شناسه خبر : 44619 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

زعفران کیلویی چقدر است؟

خواص و فواید بی‌شمار زعفران از یک طرف و قیمت بالای آن از طرف دیگر، همه موجب شده است که زعفران را تحت عنوان طلای سرخ رنگ بشناسیم. عوامل زیادی در تعیین قیمت زعفران موثر هستند که میزان عرضه و تقاضا، حمل و نقل، شرایط کاشت و برداشت محصول و صادرات مهم‌ترین آن‌هاست.

زعفران کیلویی چقدر است؟

در این مقاله توضیح می‌دهیم که زعفران کیلویی چقدر است و سپس راهنمایی‌تان می‌کنیم چطور زعفران عمده را با قیمت مناسب و همچنین کیفیت بالا و تضمین شده خریداری کنید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

قیمت زعفران کیلویی امروز

زعفران‌های موجود در بازار از جمله زعفران نگین، سرگل، پوشال، نرمه و دختر پیچ کیفیت‌های مختلف و به تبع آن قیمت متفاوتی دارند.

بر این اساس قیمت عمده زعفران در ماه‌های اخیر (اردیبهشت و خرداد 1402) طبق جدول زیر است:

قیمت برحسب کیلوگرم

نوع زعفران

43/000/000  تومان

زعفران سوپر نگین 

39/000/000  تومان

زعفران عمده سرگل

35/300/000  تومان

زعفران عمده پوشال

32/300/000  تومان

زعفران عمده نرمه

35/000/000  تومان

زعفران عمده دختر پیچ

 

عوامل تعیین کننده قیمت زعفران

به طور کلی زعفران هم در داخل و هم خارج از کشور ادویه گران قیمتی محسوب می‌شود. دلیل اصلی قیمت بالای زعفران، سختی برداشت این ادویه ارزشمند است.

پیاز زعفران در سال فقط یک بار گل می‌دهد. از طرفی هنوز ماشین آلات کشاورزی برای برداشت زعفران توسعه پیدا نکرده‌اند و این فرایند سخت و زمان‌بر فقط با دست انجام می‌شود.

با این حال همان طور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره‌ای کردیم، عوامل متعددی در تعیین قیمت زعفران دخیل هستند. در این بخش به توضیح این موارد می‌پردازیم.

1. میزان عرضه و تقاضای زعفران

قاعدتا اولین عامل موثر بر قیمت هر چیزی میزان عرضه و تقاضاست. بر این اساس، اگر عرضه زعفران از تقاضا بیشتر باشد، قیمت آن کاهش می‌یابد و در صورتی که تقاضا از میزان زعفران عرضه شده در بازار بیشتر باشد، قیمت زعفران کمتر خواهد بود.

2. شرایط آب و هوایی و کاشت و برداشت زعفران

در صورت نابسامان بودن شرایط آب و هوایی مانند خشکسالی، سرما یا گرمای شدید پیاز یا خود گیاه زعفران آسیب می‌بیند و از آنجایی که زعفران در سال فقط یک بار برداشت می‌گردد، بین میزان عرضه و تقاضای محصول فاصله زیادی ایجاد می‌شود.

در نتیجه قیمت زعفران مثقالی یا کیلویی افزایش می‌یابد. از طرف دیگر شرایط مساعد جوی هم به همین اندازه بر کاهش قیمت زعفران موثر است.

3. وضعیت صادرات زعفران

سومین عامل دخیل در تعیین قیمت زعفران، صادرات آن است. تقریبا همه جای دنیا ایران را به زعفران‌های باکیفیت آن می‌شناسند و سالانه زعفران ایران به کشورهای متعددی از جمله امارات، قطر، کویت، عمان، سنگاپور، هنگ کنگ، ژاپن، هند، نروژ، ایتالیا، سوئیس، آلمان، فرانسه، هلند، فنلاند، آمریکا، ترکیه و چند کشور دیگر صادر می‌شود. بنابراین تعجبی ندارد که قیمت زعفران متاثر از نوسانات ارز باشد.

طبیعتا هر چقدر میزان زعفران بیشتری صادر شود، قیمت آن در داخل کشور افزایش می‌یابد؛ زیرا از آنجایی که فروشندگان با صادر کردن زعفران نسبت به فروش آن در داخل بیشتر سود می‌کنند، عرضه کمتر شده و قیمت آن بیشتر می‌شود.

راهنمای خرید زعفران به صورت عمده و کیلویی

راهنمای خرید زعفران به صورت عمده و کیلویی

حال که می‌دانید زعفران کیلویی چقدر است، نوبت به خرید آن می‌رسد. خرید زعفران باید و نبایدهای زیادی دارد که در صورت عدم توجه به آن‌ها، احتمال کلاهبرداری از شما بسیار خواهد بود. در این بخش به 3 مورد از مهم‌ترین نکات خرید زعفران اصل می‌پردازیم.

1. خرید مستقیم زعفران عمده از کشاورز

مطمئن‌ترین راه برای اطمینان از اصالت زعفران، خرید آن به طور مستقیم از کشاورز است. در گذشته به دلیل عدم دسترسی خریداران به کشاورزان، معاملات از طریق واسطه‌ها انجام می‌شدند و قاعدتا قیمت نهایی زعفران، بسیار بالاتر از آن چیزی بود که کشاورزان دریافت می‌کردند.

خرید و فروش زعفران با دخالت دلالان هم قیمت بالاتری برای مصرف کننده داشته و هم نارضایتی کشاورزان را به دنبال داشت.

از طرف دیگر، کیفیت و نوع محصول چندان قابل تشخیص نبود؛ چرا که کم نیستند سودجویانی که مواد غیرخوراکی مانند کاه را رنگ می‌کنند و تحت عنوان زعفران به فروش می‌رسانند.

به همین دلیل، ضروری است که حتی الامکان زعفران کیلویی یا حتی مثقالی موردنیاز خود را به طور مستقیم از کشاورزان خریداری کنید.

در واقع با حذف واسطه‌ها، هم قیمت نهایی زعفران کمتر می‌شود و هم احتمال تقلب و فروش چیزهای رنگ شده دیگر به عنوان زعفران به حداقل می‌رسد.

2. تست کردن زعفران عمده قبل از خرید

نکته دوم قبل از خرید عمده زعفران توجه به کیفیت آن است. به این منظور حتما قبل از نهایی کردن سفارش نمونه تستی از فروشنده بگیرید و اصالت آن را آزمایش کنید.

برای تشخیص زعفران اصل، یک رشته آن را در آب سرد بیاندازید. در صورتی که زعفران تقلبی باشد، رنگ آب سریعا عوض می‌شود.

در غیر این صورت، به کندی ردی طلایی و شفاف از آن به جا می‌ماند که نشان‌دهنده اصل بودن زعفران است. همچنین بعد از رنگ دادن، نباید رشته‌های زعفران سفید شوند. البته به یاد داشته باشید که زعفران اصل رنگ زرد مایل به نارنجی دارد و به هیچ عنوان قرمز نیست.

زعفران

3. قرارداد بلندمدت برای خرید اقساطی زعفران عمده

اگر به عنوان صاحب یک رستوران، هتل یا مشاغل مشابه ماهانه مصرف زیاد زعفران دارید، بهتر است به دنبال شریک بلندمدتی باشید تا بتوانید هر ماه میزان زعفران موردنیاز خود را به صورت اقساطی خریداری کنید. به این ترتیب، نیازی نخواهد بود برای مثال کل بودجه و سرمایه راه‌اندازی کترینگ یا رستوران خود را به خرید زعفران اختصاص دهید و خرید اقساطی از این نظر، باری از دوش شما بر خواهد داشت.

خرید زعفران اصل و باکیفیت و با پایین‌ترین قیمت بازار از فروشگاه هیتا

در این مقاله گفتیم زعفران کیلویی چقدر است و توضیح دادیم که چه عواملی قیمت زعفران را تعیین می‌کنند. همچنین در پایان راهنمایی‌تان کردیم برای خرید عمده زعفران به چه نکاتی باید توجه کنید.

در نگاه اول خرید مستقیم زعفران از کشاورز یا تست کردن زعفران عمده سخت و حتی قرارداد بلندمدت برای خرید اقساطی با توجه به نوسانات ارز تقریبا ناممکن به نظر می‌رسد.

خبر خوب اینکه فروشگاه هیتا همه این ویژگی‌ها و امکانات را در اختیار مشتریان عزیز قرار داده است و می‌تواند یک شریک استراتژیک خوب برای تجار، زعفران فروش‌ها، رستوران‌ها و تمام افراد و کسب و کارهایی باشد که به دنبال خرید عمده زعفران هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید زعفران عمده به وب‌سایت هیتا به نشانی hitasaffron مراجعه کنید.