شناسه خبر : 43918 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اقامتگاه‌ کوهستانی گنجنامه؛ پنجره‌ای رو به آرامش الوند

ویلاهای کوهستانی همیشه علاقمندان خاص خودش را داشته و دارد. گردشگران و ورزشکاران زیادی هستند که اقلیم‌های سرد را برای گردش بیشتر می‌پسندند تا اقلیم‌های گرم، بنابراین، بیش از آنکه به کویر گرایش داشته باشند، به کوه و دشت علاقه دارند.

اقامتگاه‌ کوهستانی گنجنامه؛ پنجره‌ای رو به آرامش الوند

اما سوال این است که آیا این نوع از گردشگران غیر از آرامش، آسایش و امنیت انتظار دیگری از این اقامت دارند؟ در اینجا باید گفت اولین انتظاری که از اقامتگاه‌های کوهستانی می‌رود این است که در شرایط مختلف، صعب و سخت، امنیت فیزیکی گردشگر را تامین کرده و بتواند شرایط مطلوبی برای آسایش ایجاد کند.

حالا چگونه باید یک اقامتگاه ساخته شود که در مرحلۀ نخست امنیت گردشگر در سرما و گرما برقرار شود؟ در جستجوهای اینترنتی و سایت‌های معتبر، می‌توان این موضوع را به عنوان رکن اصلی در نظر گرفت که «مهم‌ترین چالش در طراحی ویلا، تطابق طرح با شیب زمین است، چرا که امکان خاکبرداری و خاکریزی در سطوح وسیع وجود ندارد و از طرف دیگر بسترهای صخره‌ای مانع بزرگی برای تسطیح و هموارسازی سایت ویلا به شمار می‌آیند. از سوی دیگر با انطباق طرح بر شیب و پستی بلندی‌ها، امکان خلق فضاهای متنوع با دید و منظرهای متفاوت و متغیر وجود دارد به‌نحوی که با عبور از فضاهای مختلف در ترازهای ارتفاعی، دیدهای پویایی ایجاد می‌شود.»

ویلاهای کوهستانی گنجنامه

بنابراین شیب زمین یکی از مهمترین موضوعاتی است که طراحان ویلاهای کوهستانی باید در نظر داشته باشند. «ریزش‌های بدنه‌های سنگی یا خاکی و همچنین سیلاب‌های فصلی ناشی از بارندگی‌ها و آب‌شدن برف‌ها» یکی دیگر از چالش‌های موجود در ساخت و ساز این نوع ویلاهاست. بنابراین باید طراحی‌های این نوع اقامتگاه به گونه‌ای باشد که هیچ نوع خطری محوطه‌های اقامتگاهی را تهدید نکند.

تابش مناسب نور خورشید و چگونگی ساخت در برابر بادهای غالب یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. این دو آیتم در روزهای سردی که خورشید و گرمای ناشی از آن می‌تواند به گرمایش اقامتگاه کمک کند بسیار مهم است. بادهای غالب هم باید به گونه‌ای مدیریت شوند، حتی می‌توان از انرژی این بادها در برخی بخش‌ها استفاده کرد.

استفاده از مناظر شاخص طبیعی پیرامونی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ساخت اقامتگاه‌هاست. در واقع «طراحی ویلا با هدف بهره‌گیری از زیبایی‌های طبیعت و پیوند با آن صورت می‌گیرد، لذا امکان مشاهده زیبایی‌های بکر و مورد نظر کوهستان در اولویت پنجره‌بندی‌ها و جهت‌گیری ساختمان ویلا قرار می‌گیرد. در واقع تجربه متفاوت از محیطی متفاوت در اینجا اهمیت می‌یابد. شناسایی منظر شاخص و خاص، چارچوب اصلی فریم‌بندی‌ها و امتداد ساختاری ویلا را تعیین می‌کند.»

چیدمان فضایی، ارتباط داخل و خارج انتخاب مصالح از دیگر مواردی است که در ساخت ویلا مورد توجه قرار می‌گیرد. حالا علاوه بر این موارد که به عنوان موضوعاتی زیرساختی مطرح است و در ویلاهای کوهستانی گنجنامه در همدان به آن‌ها توجه شده، موارد دیگری هم وجود دارد که آسایش و آرامش گردشگر را تامین می‌کند.

برای مثال در اقامتگاه‌های کوهستانی گنجنامه سیستم گرمایش از کف در تمامی ویلاها تعبیه شده است،  آشپزخانه ویلا به تمامی وسایل پخت و پز مجهز است و چیدمان دکوراسیونی زیبا و مدرن با مبلمان‌های راحتی برای استراحت و تجهیزات صوتی و تصویری با کیفیت بالا از دیگر مواردی است که در اقامتگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است. پارکینگ‌های اختصاصی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این اقامتگاه‌هاست که در طراحی اولیه مورد توجه قرار گرفته و الان به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم اقامتگاه‌ها مطرح است.

در نهایت اینکه وقتی گردشگری در اقامتگاه‌های کوهستانی گنجنامه اقامت دارد ممکن است توجهی به زیرساخت‌ها نداشته باشد، اما تمام جزئیات در موضوعات زیرساختی و روساختی و فرمی رعایت شده تا لحظات آرامی برای گردشگر رقم زده شود. به بیان دیگر، شاید بتوان گفت اقامتگاه‌ کوهستانی گنجنامه؛ پنجره‌ای رو به آرامش الوند است.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage