شناسه خبر : 44386 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روش های آماده سازی نهال گردو برای گذر از زمستان سرد

به گفته کارشناسان، درختان گردو بالغی که کاملاً به خواب رفته باشند، می‌توانند دمای منفی ۷ درجه سانتی‎گراد یا کمتر را نیز تحمل کنند.

روش های آماده سازی نهال گردو برای گذر از زمستان سرد

اما در مورد یک نهال گردو جوان، شرایط فرق می‎کند. شما ممکن است اجازه دهید که نهال تا اواخر پاییز به رشد خود ادامه دهد. ولی به گفته پالیز نهال این کار خطر یخ‎زدگی و ازبین‌رفتن آنها را به دنبال دارد. همچنین اگر در زمستان خاک درخت خشک باشد، برای گیاه بسیار مضر است.

برای یک نهال گردو جوان، سرمای زمستان می‎تواند خطری بزرگ باشد

با واردشدن به فصول سرد، نهال جوان گردو باید کم‌کم به دمای صفر درجه سانتیگراد در طی چند شب عادت کند. اما اگر به شکل ناگهانی دما به منفی ۲ درجه سانتی‎گراد یا کمتر کاهش ‌یابد، می‌تواند سبب ازبین‌رفتن آن شود. نگهداری از نهال‎های جوان در سال‎های اول بسیار مهم محسوب می‎شود؛ بنابراین لازم است به‌عنوان یک باغدار اطلاعات کافی در تمام زمینه‎های مربوط به کاشت، داشت و برداشت گردو به دست بیاورید.

برای تحقیق در این زمینه می‎توانید از سایت‎های معتبری مانند ویکی‌پدیا، پالیز نهال و ویکی هو (Wiki How) استفاده کنید. نهالستان پالیز نهال، قدیمی‎ترین و تخصصی‎ترین نهالستان کشور، افتخار دارد که سابقه‎ای طولانی در زمینه تولید بهترین نهال های پیوندی مانند نهال گردو، بادام، گردو، هلو، گیلاس و ... به دست آورده است. جهت مشاهده تمام اطلاعات باغداری گردو به همراه قیمت نهال گردو  و مشخصات انواع نهال گردو اینجا کلیک کنید.

https://paliznahal.ir/product/gerdo/

در ادامه به مواردی می‎پردازیم که به‌وسیله آنها می‎توان درختان جوان را از یخ‎زدگی محافظت کرد.

چگونه می‎توان درخت گردو را برای سرمای زمستان آماده کرد؟

کارشناسان برای انجام این کار چند توصیه دارند که در مورد درختان بزرگسال و نهال گردو یکسان هستند. البته در مورد نهال جوان احتیاط بیشتری لازم است:

  • در اوایل مهر برای جلوگیری از رشد شاخه جدید، مصرف کود نیتروژن را متوقف کنید.

  • برای به خواب رفتن جوانه‎های رویشی انتهایی، تقریباً در اواخر مهر آبیاری را متوقف کنید. جوانه انتهایی در واقع در قسمت بالای درخت قرار دارد و باعث رشد قدی آن می‎شود.

  • در اواسط آبان، زمانی که جوانه‎های رویشی انتهایی به خواب رفتند، در صورت عدم بارندگی، یک آبیاری دیگری می‎تواند انجام شود. هم در درختان بالغ و هم در درختان جوان، این کار باعث مرطوب شدن خاک و جلوگیری از برگ‌ریزی زودرس خواهد شد. همچنین رشد جدید نیز در گیاه انجام نمی‎شود.

  • به‌منظور محافظت از تنه درخت در زمستان روی آن از رنگ لاتکس سفید ضدقارچ استفاده کنید.

  • پس از اینکه دیگر سرما و یخ‌بندان تمام شد، در اسفندماه و نه زودتر، درخت را هرس کنید.

کنترل آبیاری چگونه از یخ‌زدن درخت گردو جلوگیری می‏کند؟

کنترل آبیاری چگونه از یخ‌زدن درخت گردو جلوگیری می‌کند؟

مدیریت آب، گامی حیاتی برای تشویق به خواب رفتن جوانه‎های رویشی انتهایی نهال گردو است. به همین دلیل، به باغداران توصیه می‎شود تا زمانی که رشد نوک شاخه‎ها متوقف نشده است، از آبیاری در مهرماه خودداری کنند. البته بسیار مهم است که این توقف آبیاری تا زمانی که برگ‎ها قرمز شدند، ادامه داشته باشد نه تا زمانی که زرد شوند. در صورت عدم بارندگی برای اطمینان از مرطوب بودن خاک قبل از وقوع یخ‌بندان، آبیاری را در آبان از سر بگیرید.

همچنین توصیه می‎شود اگر زمین خشک و احتمال یخ‌زدگی وجود دارد، هم برای درختان جوان و هم بالغ، آبیاری را انجام دهید. بهترین زمان این آبیاری پنج روز قبل از یخ‌بندان محسوب می‎شود. هدف این است که تقریباً به‌اندازه ۳۰ سانتی‎متر پای درخت آب‎رسانی شود. به این روش، امکان ذخیره گرمای بیشتری در طول روز فراهم می‎شود. زیرا قسمت‎هایی از خاک که مرطوب باشند، نسبت به فضاهای خالی گرمای بیشتری را هدایت و ذخیره می‌کنند.

چرا باید روی تنه درخت رنگ لاتکس کشید؟

درصورتی‌که قبل از وقوع یخ‎بندان روی تنه نهال گردو از رنگ لاتکس استفاده شود، می‌تواند از آسیب یخ‎زدگی جلوگیری کرد. همچنین اگر در اولین فرصت بعد از انجماد استفاده شود، می‎تواند آسیب را به حداقل رساند. برای این کار، پس از ریزش برگ‎ها، رنگ سفید لاتکس به‌صورت ۵۰-۵۰ با آب رقیق کنید و تنه را تقریباً از پایین خط خاک رنگ کنید. این رنگ به تعدیل نوسانات دما بین روز و شب در فصل زمستان کمک می‎کند.

همچنین شما می‌توانید بخشی از گیاه را که آسیب‌دیده است، رنگ کنید تا فرآیند بهبود آن را سرعت ببخشید. این امر از آفتاب‌سوختگی بخش آسیب‌دیده و یخ‌زده گردو در زمستان محافظت می‌کند.

در چه شرایطی، خیالتان از وقوع یخ‌بندان بعدی راحت می‎شود؟

همان گونه که گفتیم، درختان سالم و بالغی که کاملاً خوابیده باشند، می‎توانند دمای کمتر از منفی ۷ درجه سانتی‎گراد یا کمتر را تحمل کنند. بااین‌حال، نهال گردو ابتدا باید به طور کامل با هوای سرد سازگار شود تا در برابر یخ‌بندان شدید مقاوم باشد. به نقل از پالیز نهال گردو در پاییز با گذراندن اولین یخ‌بندان نزدیک به صفر درجه سانتی‌گراد یا کمتر از آن، سازگار می‎شود.

این رطوبت برای یخ‌بندان اول و دوم کافی محسوب می‎شود. اگر متوجه شدید قبل از سومین، چهارمین و شاید یخ‌بندان‎های بعدی خاک خشک شده، بهتر است آبیاری دیگری انجام دهید.

برای مشاوره و اطلاع از شرایط نگهداری درخت گردو چه کار کنیم؟

به‌عنوان اولین قدم برای احداث یک باغ گردو، لازم است نهالی با کیفیت مناسب تهیه کنیم. نهال گردو پالیز نهال زیر نظر متخصصین باسابقه و آموزش‌دیده تولید می‎شود. برای اطلاع از قیمت نهال گردو، بادام، گیلاس و... از مجموعه نهالستان پالیز کافی است وارد گوگل شوید و نام پالیز نهال را جستجو کنید. همچنین برای خرید نهال گردو، بادام و بسیاری محصولات دیگر شماره با تماس‎های 09144501007 / 09144501008 تماس بگیرید.

از خدمات بی‎نظیر پس از فروش پالیز نهال، مشاوره رایگان در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول است. تمام نهال‌های این مجموعه دارای ضمانت ۲ ساله و شناسنامه معتبر هستند. احداث یک باغ گردو پرسود و پربار نیازمند داشتن نهال‎هایی قوی و باکیفیت است؛ بنابراین باید برای این کار دقت زیادی داشته باشید و از نهالستان‌های مجوزدار مانند پالیز نهال‎های خود را تهیه کنید.

وبسایت : https://paliznahal.ir/