شناسه خبر : 45998 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کراس اوور چیست + تفاوت خودرو کراس اوور با شاسی بلند

بسیاری از افرادی که به دنبال خرید خودرو هستند با واژه کراس اوور مواجه می‌شوند و سوالی در ذهنشان ایجاد می‌شود که کراس اوور چیست.

کراس اوور چیست + تفاوت خودرو کراس اوور با شاسی بلند

رپرتاژ آگهی:  به‌طورعامیانه، کراس اوور به خودروهایی بین سدان و شاسی بلند گفته می‌شود. برخی از افراد خودروهای کراس اوور را نیز به‌عنوان شاسی بلند می‌دانند؛ درصورتی‌که اگر قصد خرید و رانندگی با این خودروها را دارید باید تفاوت خودرو کراس اوور با شاسی بلند را حتما بدانید. در این مقاله با بررسی دقیق کراس اوور و تفاوت‌های این دو نوع خودرو اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار می‌دهیم تا برای خرید و رانندگی بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

کراس اوور چیست؟ خودروهایی جادار و مناسب برای استفاده شهری

کراس اوورها نوعی خودرو هستند که به دلیل ویژگی‌ها و طراحی خاص خود، محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند. این نوع از خودروها ساختار unibody دارند که در آن بدنه و شاسی به صورت یکپارچه طراحی شده‌اند. ساختار یونی بادی سبک‌تر است اما در صورت تصادف، ناحیه آسیب‌دیده بزرگ‌تری ایجاد می‌کند. برای مثال خودرو چانگان یونی تی، کراس اووری است که محبوبیت بسیاری دارد و ماشینی مناسب برای خانواده نیز محسوب می‌شود.

کراس اوورها به دلیل داشتن وزن کمتر و موتورهای کوچک‌تر، مصرف سوخت بهتری نسبت به شاسی بلندها دارند؛ ازاین‌رو خیلی از افراد کراس اوورها را نسبت به خودروهای شاسی بلند ترجیح می‌دهند. همچنین در پاسخ به پرسش «خودرو کراس اوور چیست» باید گفت این نوع از ماشین‌ها فضای جادارتری نسبت به خودروهای سواری دارند و هم‌زمان برای استفاده در فضای شهری مناسب هستند. در واقع این خودروها ترکیبی از ویژگی‌های خودروهای شاسی بلند و سواری را ارائه می‌دهند. 

مقایسه اندازه و وزن کراس اوور با شاسی بلند؛ از تفاوت‌های اساسی این دو نوع خودرو

مقایسه اندازه و وزن کراس اوور با شاسی بلند؛ از تفاوت‌های اساسی این دو نوع خودرو

شاسی بلندها معمولاً از ابعاد بزرگ‌تری برخوردار هستند. استفاده از شاسی وانت پیکاپ و کامیونت‌ها در طراحی آن‌ها باعث می‌شود که این خودروها برای سفر در جاده‌ها، مناطق کوهستانی و ناهموار بسیار مناسب باشند. با این حال، رانندگی با این خودروها در سطح شهر، مخصوصاً در زمینه پیدا کردن جای پارک مناسب، چالش‌برانگیزتر است. 

در مقابل، کراس اوورها ابعاد کوچک‌تر و جمع‌وجورتری دارند. به کارگیری شاسی خودروهای سواری در تولید آن‌ها باعث شده که رانندگی با این خودروها در سطح شهر بسیار راحت‌تر باشد. کراس اوورها برای محیط‌های شهری و رانندگی‌های روزمره مناسب‌تر هستند و معمولاً از فرمان پذیری بهتر و سواری نرم‌تری نسبت به شاسی بلندها برخوردارند. 

برای مثال، جک S7 یکی از کراس اوورهای بزرگ بوده که ابعاد آن بسیار نزدیک به ابعاد خودروهای شاسی بلند است؛ ازاین‌رو برخی از افراد این خودرو را در دسته شاسی بلندها می‌دانند. برای مشاهده قیمت ماشین جک s7 و خرید اقساطی آن می‌توانید از طریق وبسایت سپند خودرو اقدام کنید.

ساختار بدنه و طراحی؛ یکی از تفاوت‌های خودرو کراس اوور با شاسی بلند

کراس اوورها از ساختار unibody استفاده می‌کنند که ساختار سبک‌تری نسبت به خودروهای شاسی بلند است. ساختار unibody به دلیل یکپارچه بودن هنگام تصادف ناحیه آسیب بسیار بزرگی را ایجاد خواهد کرد. در مقابل، خودروهای شاسی بلند از ساختار جداگانه‌ای برای بدنه و شاسی برخوردارند که به آن‌ها امکان می‌دهد در شرایط سخت‌تر جاده‌ای عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین اغلب خودروهای SUV از سیستم چهار چرخ متحرک (4WD) بهره می‌برند و روی شاسی وانت‌ها و کامیونت‌ها ساخته شده‌اند.

راحتی و سواری؛ مقایسه ماشین Crossover با SUV

کراس اوورها اغلب از سواری نرم‌تری نسبت به شاسی‌بلندها برخوردار هستند، اما به اندازه سدان‌ها راحت نخواهند بود. این خودروها معمولاً برای رانندگی در شرایط شهری و جاده‌های معمولی طراحی شده‌اند​​. خودروهای شاسی بلند که بیشتر برای رانندگی‌های آفرود طراحی می‌شوند، معمولاً از سیستم تعلیق خشک‌تری برخوردارند؛ این مورد ممکن است در سفرهای طولانی مدت، آزاردهنده باشد​​.

بررسی تفاوت سیستم محرک خودروهای کراس اوور با SUV

خودروهای شاسی بلند معمولاً به سیستم چهار چرخ محرک (4WD) مجهز هستند. این سیستم طراحی شده است تا خودروهای SUV از شرایط سخت و جاده‌های ناهموار عبور کند. در بسیاری از مدل‌های جدیدتر، راننده می‌تواند تنظیمات انتقال نیرو را روی حالت‌های مختلفی مانند 2H (دوچرخ عقب سبک)، 4H (چهارچرخ نیمه سنگین) و 4L (چهارچرخ سنگین) قرار دهد. این سیستم به خودروهای شاسی بلند اجازه می‌دهد تا در شرایط جاده‌ای چالش‌برانگیز عملکرد بهتری داشته باشند.

در مقابل، کراس اوورها معمولاً فقط دیفرانسیل جلو دارند و بیشتر برای رانندگی در شرایط عادی جاده‌ای و شهری طراحی شده‌اند. با این حال، برخی از کراس اوورهای بزرگ‌تر ممکن است با سیستم تمام چرخ محرک (AWD) عرضه شوند که این خودروها را برای عبور از شرایط سخت‌تر و زمین‌های لغزنده مناسب می‌سازد. در این خودروها معمولا دنده کمکی وجود ندارد و سیستم به‌طورخودکار وضعیت انتقال نیرو به چرخ‌ها را بررسی و مدیریت می‌کند.

خرید اقساطی انواع خودروهای کراس‌ اوور و شاسی بلند از سپند خودرو

خرید اقساطی انواع خودروهای کراس‌ اوور و شاسی بلند از سپند خودرو 

در نهایت پس از پاسخ به سوال «کراس اوور چیست» و بررسی تفاوت‌های دو نوع خودرو کراس اوور و شاسی بلند، انتخاب بین این دو نوع خودرو بستگی به نیازها و شرایط رانندگی شما دارد. اگر به دنبال خودرویی برای سفرهای جاده‌ای و مناطق ناهموار هستید، خودرو شاسی بلند انتخاب مناسبی خواهد بود. ازسوی‌دیگر، اگر بیشتر در شهر رانندگی می‌کنید و خودرویی با فرمان‌پذیری بهتر و ابعاد کوچک‌تر می‌خواهید، کراس اوور گزینه مناسب‌تری است. 

برای خرید هر‌کدام از انواع خودروهای کراس اوور و شاسی بلند می‌توانید از طریق سپند خودرو اقدام کنید. این مجموعه امکان خرید انواع خودروهای وارداتی و داخلی را با شرایط اقساطی ویژه فراهم کرده است. برای مشاهده پلن‌های فروش اقساطی با کارشناسان فروش سپند خودرو از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سایت این مجموعه در ارتباط باشید.