شناسه خبر : 44378 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سیستم گشت و نگهبانی چیست؟

نرم‌افزار جامع حراست، می‌توانند به نگهبانان کمک کنند تا به صورت دقیق‌تر و بهینه‌تر از منابع خود استفاده کنند. کنترل و نظارت بر اماکن و تاسیسات و حرکت افراد و وسایل در محیط‌های مختلف را بهبود بخشند. این نرم‌افزارها می‌توانند قابلیت‌های تحلیلی و گزارش‌دهی لحظه‌ای را در اختیار مدیران ارشد قرار دهند.

سیستم گشت و نگهبانی یک سیستم امنیتی است که نگهبانان عنصر اصلی در این سیستم هستند، که با هدف حفاظت از یک افراد، ساختمان، منطقه یا تاسیسات، به صورت منظم و مداوم گشت زنی انجام می‌دهند. در واقع نگهبانان هرگونه تهدیدی را شناسایی و اطلاعات لازم را به مسئولین امنیتی ارائه می‌دهند. این سیستم معمولا با استفاده از تجهیزات مدرنی همچون دوربین‌های مداربسته، دستگاه های گشت زنی، نرم افزارهای جامع حراست، سیستم‌های اعلام حریق و یا دیگر تجهیزات مرتبط، امنیت اماکن و اشخاص را تامین و پشتیبانی می‌کنند.

هدف اصلی این سیستم ایجاد امنیت و حفاظت در برابر هرگونه تهدید است. سیستم گشت و نگهبانی می‌تواند در انواع محیط‌ها از جمله ساختمان‌های مسکونی، تجاری، صنعتی، دانشگاه‌ها، پارکینگ‌ها، شهربازی‌ها، پارک‌ها و ... استفاده شود. همچنین شرکت های خصوصی و ارگان های دولتی برای تامین امنیت بایستی حداقل از یکی از سیستم های گشت و نگهبانی استفاده نمایند.

ویژگی های بهترین سیستم مدیریت نگهبانان

در حوزه مدیریت نگهبانان، برای ایجاد یک سیستم مدیریتی موثر، باید از تکنولوژی‌های پیشرفته و نرم‌افزارهای مدیریتی مناسب استفاده کرد. با استفاده از این ابزارها می‌توان عملکرد نگهبانان را بهبود داده و امنیت محیط‌ها را بهبود بخشید.

بهترین سیستم مدیریت نگهبانان باید قابلیت مدیریت و کنترل دقیق‌تر و راحت‌تر را برای مسئولین امنیتی و مدیران سازمان ها فراهم کند. برخی از ویژگی‌های یک سیستم مدیریت نگهبانان؛ شامل موارد زیر می‌شوند:

  • نرم‌افزارهای مدیریتی موثر: این نرم‌افزارها می‌توانند به شکلی مفید و دقیق، اطلاعات مربوط به نگهبانان، وظایف، گزارش‌ها، ورود و خروج‌ها و ... را ذخیره و در دسترس قرار دهند.

  • ثبت و پیگیری اطلاعات نگهبانان و گشت‌ها: یک سیستم مدیریت نگهبانان باید قابلیت ثبت و پیگیری اطلاعات کاملی از نگهبانان و گشت‌ها را داشته باشد. این اطلاعات شامل نام، شماره تماس، زمان ورود و خروج از محل کار و ... می‌باشد.

  • پشتیبانی از سیستم‌های امنیتی: یک سیستم مدیریت نگهبانان باید قابلیت پشتیبانی از سیستم‌های امنیتی مانند دوربین‌های مداربسته، سیستم‌های اعلام حریق و امنیتی و ... را داشته باشد تا در صورت بروز هرگونه تهدیدی، نگهبانان بتوانند با سرعت واکنش نشان دهند.

  • ارتباط سریع با نگهبانان: سیستم مدیریت نگهبانان باید به صورت پویا، به نگهبانان امکان ارتباط و ارسال پیام فوری را بدهد.

  • ردیابی دقیق نگهبانان: سیستم مدیریت نگهبانان باید قابلیت ردیابی دقیق نگهبانان را برای مسئولین امنیتی و مدیران فراهم کند، تا در صورت بروز هرگونه خطر، نگهبانان مسئول به سرعت شناسایی و تحویل داده شوند.

  • قابلیت گزارش‌دهی و آمارگیری: با استفاده از این ویژگی، مدیران می‌توانند به راحتی اطلاعات مربوط به عملکرد نگهبانان را در قالب گزارش‌هایی جمع‌آوری و تحلیل کنند و از این طریق تصمیمات بهینه و کارآمدی را اتخاذ کنند.

بین دوربین مدار بسته، دستگاه های گشت زنی و نرم افزارهای گشت زنی کدام یک بهتر است؟

هر یک از این سیستم ها؛ دوربین مداربسته، دستگاه‌های گشت‌زنی و نرم‌افزارهای گشت‌زنی قابلیت‌های مختلفی را دارند، که بسته به نیاز و شرایط مختلف، یکی از آن‌ها می‌تواند بهترین گزینه برای سازمان شما باشد. اگر بخواهیم به طور کلی، این سه مورد را بررسی کنیم به شرح زیر هستند:

دوربین مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته قابلیت ثبت تصاویر و ضبط تصاویر را دارا هستند و می‌توانند به عنوان یکی از ابزارهای امنیتی و نظارتی در محیط‌هایی با تردد بالا، مانند مراکز خرید، بانک‌ها، شرکت‌ها و ... استفاده شوند. اما دوربین مدار بسته نمی‌تواند به تنهایی در کنترل تردد و حرکت افراد وسایل حمل و نقل در محیط‌های مختلف مفید باشد.

البته تصاویر دوربین ها بایستی توسط یک یا چند فرد بطور دائمی بررسی شوند و در صورت بروز تخلف، به مسئولین امر گزارش دهند. از سوی دیگر احتمال خرابی دوربین ها یا کابل های انتقال اطلاعات هر لحظه وجود دارد. بنابراین با نصب دوربین های مدار بسته همچنان بایستی نظارت انسانی بر فرآیندهای مرتبط وجود داشته باشد تا امنیت سازمان تامین شود.

دستگاه‌های گشت زنی

دستگاه گشت زنی به نگهبانان کمک می‌کنند تا بتوانند در طول گشت‌های خود، کارکرد نگهبانی خود را ثبت کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل، به سرعت واکنش نشان دهند. این دستگاه‌ها می‌توانند با قابلیت‌های ارتباطی و ردیابی به نگهبانان در ثبت اطلاعات کمک کنند.

روند عملکردی دستگاه های گشت زنی به این شکل است که اطلاعات بصورت لحظه‌ای در اختیار مدیران ارشد سازمان قرار نمی‌گیرد. بعد از هر شیف کاری باید دستگاه یا دستگاه‌ها را به کامپیوتری که نرم افزار گشت زنی را دارد متصل کنید تا اطلاعات ثبت شده در طول گشت زنی قابل مشاهده و گزارش گیری باشند. مانند دوربین های مداربسته، دستگاه های گشت زنی نیز به مرور زمان احتمال خرابی آنها وجود دارد.

نرم‌افزار گشت و نگهبانی

نرم‌افزار جامع حراست، می‌توانند به نگهبانان کمک کنند تا به صورت دقیق‌تر و بهینه‌تر از منابع خود استفاده کنند. کنترل و نظارت بر اماکن و تاسیسات و حرکت افراد و وسایل در محیط‌های مختلف را بهبود بخشند. این نرم‌افزارها می‌توانند قابلیت‌های تحلیلی و گزارش‌دهی لحظه‌ای را در اختیار مدیران ارشد قرار دهند.

اصولا سیستم های نرم افزاری مدیریت نگهبانان از دو بخش برای مدیریت و نظارت استفاده می‌کنند. یک پنل مدیریتی و یک اپلیکیشن تنها ابزارهایی هستند که این سیستم برای تامین امنیت فیزیکی نیاز دارد. نرم افزارهای گشت و نگهبانی جدیدترین روش برای حفاظت فیزیکی در سازمان هستند که با تحلیل سیستم های سنتی و بررسی دقیق معایب و مزایای این سیستم ها طراحی شده اند. سیستم نرم افزاری تا حد ممکن نیازهای بخش حراست را پوشش می‌دهد در حالی که معایب سیستم‌های سنتی نظارت بر نگهبانان را ندارند.