شناسه خبر : 44680 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گیج دما و ترانسمیتر دما

گیج دما و ترانسمیتر دما چیست؟ آیا گیج دما و ترانسمیتر دما دو ابزار یکسان هستند؟ هدف از به کار بردن این ابزار ها چه می باشد؟ میان گیج دما و ترانسمیتر دما چه ارتباط هایی وجود دارد؟

گیج دما و ترانسمیتر دما از پرکاربردترین ابزارهایی هستند که در صنایع مختلف به کار می روند. این دو ابزار شباهت زیادی به هم دارند اما از تفاوت هایی نیز برخوردار هستند که وجود این تفاوت ها موجب شده است تا این دو ابزار از هم مجزا باشند. از این جهت میخواهیم ویژگی های این دو ابزار صنعتی را از زوایای مختلف بررسی کنیم تا شناخت بیشتری نسبت به آنها پیدا کنید. پس به این منظور تا مطلب پایانی ما را همراهی کنید.

گیج دما چیست؟

گیج دما یا ترمومتر آنالوگ یک ابزار کوچک صنعتی است که تحت عنوان سنسور دما، ترمومتر و دماسنج نیز شناخته می شود. ظاهری این ابزار شبیه به ساعت است اما از آن در جهت اندازه گیری دما در محیط های صنعتی استفاده می شود؛ با این وجود این ابزار ساده و کوچک میتواند میزان دما در مقیاس های مختلف را نمایش دهد.

Shape1

انواع گیج دما

گیج دما دارای دو نوع مختلف است که انواع آن از نظر ویژگی های ظاهری عبارتند از: گیج دمای عقربه ای و گیج دمای دیجیتالی. گیج های دیجیتالی دمای موجود در سیستم را به صورت دیجیتال نمایش می دهد اما در گیج های عقربه ای با قرار گرفتن عقربه بر روی درجه مشخص شده میتوان به میزان دمای موجود در سیستم پی برد.

ترانسمیتر دما چیست؟

ترانسمیتر دما ابزار دیگری است که برای اندازه گیری دما در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار که همچون گیج دما سایز و اندازه کوچکی دارد به گونه ای است که متشکل از یک سنسور دما و یک ترانسمیتر است که سنسور دمای تعبیه شده در آن به اندازه گیری دمای موجود می پردازد و از طرف دیگر ترانسمیتر نیز سیگنال ها را تقویت نموده و انها را به سیستم های مانیتورینگ یا همان اتاق کنترل ارسال می کند.

Shape2

انواع ترانسمیتر دما

ترانسمیتر دما نیز همانند گیج دما انواع مختلفی دارد و به سه دسته تقسیم بندی می شود که انواع آن عبارتند از:

ترانسمیتر دما هد مونت

ترانسمیتر هد مونت همان طور که از نام آن پیدا است به گونه ای است که برای اندازه گیری دمای موجود آن را در قسمت بالای دستگاه نصب می کنند و معمولا بالای کلگی یا سنسور قرار میدهند. از آنجایی که این مدل از ترانسمیتر از قابلیت اندازه گیری آسانی برخوردار است معمولا برای سیستم های گوناگون آن را به کار می برند.

ترانسمیتر دما ریل مونت

ترانسمیتر دمای نوع دوم به عنوان ریل مونت شناخته می شود که این ابزار برای استفاده بر روی دین ریل و داخل تابلو نصب می شود. از این محصول در ساخت محصولاتی مانند نایلون دسته دار استفاده می شود.

ترانسمیتر دما فیلد مونت

ترانسمیتر دما فیلد مونت یکی از بهترین انواع ترانسمیترها است زیرا این دستگاه از استحکام و مقاومت خوبی برخوردار است و با استفاده از فولاد ضد زنگ ساخته می شود. قسمت خارجی این ترانسمیتر دارای یک نشانگر چند گزینه ای است که با استفاده از آن می توان گزارش وضعیت دمای سیستم را چک کرد.

تفاوت گیج دما و ترانسمیتر دما

با توجه به توضیحات ذکر شده در بخش های فوقانی متوجه شدید که تفاوت هایی میان این دو ابزار وجود دارد. مهمترین تفاوت گیج دما و ترانسمیتر دما را میتوان مواردی از قبیل زیر در نظر گرفت:

کاربرد

گیج دما به کمک سیگنال های الکتریکی اندازه گیری دما را انجام می دهد و دمای موجود را بر روی صفحه خود نمایش می دهد اما ترانسمیتر دما به گونه ای است دمای به دست امده از سیستم را از طریق بخش های مختلف خود به نمایشگر ها و اتاق کنترل ارسال می کند و به کار بردن آن اهمیت بیشتری در فضا دارد. به عبارت دیگر میتوان این چنین نیز بیان کرد که سنسور دما میزان دمای موجود را حس و اندازه گیری می کند اما ترانسمیتر دمای فیزیکی به دست آمده را به سیگنال هایی تبدیل می کند تا بتوان انها را ثبت و نگهداری و کنترل کرد.

امکان برنامه ریزی

یکی از ویژگی های بسیار حائز اهمیت ترانسمیتر دما در مقایسه با گیج دما این است که امکان برنامه ریزی ترانسمیتر وجود دارد و میتوان آن را بر اساس شرایط برنامه ریزی و تنظیم کرد تا میزان دما از حدی بیشتر نشود. اما در گیج دما چنین امکانی وجود ندارد بلکه این ابزار فقط قادر به نمایش میزان دما است.

مکان های صنعتی که از گیج دما و ترانسمیتر دما استفاده می کنند

گیج و ترانسمیتر دما بر اساس تفاوت هایی که دارند در محیط های صنعتی مختلفی استفاده می شوند. از آنجایی که ترانسمیتر دما کاربردهای بیشتری دارد و شرایط بهتری فراهم می کند معمولا از آن در صنایع بزرگ و پیچیده استفاده می شود.

قیمت گیج و ترانسمیتر دما

این دو ابزار از نظر قیمت نیز با هم متفاوت هستند و با توجه به تخصصی تر بودن ترانسمیتر مسلما قیمت آن نیز در مقایسه با گیج بیشتر است و برای تهیه آن باید هزینه بیشتری پرداخت شود. اما توجه داشته باشید که قیمت این دو ابزار از عوامل دیگری نیز تاثیر می گیرد که برای بررسی هزینه باید این عوامل را نیز مد نظر قرار داد.

هزینه های ثانویه

با وجود آنکه ترانسمیتر دما گران قیمت تر از سنسور دما است اما به کار بردن ترانسمیتر موجب می شود که هزینه های ثانویه کاهش یابد زیرا به کار بردن آن نیازی به استفاده از سیم های گران قیمت ندارد.

ارتباط میان گیج دما و ترانسمیتر دما چیست؟

با وجود آنکه گیج دما و ترانسمیتر دما دو ابزار جداگانه هستند و کاربرد متفاوتی دارند اما در اغلب صنایع این دو ابزار در کنار هم استفاده می شوند و به عنوان مکمل یکدیگر مد نظر قرار می گیرند. ارتباط میان این دو ابزار به این شکل است که سنسورهای دما به اندازه گیری میزان دمای موجود در سیستم می پردازند و سپس دمای به دست امده از طریق آنها به واسطه ترانسمیتر به سیگنال های مخصوصی تبدیل می شود و این سیگنال ها به اتاق کنترل ارسال می شوند تا مدیر و اپراتور دستگاه بتواند به برنامه ریزی، اندازه گیری و مدیریت دمای سیستم بپردازد. از این رو توصیه می شود تا برای صنایع بزرگ و پیچیده حتما این دو ابزار در کنار هم و به عنوان مکمل یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند.

مطلب پایانی

گیج دما و ترانسمیتر دما را میتوانید از طریق فروشگاه اینترنتی ابزار سنجش آریا به نشانی co-asa در انواع مختلف آن تهیه کنید و در صنایع خرد یا کلان مورد نظر به کار ببرید. گروه صنعتی ابزار سنجش آریا با سابقه فعالیت بسیار زیاد از معتبرترین مراکزی است که تجهیزات صنعتی مختلف را در اختیار شما هموطنان عزیز قرار میدهد. در صورت نیاز به کسب هر گونه اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق تلفن های تماس درج شده در وب سایت با ما ارتباط برقرار کنید.