روش حضوری با مراجعه به اداره ثبت و مالکیت معنوی پروسه ثبتی خود را پشت سر گذاشته و به‌صورت قانونی برند خود را ثبت نمایید. 

برای این منظور باید ثبت نام اولیه را با پر کردن فیلد ثبت نام در سامانه مربوطه انجام داده و مدارک لازم را به همراه اظهارنامه به اداره ثبت تحویل دهید. کارشناسان اداره ثبت، مدارک و اسناد شما را مورد بررسی قرار می‌دهند و درصورتی‌که مدارک شما را تأیید کنند، باید دو نسخه از تأییدیه تهیه کرده و پس از بایگانی یک نسخه آن، نسخه دوم را به همراه مدارک مجدداً برای اداره مالکیت معنوی ارسال کنید. 

اگر مدارک شما ناقص باشد یا مشکلی در آن وجود داشته باشد، مورد تأیید قرار نگرفته و شما فرصت طلایی خود را برای تسریع در روند ثبت از دست خواهید داد.

هزینه ثبت برند تجاری

یکی از فاکتورهای مهم در پروسه ثبت نشان تجاری، هزینه‌های جاری مربوط به آن است. شما می‌توانید برند خود را به‌صورت شخصی و حقوقی ثبت کنید‌. هزینه این پروسه ثبتی براساس پرداخت هزینه در مراحل مختلف تعیین می‌شود. 

به عبارتی این هزینه با توجه به قیمت چند نوبت آگهی، هزینه‌های ثبت نام، هزینه‌های بررسی، هزینه وکیل و غیره مشخص می‌شود. همان‌طور که گفتیم برای ثبت کردن برند به جوازهای کسب، نیاز دارید. اگر جواز و مدارک لازم را در اختیار نداشته باشید، باید هزینه گرفتن مجوز را نیز به هزینه‌های جاری در این پروسه ثبتی اضافه کنید. 

اگرچه این مجوزها هنگام ثبت شرکت تهیه می‌شوند. در کل این هزینه شامل هزینه تهیه اظهارنامه و ثبت آن، هزینه حق الثبت که برای سامانه‌های مختلف متفاوت است، هزینه آگهی تقاضای ثبت در روزنامه اول، هزینه انتشار آگهی در روزنامه دوم برای ثبت نهایی برند تجاری و هزینه‌هایی ازاین قبیل می‌شود. 

امور ثبتی نوعی امور خدماتی است و طبیعی است که باید در ازای دریافت خدمات هزینه‌ای پرداخت کنید؛ اما این مبلغ آنقدر زیاد نیست که به خاطر آن پروسه ثبت کردن برند تجاری را به تعویق بیاندازید. مزایای ثبت کردن برند به قدری است که می‌توان با اطمینان گفت تمامی هزینه‌ها بازگشت‌پذیر خواهد بود.

مراحل تاسیس شرکت در الی ثبت

تاسیس شرکت

ثبت کردن شرکت قبل از پروسه ثبت نشان تجاری موردتوجه قرار می‌گیرد. این پروسه ثبت نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای اینکه بتوانید شرکت خود را به‌صورت قانونی و رسمی تأسیس کنید، باید قبل از هر چیزی یک نام مناسب برای آن انتخاب کنید.

 قطعاً وقتی به‌دنبال ایجاد یک مؤسسه هستید، نوع شرکت و موضوع فعالیت خود را از قبل مشخص نموده‌اید؛ بنابراین باید نامی انتخاب کنید که با نوع فعالیت تجاری شما مطابقت داشته باشد. ثبت نام شرکت و نام برند دو فرایند مجزا از یکدیگر است. 

بعد از انتخاب یک نام مناسب باید اعضای شرکت و سمت آن‌ها را مشخص کرده و تمامی مدارک هویتی و مدارک ثبتی را به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل دهید. پس از اینکه شرکت شما در اداره مربوطه ثبت گردید، آگهی استعلام ثبت آن صادر می‌شود. 

ثبت کردن شرکت نیز مستلزم پرداخت هزینه‌های قانونی است و باید مراحل اداری آن به‌درستی طی شود. در نهایت شما می‌توانید فعالیت تجاری خود را زیر سایه قانون آغاز نموده و با ثبت برند تصویر قدرتمند و هویت قابل‌اعتمادی از خود بسازید.

جمع بندی

در این مطلب راجع‌به مراحل ثبت کردن برند تجاری و شرکت صحبت کردیم و قبل از اینکه مراحل آن را موردبررسی قرار دهیم، مختصری به بررسی اهمیت این پروسه ثبتی پرداختیم. ثبت شرکت یا برند مراحل خاص خود را دارد و ممکن است در این مسیر پروسه ثبتی با چالش‌های بسیاری مواجه شوید، اما اگر با شرایط و مراحل آن آشنا شوید، پیچیدگی و چالش چندانی را تجربه نخواهید کرد. 

شما می‌توانید از این طریق به فعالیت تجاری خود ارزش و اعتبار بخشیده و ضمن یک شروع قدرتمند با اقتدار و اعتمادبه‌نفس بالا در مقابل رقبای خود حضور یافته و کاربران هدف بیشتری را جذب کنید. آنچه در نهایت در انتظار شما است یک کسب‌وکار پرسود و موفق و جلوه قدرتمندی است که از تجارت شما باقی می‌ماند.

منبع : https://elisabt.ir/