شناسه خبر : 44077 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بررسی میتسوبیشی آتراژ 2023 با همراه مکانیک

نام میتسوبیشی میراژ مثل دوره قبل در لیست مسافران این دوره از واردات خودرو هم به چشم می‌خورد اما این بار برادر سدانش یعنی میتسوبیشی آتراژ را هم به همراه خود آورده است.

بررسی میتسوبیشی آتراژ 2023 با همراه مکانیک

 از آن‌جایی که میتسوبیشی آتراژ برای نخستین بار در بازار کشورمان عرضه می‌شود و همیشه در خصوص خودروهای جدید بازار پرسش‌های فراوانی وجود دارد؛ امروز با استفاده از مطالب منتشرشده در سایت همراه مکانیک، به سراغ بررسی میتسوبیشی آتراژ آمده‌ایم تا ببینیم این سدان جمع‌وجور ژاپنی چه ویژگی‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد.

معرفی

نام میتسوبیشی میراژ برای ما ایرانی‌ها آشناست؛ چون این هاچ‌بک کوچک در دور قبلی واردات خودرو هم توسط شرکت آرین موتور پویا در بازار کشور ما عرضه می‌شد. میتسوبیشی آتراژ هم در واقع نسخه سدان میتسوبیشی میراژ است و حتی در برخی بازارهای دنیا با نام میراژ G4 شناخته می‌شود.  

این سدان ساب کامپکت نخستین بار در سال 2013 و در جریان نمایشگاه خودرو بانکوک معرفی شد. نسخه فیس‌لیفت آن هم از اواخر سال 2019 و با مدل 2020 به بازار آمد. میتسوبیشی آتراژ در سایت‌های تولیدی میتسوبیشی در کشورهای تایلند و فیلیپین تولید و به نقاط مختلف دنیا صادر می‌شود.

جالب است بدانید که علی‌رغم بازار نه چندان داغ خودروهای کوچک در آمریکای شمالی، میتسوبیشی آتراژ در این نقطه از دنیا هم حضور دارد و جزو ارزان‌ترین خودروهای صفر کیلومتر بازار آمریکا محسوب می‌شود.

حالا قرار است در دور جدید واردات خودرو، میتسوبیشی آتراژ هم در کنار برادر دوقلویش میراژ، به بازار ایران بیاید و با یک‌سری دیگر از سدان‌های اقتصادی وارداتی مثل کیا پگاس و هیوندای اکسنت رقابت کند.

بررسی طراحی

نمای جلو میتسوبیشی آتراژ کاملاً شبیه به آخرین فیس‌لیفت میتسوبیشی میراژ است و به لطف چراغ‌های نافذ، جلوپنجره یکپارچه با ورودی هوای روی سپر و استفاده منطقی از کروم، ظاهری متناسب و جذاب دارد. در نمای جانبی میتسوبیشی آتراژ طرحی ساده را می‌بینیم اما بایستی بپذیریم که صندوق بار خودرو از این نما با خط شخصیت اصلی هم‌خوانی چندانی ندارد و کمی ناهمگون به نظر می‌رسد.

طراحان میتسوبیشی در نمای عقب آتراژ با بهره‌گیری از المان‌هایی مثل سپر حجیم با شبرنگ‌های عمودی اطراف آن و برآمدگی لبه درب صندوق بار، به دنبال خلق چهره‌ای اسپرت و فراتر از این کلاس بوده‌ که تا حدودی هم موفق شده‌اند. اما از طرف دیگر، این کار باعث به‌هم خوردن تناسب ابعادی این نما شده است.

درون کابین میتسوبیشی آتراژ همان داشبورد آشنا میتسوبیشی میراژ می‌بینیم که در اوج سادگی و با استفاده از پلاستیک خشک شکل گرفته است اما طراحان سعی کرده‌اند با استفاده از یک‌سری تزئینات مشکی پیانویی، از یکنواختی بیش از حد کابین بکاهند.

در مجموع این خودرو نسبت به سگمنت خود ظاهر قابل قبولی دارد اما از آن‌جایی که فرم بدنه آن از ابتدا برای کلاس هاچ‌بک طراحی شده است؛ از نظر تناسب در طراحی، پایین‌تر از برخی رقبا می‌ایستد.

بررسی فنی

بررسی فنی

میتسوبیشی آتراژ خودرویی کوچک و اقتصادی است و طبیعتاً با پیشرانه‌های حجیم و پرقدرت عرضه نمی‌شود. در عمل هم میتسوبیشی تنها دو پیشرانه کوچک برای این فرزند خود در نظر گرفته است که هر دو از نوع سه سیلندر هستند.

با توجه به سابقه حضور میتسوبیشی میراژ در بازار کشورمان و هم‌چنین نسخه‌های حاضر در بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌توانیم بگوییم که به احتمال نزدیک به یقین میتسوبیشی آتراژ با پیشرانه قوی‌تر خود به ایران خواهد آمد.

پیشرانه مذکور که با کد 3A92 شناخته می‌شود، 1.2 لیتر حجم دارد و قادر است حداکثر قدرت 77 اسب بخار و حداکثر گشتاور 100 نیوتن متر را تولید کند. نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو میتسوبیشی آتراژ منتقل می‌شود.

میتسوبیشی آتراژ با مصرف سوخت ترکیبی 4.8 لیتر در صد کیلومتر، در ردیف کم‌ مصرف‌ترین خودروهای غیرهیبریدی دنیا قرار می‌گیرد اما با شتاب صفرتاصد 14 ثانیه، عملکرد فنی چندان درخشانی ندارد.

میتسوبیشی آتراژ در رانندگی‌های روزمره شهری با توجه به نقاط قوتی مثل ابعاد جمع‌وجور، دید مناسب به اطراف، سواری نرم و مصرف سوخت بهینه، لبخند رضایت را به لبان راننده خود می‌آورد. اما اگر با این خودرو قصد رفتن به مسافرت طولانی یا پیمایش مسیرهای کوهستانی را داشته باشید، کُندی آزاردهنده‌ای را تجربه خواهید کرد.

مشخصات فنی این خودرو را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

مشخصات فنی

بررسی آپشن

آتراژ یک خودرو ارزان قیمت در بازار جهانی است و لیست آپشن‌های چندان بلندبالایی ندارد. در واقع در چنین خودروهایی بیش‌تر روی جنبه کاربردی بودن آپشن‌ها تأکید می‌شود و نه لوکس‌گرایی.

با این حال در فول‌ترین نسخه‌های این خودرو شاهد امکاناتی به شرح زیر هستیم:

  • شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی

  • کی‌لس استارتر

  • تهویه مطبوع اتوماتیک

  • رادیو پخش با بلوتوث، USB، کلیدهای کنترلی روی فرمان و 4 بلندگو

  • فرمان با نیروی کمکی برقی

  • مه شکن جلو

  • ترمز کمکی (BA)

  • 2 ایربگ

مزایا و معایب آتراژ

مزایا و معایب آتراژ

در این بخش مهم‌ترین مزایا و معایب میتسوبیشی آتراژ را با هم مرور خواهیم کرد.

مزایا

  • کیفیت ساخت و دوام بالا

  • مصرف سوخت و استهلاک پایین

  • ابعاد جمع‌وجور برای استفاده‌های شهری

  • سواری نرم

  • ایمنی مناسب (دارای 4 ستاره از یورو انکپ)

معایب

  • طراحی ظاهری نه‌چندان متناسب

  • آپشن‌های اندک

  • استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک در کابین

  • پیشرانه ضعیف

جمع‌بندی

میتسوبیشی آتراژ درست مثل برادرش میراژ، یک خودرو شهری متمدن و قابل اتکا است. با این تفاوت که به دلیل داشتن صندوق بار بزرگ‌تر، می‌تواند در سفرهای بین شهری با مسافت کوتاه هم کاربردی ظاهر شود.

اما با توجه به توان نه چندان بالا پیشرانه، نمی‌توانیم میتسوبیشی آتراژ را یک خودرو مسافرتی تمام عیار محسوب کنیم. از این رو اگر به دنبال یک خودرو دوم برای استفاده‌های روزمره شهری و سفرهای حومه‌ای هستید که تا چند سال بدون دردسر خاصی برایتان کار کند، می‌توانیم خرید میتسوبیشی آتراژ را به شما توصیه کنیم.

قیمت میتسوبیشی آتراژ در بازار امارات متحده عربی بسته به سطح آپشن‌ها بین 42 تا 64 هزار درهم (10 تا 16 هزار یورو) متغیر است که با این اوصاف، تمامی نسخه‌های آن مجوز ورود به بازار کشورمان را خواهند داشت.

منبع: بررسی میتسوبیشی آتراژ 2023؛ نسخه 15 هزار یورویی در راه ایران