شناسه خبر : 43851 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تاثیرات تورم بر ساخت و ساز ایران

ساخت و ساز، یکی از بزرگ‌ترین پروسه‌های حیاتی زندگی بشریت برای داشتن مکانی امن و آرامش که به آن خانه می‌گوییم می‌باشد.

تاثیرات تورم بر ساخت و ساز ایران

 خانه ابعاد و دامنه وسیع‌تری از این توضیح دارد، اما در این قسمت قصد داریم تا در مورد بعد فیزیکی آن یعنی پروسه ساخت و ساز مسکن و ارتباط آن با تورم داخلی با هم صحبت کنیم، پس با ما همراه باشد.

وقتی می‌گوییم تورم، منظورمان گرانی اجناس، قیمت ماشین، خانه و هزینه‌های امکانات رفاهی است نسبت به حقوق و درآمدی که داریم. این یک نسبت است که به ما کمک می‌کند تا خود را بهتر متوجه شویم و در انتخاب‌های پیش روی خود عمیق‌تر فکر کنیم.

با تغییرات اخیر قیمت دلار و عدم ثبات اجناس بازار، قیمت ملک و مسکن، خودرو سواری و نیز حقوق در سال آینده تغییر خواهد کرد، بنابراین این پایین آمدن ارزش پول ملی عاملی جهت تغییرات سال آینده خواهد بود.

اما در این قسمت قصد داریم تا تاثیرات تورم بر ساخت و ساز را بیشتر بررسی کنیم. وقتی تورم داخلی افزایش پیدا کند، در واقع قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد کارگر و مهندس بعلاوه ارزش ملکی افزایش پیدا می‌کند که به این اتفاق تاثیر تورم داخلی بر ساخت و ساز گفته می‌شود.

اگر شما به ساختن مسکن برای خود و یا خانواده خود فکر می‌کنید، این محاسبات و در نظر گرفتن تغییرات جدید، می‌تواند بر روی حق انتخاب‌ها و میزان پاسخگویی شما به نیاز‌ها و انتظاراتتان از یک واحد مسکونی را تحت تاثیر قرار دهد.

قیمت میلگرد، تیرآهن هاش ، سیمان و سرامیک عوامل بزرگی در هزینه تمام شده هر واحد مسکونی محسوب می‌شوند که بسته به قیمت روز میلگرد، تیرآهن و مصالح مختلف دیگر بستگی دارند.

قیمت روزانه این مصالح تحت تاثیر مستقیم و غیر مستقیم ارزش پول ملی است، چرا که ما در ایران حقوق و درآمد ریالی داریم و بسیاری از قسمت‌های پروژه ساخت و ساز می‌تواند از اجناس داخلی و یا خارجی تامین شود که باید به این نکته که ارزش پول ملی بر روی میزان تلاش و زحمت ما تاثیر دارد، دقت کنیم.

در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت دلار و از طرفی افزایش تورم ناشی از آن، قیمت میلگرد و تیرآهن افزایش یافته و تا ثبات قیمت دلار در بازار آزاد، این روند ادامه دارد و به دلیل انباشته شدن انبار شرکت‌های تامین کننده مصالح ساختمانی فولادی، جهت افزایش فروش خود در پایان سال جاری، این احتمال می‌رود که قیمت‌ها را اندکی کاهش داده و جو رقابتی ایجاد کنند.

اما در صورت بروز چنین اتفاقی در بازار فولاد، با حجم زیاد تقاضای بازار مواجه می‌شوند و همین علت خود می‌تواند به بازار شوک وارد کند. می‌توان پیش‌بینی کرد که با این روند قیمت ارز و طلا، در سال آینده اجناس گران‌تر شده و نرخ تورم بیشتر می‌شود، پس متقاضیان در صورت کاهش قیمت و عرضه کالا در بازار، جهت خرید پیشروی خواهند کرد و بازار با وجود قیمت جدید حسابی داغ می‌شود. در واقع در شرایط فعلی نگهداشتن پول ریالی و عدم تبدیل آن به ارز، طلا و یا کالا، اشتباه بزرگی است که می‌تواند ما را از قافله جا بگذارد.

فشار مردم جهت خرید کالا‌های بورس و کالا‌های موجود در بازار تا انتها سال ادامه داشته و احتمالا با شروع سال جدید نیز این روند تا برج ۲ سال آینده ادامه پیدا کند.

چرا که تا بروزرسانی قیمت‌ها مدتی طول می‌کشد و در این میان همچون ۲ سال گذشته، محدودیت انرژی برای کارخانجات تولید مقاطع فولادی نیز خود عامل جهت افزایش قیمت و کاهش عرضه محصولات در بازار تلقی می‌گردد.

بروزرسانی قیمت‌ها

از طرفی تمایل تولیدکنندگان داخلی به صادرات فولاد به بازار‌های جهانی و دریافت ارز خارجی بجای ریال، عامل مهم دیگری است که با ادامه یافتن جنگ کشور‌های روسیه و اوکراین و در پی آن کاهش تولید و عرضه محصولات فولادی که این دو کشور قدرتمند تولید‌کننده مقاطع فولادی عرضه می‌کردند، قیمت برای تهیه این کالا‌ها در سطح جهانی افزایش یافته و علت اصلی آن هم کاهش نرخ عرضه محصولات است.

همچنین احتمالات وقوع جنگ میان آمریکا، چین و بسیاری احتمالات دیگر، بر این تورم جهانی و عدم پاسخ به تقاضای بازار‌های جهانی، عامل بزرگ دیگری است که می‌تواند به این آتش تورم دامن بزند.

خریداران محترمی که قصد ساخت و ساز را در شرایط کنونی دارند، پیشنهاد می‌شود تا هرچه سریع‌تر ابزار و مصالح مورد نیاز خود را تهیه کنند. چرا که احتمال افزایش و پیشروی تورم در سال آینده بسیار به چشم می‌خورد.

مقاطعی همچون میلگرد و تیرآهن، هم وزن زیادی دارند و هم به مدار زیاد در ساخت و ساز مورد مصرف قرار می‌گیرند. در صورت افزایش قیمت محصولات و تورم داخلی، هزینه تمام شده پروژه به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد، در حالی که درآمد و ارزش پول ملی انقدر پیشرفت نخواهد کرد.

این پیشرفت دلایل زیادی دارد اما از آنجایی که کشور ما همچون کشور چین و کشور‌های شرق آسیا در زمینه خودکفایی و صنعت آنقدر‌ها توسعه یافته نیستند که در صورت تحریم از سمت دولت‌های غربی خود بتوانند پاسخ کامل و جامعی به نیاز مردم بدهند، در نظر گرفتن زمان و مکان برای انتخاب‌های روی میزمان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

گاهی اوغات ریسک کردن لازم است، چرا که این احتمال وجود دارد که بصرفه باشد. پس با چشمی باز و گوش‌های آماده شنیدن به پیشواز سال ۱۴۰۲ برویم، با انتخاب‌های مناسب و سنجیده، خود را از بدهی و پسرفت در سال جدید بیمه کنیم. خرج این بیمه همان طور که پیشتر گفتیم، باز کردن چشم‌ها و شنیدن بهتر قبل از انتخاب و یا صبر است.

همیشه می‌توان صبر کرد، اما همیشه گزینه‌های روزانه و طلایی در دسترس نیستند، شاید فردا بهتر باشد، شاید هم فردا با امروز تفاوتی نکند، این بسته به حال و انتخاب امروز ماست که چگونه انتظار فردا را می‌کشیم.

ما نباید انتظار داشته باشیم با وجود تحریم‌های شدید دولت‌های غربی و عدم تامین نیاز‌های ما تسلیم شویم، چرا که ما نیاز به مسکن، خودرو و کالا‌های متنوعی داریم که زندگی ما را هیجان انگیز می‌کنند.

برای رسیدن به این نیاز‌ها، خودکفایی و یا انتخاب، درست است. عده زیادی هر روز اخبار خرید و فروش ارز و طلا را دنبال می‌کنند. اما آیا همه در زمان مناسب انتخاب هم می‌کنند؟

این قطار تورم یک قطار یک طرفه است که جز برای آن کسانی که بلیت قطار را تا قبل از حرکت خریداری کنند، سواری می‌دهد. هر روز هم در ایستگاه همیشگی قیمت روز حاضر است، اما قیمت امروز با قیمت فردا یکی نخواهد بود، چرا که این یک بازار است که با کوچک‌ترین تغییری بالا می‌رود و پایین می‌آید. کسی آینده را دیده است؟

امروز که قیمت دلار معلوم است، قیمت میلگرد آجدار تیرآهن معلوم است، می‌توانیم بخریم، چون که درآمد ما پاسخگو است. فردا هم حقوق ما معلوم است، اما آیا فردا قیمت دلار قیمت امروز است؟

اگر اینطور بود، بورس کالایی وجود نداشت، اگر اینگونه بود، ارز دیجیتال معنایی نداشت. بدین ترتیب بازار یک فروشگاه معلوم بود و همه به یک اندازه معلوم پیشرفت می‌کردیم.

عامل مهم تغییر در زندگی، انتخاب امروز ماست. اما از بحث تورم و ارتباط آن با ساخت و ساز دور نشویم، شرکت‌های زیادی هستند که در زمینه خرید و فروش آهن‌آلات فعالیت می‌کنند.

قیمت و محصول عرضه شده توسط هر یک از این شرکت‌ها هم با یکدیگر یکسان نیست، در صورت نیاز به خرید مقاطع و شمش‌های فولادی گوناگون، در ابعاد و استاندارد‌های مختلف روز دنیا با قیمت استاندارد، به شرکت آرسینکو مراجعه کنید.

انتخاب و شناسایی جنس و نوع محصولات فولادی نیازمند زمان و تجربه کافی است، این کار را به کارشناسان شرکت آرسینکو بسپارید و با خیال آسوده از اصالت کالا و قیمت کارشناسی شده، به نیاز و یا سرمایه‌گذاری خود ادامه دهید.

اگر در اسفند‌ ماه سال ۱۴۰۱، قیمت یک واحد مسکونی در شهرستان پرند استان تهران، با متراژ ۷۰ متر مربع و امکانات معقول قیمتی در حدود ۱ میلیاد تومان باشد، در سال آینده و بر اساس نرخ ساخت و ساز مسکن ملی در این منطقه، البته با در نظر گرفتن قیمت روز دلار و تاثیر آن بر قیمت انجاس موجود در بازار، پیش‌بینی می‌شود.

نرخ ساخت و ساز

احتمالا این قیمت با صعود دلار از کانال ۴۹ هزار تومان تا قبل از اسفند ماه و فتح رکورد کانال ۶۰ هزار تومان، احتمالا قیمت مسکن نیز در ادامه با نسبت حدود ۲۰ درصد حداقل افزایش یابد. یعنی قیمت واحد ۱ میلیاردی حدودا ۱میلیارد ۲۰۰ شود. اما این تمام ماجرا نیست و در صورت افتتاح خط مترو نیز تا ۲ میلیارد نیز افزایش پیدا می‌کند.

با وجود مخالفت و عدم باور عده زیادی از بازاریان از رکورد ۵۰ هزار تومانی قیمت دلار تا پایان سال، و صعود دلاار به کانال ۶۰ هزار تومان در بازار آزاد، این احتمال نیز دور از ذهن نیست که قیمت واحد‌های مسکونی به علت کاهش نرخ ساخت و ساز مسکن ملی و افزایش قیمت دلار و طلا در سال آینده تغییرات شگفت‌انگیزی را تجربه کنند.

البته این افزایش قیمت لازم به ذکر است که نه تنها برای خریدار اتفاق جالب و خوش‌حال کننده‌ای نیست، بلکه برای فروشنده و املاک نیز خبری ناخوش‌آیند محسوب می‌شود.

چرا که با افزایش قیمت هم خریدار قابلیت خرید ندارد و هم فروشنده با ریسک افت سرمایه و عدم انتخاب صحیح در این زمینهه مواجه است. از طرفی نرخ خرید و فروش مسکن کاهش یافته و املاک درآمد مفیدی نخواهد تاشت، چرا که حق کمیسیون می‌گیرند. این کمیسیون درآمد اصلی املاک از نظر قانونی است.

البته بسیاری از املاک و اصطلاحا مافیای بازار مسکن نیز وجود دارند که با خرید به موقع قیمت مناسب واحد‌های مسکونی و عدم فروش و یا فروش با قیمت‌های چند برابری در زمان نیاز بازار، نه تنها سود می‌کنند، بلکه صاحبان اصلی این بازار هستند.

در مقابل املاک زیادی هستند که فقط حق کمیسیون می‌گیرند و با کاهش نرخ خرید و فروش، درآمدی ندارند و از وضعیت فعلی ناراضی هستند.

بر اساس برخی گزارشات منتظر شده توسط خبرگذاری‌های معتبر و فعال وب فارسی، عده‌ای از کلاه برداران نیز در پلنفرم‌های رایج عمومی اقدام به قروش واحد‌های مسکونی‌ای می‌کنند که ارزان‌تر از قیمت بازار هستند. اما در واقع چنین واحد‌هایی یا وجود ندارد و یا هنوز ساخته نشده‌اند. این واحد‌ها را به هموطنان گرامی می‌فروشند و در مقابل بیعانه حدودی ۵۰ درصد ارزش ملک، آن‌ها را مورد کلاه برداری قرار می‌دهند.

از آنجایی که اکثر افراد وقت کافی برای مراجعه به املاک منطقه مورد نظر خود را ندارند، مثلا می‌خواهند از شهرستان در تهران خانه مسکنی خریداری کنند، به آگهی‌های موجود در اینترنت مراجعه می‌کنند و با دیدن قیمت‌های درج شده در اکثر آگهی‌ها، باور می‌کنند قیمت این قیمت درج شده است.

در حالی که بر اساس گزارشات املاک مناطق، این قیمت‌ها بسیار گان‌تر از قیمت عرفی منطقه می‌باشند و همین عاملی جهت فروش گرانتر فروشندگان هم می‌شود.

بدین ترتیب تورم با قیمت‌های کاذب نیز افزایش پیدا می‌کند.

اما عامل مهمی که بر روی تورم داخلی بازار ساخت و ساز تاثیر می‌گذارد، افزایش تعداد کارخانجات تولید مقاطع فولاد ساختمانی و همچنین تولید و عرضه بیشتر مصالح ساختمانی است. چرا که جو رقابتی و موجودیت کالا در بازار می‌تواند بر کاهش قیمت‌ها موثر باشد.

اما در شرایط کنونی، بزرگ‌ترین عامل موثر بر تورم داخلی، دلار شناسایی می‌شود. جهت کنترل قیمت دلار اقدامات زیادی از سوی دولت در حال انجام است، اما این تغییرات در حال حاضر فراگیر و چشم گیر نیستند، و باید انتظار بودجه سال آینده دولت را کشید که وضعیت نرخ ساخت و ساز و کنترل قیمت دلار را شاهد باشیم.

بزرگ‌ترین انتخاب مفیدی که می‌تواند در راستای ساخت و ساز در حال حاضر کرد، خرید مقاطع گران قیمت مصالح ساختمانی است، این ریسک کمتری داشته و احتمال پشیمانی کمتری نیز دارد. تا قیمت‌ها سر و سامان بگیرند و دلار مشخص شود در چه کانالی ثابت می‌شود، زمان نیاز است و بهترین اقدام، خرید کالا است.

با تشکر از همراهی شما عزیزان، لطفا نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید تا سایر هموطنان استفاده کنند.

آدرس شرکت: تهران، بازار آهن شادآباد، نبش بلوک یک، مجتمع تجاری 110 طبقه اول پلاک 57

تلفن تماس با کارشناسان شرکت:

021-66674420

021-66671990

021-66674519

ایمیل شرکت : info@rsin.co.ir

آدرس رسمی وب سایت شرکت آرسینکو : https://rsin.co.ir