شناسه خبر : 43927 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جدول استاندارد ورق های فلزی: جدول وزن انواع ورق؟!

استاندارد ورق های فلزی یکی از مهمترین فاکتورهای است که قبل از خرید باید به آنها توجه کنید. از مهمترین فاکتورها نوع فولاد مورد استفاده برای تولید ورق است؛ به عبارتی باید قبل از خرید ورق ها از تمامی نکات درباره جنس فولاد به کار رفته مطلع باشید.

جدول استاندارد ورق های فلزی: جدول وزن انواع ورق؟!

 همچنین یکی دیگر از فاکتورهای با اهمیت در این حوزه بررسی سایز و وزن ورق است. هدف اصلی ما در این مقاله این است تا شما را با تمامی استاندارد های مورد نیاز برای خرید ورق فولادی آشنا کنیم؛ چرا که این استانداردها و نکات مرتبط با آن بر قیمت فولاد تاثیر بسزایی خواهد داشت. برای بررسی بهتر این موضوع تا انتهای بحث ما را همراهی کنید.

معرفی ورق های فلزی و جدول های استاندارد

ورق آهن جزو یکی از پر کاربرد ترین وسایل در صنایع امروزی به حساب می آید. اگر کمی به اطراف خود نگاه کنیم متوجه می‌شوید در بسیاری از ساختمان ها و حتی وسایل خانه از این ورق آهن به وفور استفاده شده است. از این وسایل می توان به ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشوی، خودرو، کشتی، موتورسیکلت و غیره اشاره کرد. در این مقاله ما جدول وزن انواع ورق ها و استانداردهای ورق فلزی را برای شما شرح می دهیم. البته در نظر داشته باشید ترکیب مواد با یکدیگر باعث شده است تا هر محصولی در مکان ها و حوزه های خاصی کاربرد داشته باشد.

برای تولید ورق های فلزی از استانداردهای خاصی استفاده می شود. هر کشوری بنا به هدف و سیاست خود استاندارد های مخصوصی را دارد. بر حسب این  استانداردها جداول مخصوصی تشکیل می‌شود. در این جداول و اطلاعات تخصصی مثل ترکیب شیمیای،ی خواص مکانیکی و نوع فرآیند تولید در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

همچنین جالب است بدانید در بین تمامی قطعات فولاد، پانچ از زیر مجموعه های این محصولات است. در واقع زمانی که سطح آهنی تحت عملیات پانچ کاری به صورت سوراخ دار درمی‌آید به این نام شناخته می‌شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت،  تمامی محصولات از لحاظ استاندارد و خواص با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه استانداردهای انواع ورق های فولادی را برای شما بیان می کنیم.

ورق فلزی چیست؟

برای تولید کردن ورق های فولادی میبایست شمش فولادی را به خط تولید وارد کنند؛ پس از این مرحله محصول در دمای مشخص قرار داده می شود تا به گرمای مشخصی برسد. اگر ضخامت محصولی که تولید میکنید از ۴ میلیمتر کمتر باشد به آن ورق گفته می شود؛ همچنین اگر ضخامت آن بیشتر از ۴ میلیمتر باشد به آن صفحه می گویند.

انواع ورق های فلزی

انواع ورق های فلزی

پیش از آشنایی با جدول استاندارد  ورق های فلزی، بهتر است با انواع ورق آشنا شوید. ورق های فلزی از مواد مختلفی مثل برنج تولید می شوند. برای ساختن ورق های فلزی از دو روش نورد سرد یا نور گرم استفاده می شو.د به ورق هایی که با استفاده از روش نورد سرد ساخته می شوند ورق روغنی و ورق ورق هایی که از روش نورد گرم استفاده می شوند ورق سیاه گفته می‌شود. هر ورق از اندازه و ویژگی‌های منحصربه ‌فردی تشکیل می شود. به طور کلی ورق های فلزی به چند دسته اصلی مثل ورق های روغنی گالوانیزه، استیل، رنگی، اسیدشویی، سیاه و آجدارتقسیم بندی می شوند.

ورق روغنی

به دلیل ویژگی های که در ظاهر این  ورق وجود دارد نام ورق روغنی به آن داده شده است. ورق های روغنی معمولا به روش نورد سرد، تولید می شوند. ظاهر این ورق ها بسیار یکدست و براق است. همچنین کیفیت ورق روغنی بسیار بالا بوده و برای ساختن کالاهای مثل ماشین ظرفشویی و ماشین لباسشویی از آنها استفاده می‌شود. ورق های روغنی بیشتر از جنس فولاد هستند و این کار را پس از تولید روغن کاری میشود.

جالب است بدانید ورق روغنی از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار هستن بنابراین می توانید در صنایع ساختمان سازی از این ورق ها استفاده کنید. پایه تولید ورق های روغنی ورق گالوانیزه ورق رنگی است. همچنین ورق های استاندا روغنی در دو عرض  استاندارد که شامل ۱۰۰ سانتی متر و ۱۲۵ سانتی متر است تولید می شود.

ورق فولادی

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه توسط یک دانشمند ایتالیایی ابداع شد. این ورق اقتصادی ترین ورق های فلزی به شمار می‌رود. ورق گالوانیزه را از حوض های مذاب غوطه ور می کنند  تا تمامی سطح این ورق از روی پوشانده شود. شما می توانید ورق های گالوانیزه را در دو نوع داخلی و خارجی خریداری کنید. عرض ورق ها در سایز های متفاوتی مثل ۱۲۵ سانتی متری  به  بازار عرضه می شود.

ورق استیل

ورق استیل جز ورق هایی است که از آهن تشکیل شده است. میزان کمی از کربن در این ورق باعث شده است تا ورق استیل خواص مکانیکی و دوام بالایی برخوردار باشد. شما می‌توانید ورق استیل را به دو نوع ساده کربنی و الیاژی از بازار تهیه کنید. تفاوت فولادی و الیاژی در میزان عناصری است که در آنها وجود دارد. استیل ساده کربنی از عناصر مثل کلسیم گوگرد و فسفر تشکیل شده است.  با افزودن آلیاژهای دیگر به این ترتیب، استیل ضد زنگ تولید می شود.

ورق رنگی

برای تولید ورق رنگی از ورق گالوانیزه استفاده می شود. در واقع می توان گفت پایه ساخت ورق رنگی و گالوانیزه است. زمانی که رنگ آستر به آن می زنند و آن را در کوره قرار می دهند به ورق رنگی تبدیل میشود.

رنگ های ورق رنگی شامل آبی، قرمز، زرد، نارنجی، قهوه ای، لیمویی، بنفش و غیره است. ورق رنگی برای ساختن لوازم خانگی مثل اجاق گاز، یخچال، کابینت، صنعت ساختمان سازی و حمل و نقل استفاده زیادی می شود.

ورق اسید شویی

 ورقه اسیدشویی به دو صورت رول و شیت برش داده میشود. از این ورق ها برای لوله های نفت و گاز صنایع کشتی سازی و غیره استفاده می شود.

ورق آجدار

ورق آجدار از جنس ورق سیاه است که به شکل خاصی آن را شکل می دهند و روی آن را به اشکال مختلف فرم می دهند. این محصول در شرکت آسانسور، وانت بار، کامیون و غیره استفاده زیادی می شود و  با ضخامت ۱ میلیمتر و ۱۰ میلیمتر در بازار عرضه می شود.

ورق آلومینیوم

یکی از پرمصرف ترین نوع ورق ها در صنایع ساختمان سازی ورق آلومینیوم است. از دیرباز از این ورق برای صنایع مختلفی استفاده می‌شود. از دلایل استفاده زیاد دوام بسیار بالا، ظاهر تمیز و براق آن است. همچنین قیمت این محصول نسبت به کیفیت آن بسیار مقرون به صرفه است.

جدول وزن انواع ورق

به عنوان مثال برای محاسبه وزن ورق فولادی مانند ورق سیاه میبایست ابتدا از پارامتر طول، عرض و ضخامت استفاده نمایید. بعد از این پارامتر ها با توجه به قیمت آهن کیلویی، هزینه ورق را محاسبه نمایید.

برای اینکه بتوانید وزن ورق سیاه را بدست آورید، ابعاد و چگالی ورق ها را در یکدیگر ضرب کنید.

وزن ورق سیاه= طول ورق *عرض ورق * ضخامت ورق

(تمامی واحد ها بر حسب میلی متر است)

وزن ورق آهنی 1 میل

« در صنعت از ورق آهنی یک میل برای حوزه‌های خاصی استفاده می‌شود. این ورق به دلیل مصارف در منابع خاص، تقاضای خرید بالایی ندارد. شما با در دست داشتن وزن ورق آهنی یک میل قادر هستید کیفیت و میزان قیمت آن را حساب کنید

وزن ورق آهن دو میل

یکی از محصولات پرطرفدار در حوزه صنعت و فولاد ورق آهنی دو میل است. این ورق ها در بحث محاسبه وزن و کیفیت دچار چالش های زیادی هستند. توصیه می‌کنیم در زمان خرید ورق آهنی، وزن ورق خود را نظر گرفته و طبق آن کیفیت و وزن آن را محاسبه نمایید.

در ادامه مقاله چند نمونه جدول وزن ورق سیاه را شرح می‌دهیم:

  • جدول وزن ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان

جدول وزن ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان

  • جدول وزنی ورق سیاه فولاد کاویان

جدول وزنی ورق سیاه فولاد کاویان

نتیجه گیری

اگر قصد داشته باشید در پروژه خود تمامی استاندارد های لازم را رعایت کنید میبایست با تمامی نکات مربوط به این حوزه مثل جدول وزن ورق و استاندارد ورق فولادی به خوبی آشنا شوید. ما در این مطلب تمامی فرمول های لازم به همراه جدول وزنی برخی از ورق ها را شرح داده ایم. برای اطلاع از کیفیت و قیمت ورق میبایست جدول وزن ورق را به خوبی در ذهن ثبت کنید. این گونه موارد شما را در یک خرید اصولی و صحیح همراهی می کنند.