شناسه خبر : 43849 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سرمایه‌ گذاری در شمال | راهنمای خرید املاک در شمال

شمال کشور از خطه‌های سرسبز کشور ما ایران است که در بیشتر ماه‌های سال دارای آب‌ و هوایی دلنشین می‌باشد.

سرمایه‌ گذاری در شمال | راهنمای خرید املاک در شمال

 نزدیکی به دریا و جنگل، سبب شده است تا بسیاری از گردشگران این خطه را برای سفر در تعطیلات خود را انتخاب کنند. این علاقه تا حدی پیش رفته است که بسیاری ترجیح می‌دهند تا به جای اجاره مسکن موقت، خانه یا ویلای خود را در شمال کشور خریداری کنند.

شما با خرید خانه و ویلا نه تنها همیشه یک سرپناه در روزهای شلوغ تعطیلات دارید، بلکه از این طریق می‌توانید یک سرمایه‌ گذاری در شمال کشور برای آینده داشته باشید.

علت محبوبیت خرید زمین در مناطق شمالی چیست؟

خرید زمین در شمال محبوبیت بسیاری در بین مردم محلی و بومی و همچنین در بین مردمان غیربومی دارد. علت اصلی این محبوبیت ارزان ‌بودن زمین نسبت به سایر شهرها در این نواحی است. قیمت پایین زمین در این نواحی بسیاری از مردم را ترغیب می‌کند تا برای سرمایه ‌گذاری در شمال اقدام به خرید چندین هکتار زمین کنند.

طبیعتاً زمین‌هایی که در مناطق روستایی وجود دارند، بسیار ارزان‌تر از قطعه زمین‌هایی است که در شهر قرار دارند. بااین‌حال این نکته حائز اهمیت است که حتماً قبل از خرید از قانونی ‌بودن کاربری زمین مطمئن شوید. در برخی موارد علت ارزان ‌بودن زمین، غیرقانونی بودن تغییر کاربری آن است. در ادامه به انواع زمین اشاره می‌کنیم:

زمین زراعی و کشاورزی

از راه‌های سرمایه‌ گذاری در شمال، خرید زمین کشاورزی و زراعی است. کنترل و نظارت زمین زراعی بر عهده جهاد کشاورزی است. بافت‌های زراعی قسمت زیادی از شمال کشور را تشکیل داده‌اند. شما با خرید زمین کشاورزی، حق تغییر کاربری آن را ندارید. به عبارتی دیگر با خرید این نوع زمین شما نمی‌توانید با تغییر کاربری، جواز ساخت مسکن را کسب کنید. علاوه بر این، دیوار چینی در زمین‌های زراعی غیرقانونی است.

زمین باغ و مرکبات

این مدل زمین نیز تحت نظارت منابع طبیعی قرار دارد. فرق این مدل زمین با نوع زراعی این است که خریدار می‌تواند کاربری زمین را تغییر دهد. این تغییر کاربری به این شرط اتفاق می‌افتد که مبلغی به عنوان جریمه پرداخت شود.

زمین مسکونی

images_1677749289_64006c29ce593.jpg

زمین مسکونی نسبت به دو نوع اول در شمال کشور حجم کمتری از زمین‌ها را به خود اختصاص داده است اما به جرئت می‌توان گفت که محبوبیت آن بسیار بیشتر است. شما با خرید چنین زمینی می‌توانید با کسب جواز ساخت، اقدام به ساخت ویلا یا آپارتمان کنید. در برخی مواقع می‌توان زمین جنگلی یا ساحلی را نیز خریداری کرد. چنین زمین‌هایی در مجاورت دریا و جنگل قرار دارند و به شما اجازه می‌دهند تا مسکن خود را در چنین مناطقی احداث نمایید.

چه عوامل مردم را به خرید ویلا در شمال ترغیب می‌کند؟

عواملی و ویژگی‌های بسیاری مردم را ترغیب به سرمایه ‌گذاری در شمال کشور می‌کند. یکی از این سرمایه‌گذاری‌ها خرید ویلا در شمال است. وجود دریای خزر در این خطه، سبب رونق زیادی برای مردمان محلی و حتی غیربومی شده است. بسیاری از مسافران در زمان سفر ترجیح می‌دهند مسکنی را انتخاب کنند که در نزدیکی یا کنار ساحل باشد.

به همین دلیل بسیاری از ویلاها در حاشیه ساحل‌ ساخته و اجاره داده می‌شوند. شما می‌توانید با خرید یک ویلای مناسب علاوه‌بر اینکه، خود تعطیلات دوست‌داشتنی را تجربه کنید بلکه در دیگر مواقع با اجاره‌ دادن آن به دیگر مسافران، درآمدزایی نمایید.

یکی از ویژگی‌هایی که بسیاری از مردم را ترغیب به خرید مسکن در این ناحیه می‌کند، آب‌ و هوای فوق‌العاده تمیز و عالی آن است. آب‌ و هوای مرطوب باعث شده است تا بیماران به خصوص افرادی که دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی هستند، زندگی در شمال کشور را انتخاب کنند. بارندگی‌های فصلی در این نواحی شرایط را برای کشاورزی و دامداری مساعد کرده است. بسیاری از خریداران با خرید زمین و ساخت یک ویلا در کنار آن، اقدام به کشت برنج، چای و مرکبات هم می‌کنند.

نکات مهمی که باید در خرید ویلا در شمال به آن توجه کنید

images_1677749277_64006c1d5929f.jpg

از اولین نکات مهمی که باید در هنگام خرید ویلا به آن دقت کرد، بررسی موقعیت جغرافیایی آن است. علت ارزانی برخی از ویلاها نزدیکی به مناطق خطرناک همچون دامنه کوه یا حریم رودخانه است. نزدیکی به چنین مناطقی باعث می‌شود در صورت وقوع حوادثی مانند ریزش کوه یا سیل به ویلا شما خسارتی زیادی وارد شود.

نکته بعدی بررسی کامل مجوزهای رسمی برای ساخت‌ و ساز ویلا است. برای آغاز کار پیمانکاری، مهندسین ناظر باید تمامی مجوزهای قانونی را کسب کرده باشند. اگر مشکلی در صدور مجوز وجود داشته باشد، ساخت ویلا غیرقانونی محسوب خواهد شد.

اگر قصد خرید ویلای ساحلی در شمال کشور را دارید، حتماً این نکته را در نظر بگیرید که حریم ساحل را رعایت کنید. این نکته برای زمین‌هایی که نزدیک به جنگل هستند نیز صدق می‌کند. با عدم رعایت این نکته، ممکن است مجبور شوید قسمت بسیار زیادی از زمین خود را از دست دهید و آن را به شهرداری، راهداری و یا اداره منابع طبیعی واگذار کنید.