شناسه خبر : 45577 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفتگو با آقای میلاد فتاحی، مدیرعامل شرکت فرش یلدای کویر کاشان

نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی در روزهای 3 تا 6 آبان سال 1402 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

گفتگو با آقای میلاد فتاحی، مدیرعامل شرکت فرش یلدای کویر کاشان

 شرکت فرش یلدای کویر کاشان، یکی از شرکت‌هایی بود که به نمایندگی از کشورمان در این نمایشگاه حضور پیدا کرد. به همین مناسبت، گفتگو و مصاحبه‌ای با آقای میلاد فتاحی، مدیرعامل محترم شرکت فرش یلدای کویر کاشان ترتیب داده‌ایم تا از دیدگاه‌ها و ارزیابی ایشان در مورد نمایشگاه موردبحث آگاه شویم.

جناب فتاحی، ممکن است در مورد خودتان، شیوه پیدایش شرکت فرش یلدای کویر کاشان و فعالیت‌های این مجموعه برای ما توضیح دهید؟

بنده میلاد فتاحی، مدیرعامل مجموعه فرش یلدای کویر کاشان هستم. شرکت فرش یلدای کویر کاشان در آستانه شب یلدای سال 1371 خورشیدی تأسیس شد و به مناسبت شکل‌‌گیری آن در شب یلدا، با نام «فرش یلدای کویر» ثبت شد.

شرکت فرش یلدای کویر در نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی، چه محصولاتی عرضه کرده است؟ لطفاً در مورد محصولات جدید خود نیز توضیح دهید.

ما در گذشته 10 کلکسیون از محصولات را با شانه‌ها و کیفیت‌های مختلف به مشتریان عزیز ارائه می‌دادیم. خوشبختانه علاوه بر 10 کلکسیون قبلی، 5 کلکسیون جدید از محصولاتمان را در نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی رونمایی کردیم. اولین کلکسیون جدید، «صوفیا» نام دارد و 700 شانه است. بعد از آن کلکسیون «ونیز» را معرفی کردیم. کلکسیون ونیز، اولین کلکسیونی بود که به صورت ترکیبی از نخ‌های اکریلیک و میکروفیلامنت تولید کردیم تا تنوع سبد محصولات خود را افزایش دهیم.

کلکسیون بعدی ما، «غدیر» است که شامل فرش‌های 1200 شانه است. کلکسیون جدید بعدی، کلکسیون تمام‌ابریشم قم است. کلکسیون کرک و ابریشم «تبریز»، آخرین کلکسیون از بین کلکسیون‌های جدیدی است که در این نمایشگاه از آن رونمایی کردیم.

شرکت فرش یلدای کویر کاشان

آیا جدیداً به فناوری و سیستم جدیدی در حوزه ریسندگی دست یافته‌اید؟ اگر بله، این سیستم جدید چه تحولی در محصولات شما به وجود خواهد آورد؟

شرکت فرش یلدای کویر کاشان، جزء شرکتهایی بود که بالاترین نمرات نخ اکریلیک را برای فرش‌های 1200 تا 1500 شانه، با سیستم کاردینگ و با استفاده از الیاف بایر آلمان تولید می‌کرد. ما جزو معدود شرکت‌هایی بودیم که از الیاف شرکت بایر آلمان استفاده می کردیم. بعد از تعطیلی شرکت بایر آلمان، ما صلاح را بر این دیدیم که از «خط تاوبه‌تاپس» در مقدمات مجموعه استفاده کنیم و نخ‌های ظریف و هایبالک را خودمان تولید کنیم.

به لطف خداوند، خط اول تاوبه‌تاپس مجموعه ما در حال نصب است و ظرف چند ماه آینده، خط دوم تاوبه‌تاپس هم در شرکت فرش یلدای کویر کاشان نصب خواهد شد.

مزیت رقابتی شما نسبت به سایر رقبا چیست؟ چه چیزی مشتریان را متقاعد می‌کند که محصولات شما را به رقبایتان ترجیح دهند؟

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت رقابتی ما این است که علاوه بر عرضه مستقیم محصولات در 25 شعبه داخلی، محصولاتمان را در 4 شعبه عرضه مستقیم خارج از کشور (نجف، بغداد، مسقط عمان و بلژیک) نیز عرضه می‌کنیم. در واقع ما با این کار، فرش را بدون واسطه به دست مشتری یا مصرف‌کننده نهایی می‌رسانیم.

مزیت رقابتی دیگر شرکت فرش یلدای کویر کاشان این است که صفر تا صد تولید فرش و نخ اکریلیک در این مجموعه انجام می‌شود. در واقع الیاف خام اکریلیک وارد شرکت ما می‌شود و در قسمت رنگرزی، عملیات مرتبط روی آن صورت می‌گیرد. سپس الیاف وارد خط ریسندگی می‌شود و در چهار لاین مختلف با نمرات مختلف تولید می‌شود. بعد از آن، محصولات وارد قسمت هیت‌ست می‌شود تا کیفیت تاب و پرز نخ افزایش یابد.

در گام بعدی، 70 درصد از نخ اکریلیک تولیدشده در مجموعه را به سایر تولیدکنندگان محترم فرش عرضه می‌کنیم و 30 درصد باقی‌مانده را به واحد بافندگی شرکتمان انتقال می‌دهیم تا فرش‌های 700، 1200 و 150 شانه با این نخ‌ها بافته شود.

فرش‌های تولیدشده در قسمت آهار و تکمیل شرکت فرش یلدای کویر کاشان، تکمیل می‌شود و در نهایت در 25 شعبه داخلی به فروش می‌رسد. به لطف الهی، علاوه بر عرضه مستقیم داخلی و خارجی محصولات، موفق شده‌ایم که محصولات شرکت را به 40 کشور مختلف صادر کنیم.

گفتگو با آقای میلاد فتاحی، مدیرعامل شرکت فرش یلدای کویر کاشان

ارزیابی شما از کیفیت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی چیست؟ میزان موفقیت شرکت فرش یلدای کویر کاشان در این نمایشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نمایشگاه امسال، جزو معدود نمایشگاه‌هایی بود که بعد از چند سال با یک پیشرفت جهشی، توانست جاذبه خوبی را برای بنک‌داران و فعالان صنعت ایجاد کند. بعد از چندین سال رکود در بازار، پیش‌بینی می‌شد که نمایشگاه امسال با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای، قوی‌تر از سال‌های گذشته برگزار شود و این پیش‌بینی به واقعیت بدل شد.

شرکت فرش یلدای کویر کاشان امسال توانست علاوه بر 10 کلکسیون قبلی، با 5 کلکسیون جدید در متریال و شانه‌های مختلف در نمایشگاه حضور پیدا کند و با استقبال خوبی روبرو شود. شرکت ما امسال رونمایی درخور و شایسته‌ای برای بنکداران داخل کشور، مشتریان خارجی و بازارهای صادراتی ترتیب داد.

شرکت فرش یلدای کویر چه هدف یا اهدافی را از حضور در این نمایشگاه دنبال می‌کند؟ آیا این اهداف تاکنون محقق شده است؟

بزرگ‌ترین هدف شرکت فرش یلدای کویر کاشان از حضور در نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی، اعلام حضور و تجدید دیدار با دوستان و همکاران مختلف در سطح کشور و دنیاست. خوشبختانه امسال این هدف به خوبی محقق شد. علاوه بر این هدف، ما هر ساله تلاش می‌کنیم که با عرضه محصولات جدید، شور و شوق نوینی را در دل تیم فروش خودمان و مشتریان به وجود بیاوریم. همچنین نمایشگاه بین‌المللی فرش ماشینی به ما این قدرت و قابلیت را می‌دهد که بتوانیم جایگاه برند و محصولاتمان را به صورت نسبی ارزیابی کنیم.

در حال حاضر مهم‌ترین چالش‌ها و دغدغه‌های صنعت فرش کشورمان چیست؟ شما چه راهکارهایی برای بازپس‌گیری جایگاه قبلی کشورمان در بازار جهانی فرش سراغ دارید؟

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما، مخصوصاً در زمینه واردات و صادرات، بحث عدم امکان تبادلات ارزی و بانکی بین‌المللی است. متأسفانه کلیه صادرکنندگان ما در صنایع گوناگون مجبور هستند که از طریق صرافی‌های مختلف، امور مالی خارجی خود را پیش ببرند که این موضوع، مستلزم هزینه‌های بالای حواله‌های ارزی و ریسک‌های بالاست.

ما برای کاهش ریسک تبادلات ارزی و کمک به نمایندگان و همکاران‌مان در سطح جهان، در مناطق مختلف یک شرکت یا شعبه برای حمایت از مشتریان و همکارانمان راه‌اندازی کرده‌ایم. این حمایت، مسائل ارزی و ارسال و تأمین محصولات را شامل می‌شود.

آیا شرکت فرش یلدای کویر کاشان در عرصه صادرات محصولات به خارج از کشور و ارزآوری هم فعالیت می‌کند یا به بازار داخلی بسنده کرده است؟ آیا برنامه‌ای برای رشد و گسترش صادرات محصولات خود دارید؟

شرکت فرش یلدای کویر کاشان در سال گذشته موفق شد عنوان صادرکننده برتر استانی را به خودش اختصاص دهد. ما با توجه به سرمایه‌گذاری عظیمی که در بخش فروش داخلی و روی شعب عرضه مستقیم خود داشته‌ایم، بین 60 تا 70 درصد فروشمان را در نمایشگاه و شعب مختلف خود انجام می‌دهیم و مابقی فروش ما (بین 30 تا 40 درصد) از طریق صادرات انجام می‌شود.

در صورت لزوم، می‌توانیم تناسب و رابطه بین فروش داخلی و خارجی را تغییر دهیم و صادرات خود را بیشتر کنیم. متأسفانه با توجه به قوانین کنونی و وجود جرایم صادراتی به جای مشوق‌های صادراتی، در حال حاضر افزایش صادرات را در دستور کار نداریم.

اصلی‌ترین اهداف و برنامه‌های شرکت شما برای سال 1402 چیست و در سال 1403 چه برنامه‌هایی را دنبال خواهید کرد؟

در سال 1402، سه دستگاه بافندگی و خط تاوبه‌تاپس را به خط ریسندگی شرکت فرش یلدای کویر کاشان ، اضافه کردیم. همچنین سه شعبه فروش جدید احداث کردیم. به امید خدا در سال 1403 قصد داریم تنوع محصولات خود را افزایش دهیم و محصولات باکیفیت‌تری روانه بازار کنیم.

چه برنامه‌هایی برای رویارویی با تحریم، رکود اقتصادی و مشکلات تولید دارید؟ چگونه می‌توانید بر این همه مشکل غلبه کنید؟

تحریم، بیشترین آسیب را در بخش حواله‌های ارزی به همراه دارد. ما با احداث شعب خارجی و شرکت‌های زیرمجموعه در مناطق مختلف (اروپا، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس) تلاش کرده‌ایم که آسیب‌های ناشی از تحریم را به نحوی مدیریت کنیم.

کلام پایانی

امیدواریم که صنعت‌گران و مصرف‌کنندگان محترم بتوانند با یک تعامل سازنده، نام ایران و ایرانی را سرافرازتر و سربلندتر کنند. همچنین امیدواریم که با افزایش کیفیت و افتخار ملی به محصولات ایرانی، جایگاه کشورمان را در صنایع مختلف از جمله صنعت فرش بهبود ببخشیم.