شناسه خبر : 45399 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دکاپست، گرداننده بازی برد-برد در صنعت پست ایران

انتقال مرسوله از مدارک و مستندات گرفته تا کارتابل­های اداری، بسته ­های هدایای مناسبتی و خریدهای غیرحضوری انواع کالاهای کوچک و بزرگ، این روزها، به ضرورت زندگی انسان مدرن تبدیل شده ­است.

رپرتاژ آگهی: در واقع اگر در سیر پیشرفت صنعت پست، از روزی که چاپارها،‌ پیغام پادشاهان را جابجا می کردند تا امروز که هر صفحه اینستاگرامی تبدیل به فروشگاه آنلاین شده است، بنگریم، نیازهای پستی بشر نیز متحول شده­است. امروز، ۹ اکتبر و ۱۷ مهرماه، روز جهانی پست است و علت نامگذاری‌آن، تشکیل اتحادیه جهانی پست در سال ۱۸۷۴ است که طی آن به سیستم­های پستی دولتی و خصوصی رسمیت داده شد.

دکاپست، گرداننده بازی برد-برد در صنعت پست ایران

در ایران سیستم پست تا سال­های طولانی، به صورت انحصاری تحت سیطره کامل دولت بود، اما در سال­های اخیر، شرکت­های خصوصی نیز با ایجاد تنوع در نیازهای پستی مخاطبان، وارد این حوزه شدند و مانند تمامی صنایع خدماتی، پست نیز قابلیت تجاری و رقابتی پیدا کرد.

هم اکنون توانایی رهگیری مرسولات و تضمین امنیت و تنوع در جابجایی کالاها، موضوعاتی است که مخاطبان صنعت پست را درگیر کرده است.  موضوعات امنیت مرسوله شاید برای فعالان سنتی یا مخاطبان سنتی پست کمی غیر ضرور به نظر برسد، اما اگر به این موضوع فکر کنیم که اکنون در جهان محصولات گرانبها نیز از طریق سیستم پست جابجا می­شوند  و یا کالاهای فساد پذیر مانند خوراکی ها نیز از طریق سیستم پست یخچال دار،‌جابه جا می شوند، موضوع امنیت جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.

بررسی عملکرد شرکت های پستی خصوصی در کشور، نشان می دهد که شرکت تازه تاسیس دکاپست،‌ هرچند در اول راه است اما با ارائه سبد متنوعی از خدمات پستی، راه همواری را برای مخاطبان صنعت پست در دست احداث دارد. در روزهای نه چندان دور، انتظار از پست تنها این بود که مرسوله به مقصد برسد، اما اکنون مخاطب صنعت پست انتظار دارد که در هر لحظه بداند مرسوله کجاست، با چه کیفیتی حمل می شود، دقیقا چه زمانی به مقصد می رسد و اگر نیاز به پیگیری و بازگشت دارد، با چه کیفیتی این خدمات انجام می شود.

این موضوعات، دغدغه­ هایی است که شرکت دکاپست، سعی در رفع آنها دارد و برنامه ریزی مدونی از جمله ارائه نمایندگی در مناطق مختلف به افراد واجد شرایط نیز از جمله اقداماتی است که در روند توسعه این شرکت در دست انجام است.

روز چهانی پست

مدیران دکاپست با کوله باری از تجربه در صنعت پست کشور، برای پوشاندن ضعف های موجود در سیستم پستی و افزایش کیفیت خدمات نظیر به موقع رساندن مرسوله، سالم رساندن مرسوله و نظارت مستقیم بر روند ارسال، این شرکت نرم افزارهای پستی را ایجاد کرده اند تا که با توجه به نقشه راهی که در سند پیشرفت این شرکت به چشم می­خورد، ‌می­توان انتظار داشت که صنعت پست در کشور ما نیز به زودی با صنعت پست کشورهای توسعه یافته وارد رقابت شود.

این موضوع می تواند در تسهیل امور صادراتی نیز در کنار پوشش بازار داخلی، به شرکت ها و مجموعه های فروشنده کالا، کمک کند که بازارهای خود را در هر منطقه جهان، توسعه دهند. بنابراین نوید آن می رسد که یک بازی برد –برد در صنعت پست کشور و بین الملل در حال مهره چینی است.

در پایان دکاپست بصورت محدود آمادگی واگذاری بخشی از خدمات خود به نمایندگان در برخی از شهرستانها را دارد و بدینوسیله از متقاضیان اخذ نمایندگی دعوت به همکاری به عمل می آید.