شناسه خبر : 44947 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا باید آگهی ثبت شرکت در روزنامه رسمی چاپ شود؟

اظهارنامه مالیاتی یک کارنامه مالی است که اشخاص حقیقی و حقوقیِ مشمول مالیات سالانه آن را برای محاسبه مالیات‌شان به سازمان مالیاتی تقدیم می‌کنند.

آخرین مرحله ثبت شرکت، انتشار آگهی آن در روزنامه رسمی است و بر اساس قوانین ثبت شرکت‌ها، درج این آگهی برای رسمی شدن شرکت الزامی است. انتشار آگهی شرکت در روزنامه رسمی، جنبه‌های مختلفی دارد، از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در نهایت درج اطلاعات مربوط به اعضای هیئت‌مدیره و شرکت باعث می‌شود که برای مخاطبان بالقوه شفاف‌سازی انجام شود و بتوانند به شما اعتماد کنند. در حقیقت این کار راهی برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌های احتمالی است.

چه اطلاعاتی در روزنامه رسمی درج می‌شود؟

در آگهی روزنامه رسمی شرکت باید اطلاعات زیر قید شود:

  • نام و موضوع فعالیت شرکت

  • آدرس و مشخصات شرکت

  • شماره ثبت و تاریخ ثبت شرکت

  • میزان سرمایه شرکت با قید جزییات موجود و تعهد شده

  • اسامی اعضای هیئت‌مدیره و مشخصات آن‌ها

  • تاریخ شروع به کار شرکت

  • تاریخ اتمام کار در صورت محدود بودن مدت فعالیت شرکت

  • نام تمامی شرکا در شرکت‌های تضامنی و مختلط

درصورتی‌ که در هر کدام از اطلاعات بالا تغییراتی ایجاد شود، باید مجدداً نسبت به ثبت آگهی در در این روزنامه و سایر روزنامه‌های کثیرالانتشار اقدام کرده و تغییرات ایجاد شده را اعلام کنید.

نحوه استعلام چاپ آگهی در روزنامه رسمی چگونه است؟

دریافت نسخه کاغذی چاپ شده، همانند گذشته از طریق مراجعه حضوری و یا درخواست ارسال پستی آگهی به متقاضی انجام می‌گیرد. همچنین، تمامی آگهی اشخاص حقوقی جهت اصالت سنجی به صورت رایگان در پایگاه سازمان ثبت اسناد در دسترس خواهد بود. بدیهی است مسئولیت عدم درج آگهی در روزنامه رسمی به عهده متقاضی می‌باشد و واحد ثبت شرکت‌ها و دفتر پستی هیچگونه تعهدی را در قبال عدم درج آگهی صادره دارا نمی‌باشند.

پس از وارد کردن موارد مورد نیاز برای چاپ آگهی در سامانه، یک شماره پیگیری به شما داده خواهد شد. می‌توانید به وسیله آن و بدون نیاز به مراجعه حضوری، از تمامی مراحل ثبت آگهی خود مطلع شوید.

حداکثر مدت زمان انتشار و توزیع روزنامه رسمی چقدر است؟

پس از وارد کردن موارد مورد نیاز برای چاپ آگهی در سامانه، یک شماره پیگیری به شما داده خواهد شد. می‌توانید به وسیله آن و بدون نیاز به مراجعه حضوری، از تمامی مراحل ثبت آگهی خود مطلع شوید. پس از حدودا ۵ روز کاری، آگهی شما در سامانه روزنامه رسمی منتشر خواهد شد.

چرا از سامانه آسان‌ثبت استفاده کنیم؟

از آگهی‌های روزنامه رسمی پرداخت نشده شرکت خود مطلع شوید.

بدون نیاز به عملیات طولانی ثبت نام و احراز هویت در وبسایت روزنامه رسمی، آگهی‌های روزنامه رسمی خود را پرداخت نمایید.

با یکبار ورود اطلاعات می‌توانید اقدام به پرداخت هر تعداد آگهی روزنامه رسمی کنید.

می‌توانید بدون مشکل و با سرعت از طریق این سامانه به پیگیری چاپ آگهی خود در روزنامه رسمی بپردازید.

نسخه PDF روزنامه (نسخه الکترونیکی امضا شده‌ی روزنامه رسمی) را دریافت کنید.

لینک دانلود نسخه الکترونیکی (پی دی اف امضا شده) روزنامه رسمی را به محض چاپ از طریق پیامک دریافت نمایید.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟ تکمیل و ثبت آن چگونه است؟

اظهارنامه مالیاتی یک کارنامه مالی است که اشخاص حقیقی و حقوقیِ مشمول مالیات سالانه آن را برای محاسبه مالیات‌شان به سازمان مالیاتی تقدیم می‌کنند. این کارنامه می‌تواند به صورت خوداظهاری مالیات باشد یا سازمان امور مالیاتی آن را در اختیار مودیان قرار دهد.

در حال حاضر، با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی مالیاتی، این فرآیند به صورت متمرکز انجام می‌شود. اکنون، مشمولین مالیات باید از طریق این سامانه اظهارنامه مالیاتی‌شان را ثبت و ارسال کنند. پس از بررسی اظهارنامه توسط سازمان امور مالیاتی، مبلغ مالیات مشخص شده و مشمولین باید آن را پرداخت کنند.

چنانچه مشمولین میزان سود، زیان، هزینه‌ها، استهلاک و ... خود را اعلام نکنند، مبلغ مالیات توسط ممیزین اداره مالیات تعیین می‌شود و مودیان بایستی آن را بپردازند. اما از آنجا که هرشخص حقیقی و حقوقی به هزینه‌ها و سود و زیان‌اش آگاه‌تر است، توصیه می‌شود در زمان مقرر اظهارنامه‌شان را تنظیم و ارسال کنند.

آیا تمام افراد موظف به ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی هستند؟

اظهارنامه مالیاتی شامل موارد زیر میشود:

کلیه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که در ایران مشغول به فعالیت بوده و معاف از مالیات نیستند.

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی که در خارج از کشور مشغول به کار هستند.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که خارج از کشور اقامت دارند اما درآمد ‌آن‌ها از داخل ایران است.

اتباع غیر ایرانی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که در ایران درآمد دارند، مشمول مالیات هستند.

مراحل و فرایند اصلی تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی چیست؟

  • پیش ثبت نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری

  • تأیید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری

  • ثبت نام شماره اقتصادی

  • تأیید اطلاعات ثبت نام

  • دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیک

  • ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری

  • دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت الکترونیک

عدم تنظیم اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن چه عواقبی دارد؟

پرداخت مالیات به دو شکل انجام می‌شود:

خوداظهاری؛ که مؤدی سود، زیان و ... را شخصا از طریق استعلام اظهارنامه مالیاتی اعلام می‌کند؛ و ممیزین مالیاتی بر اساس آن میزان مالیات را محاسبه می‌کنند.

علی الرأس؛ وقتی مودی اظهارنامه‌ای تنظیم نکند یا اظهارنامه او پذیرفته نشود، بازرسان رأسا اسناد و مدارک مالی شرکت را بررسی کرده، و با محاسبه میزان سود و زیان سالان، مالیات را مشخص می‎کنند.

حالت دوم به نفع مودیان نیست، زیرا معمولا مبلغ بیشتری برای مالیات آنها مشخص می‌شود. تا اینکه خود آن‌ها برای انجام اینکار اقدام کنند.

همچنین همان‌طور که اشاره شد، این اظهارنامه‌ها باید در پایان سال مالیاتی یا چهارماه پس از پایان سال مالی مطابق با اساس‌نامه شرکت‌ها ارسال شود. در غیر این‌صورت تا 30% مبلغ مالیات پرداخت‌نشده مشمول جریمه (غیر قابل بخشش) می‌شود.

طبق بند ت ماده 132 قانون ق.م.م. نیز شرط برخورداری از هرنوع معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقیِ فعال در مناطق آزاد تجاری و سایر مناطق ویژه اقتصادی، ثبت اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است.

مودیانی که سه سال متوالی اظهارنامه خود را به طور کامل و بی‌نقص در زمان مقرر ارسال کنند، می‌توانند از 5% پاداش خوش‌حسابی پرداخت مالیات بهره‌مند شوند؛ درصدی که حداقل برای اشخاص حقوقی می‌تواند به مبلغی چشمگیر تبدیل شود.