شناسه خبر : 43848 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ترافیک گنجنامه در نوروز

نزدیک به یک دهۀ پیش هیچکس فکرش را نمی‌کرد که همدان از آن دست شهرهایی شود که ترافیک شهروندانش را بیازارد. حالا همدان شهری‌ست که در بیشتر اوقات شباهت زیادی به پارکینگ دارد. با خودرو نمی‌شود به خیلی کارهای روزمره رسید، همه‌جای شهر ماشین‌ها پارک کرده‌اند و حتی تردد مردم را هم با مشکل مواجه ساخته‌اند.

ترافیک گنجنامه در نوروز

این ترافیک و پارک‌کردن ماشین‌ها ممکن است در ایام عمومی برای شهروندان عادی شده باشد، اما در نوروز و برخی تعطیلات رسمی برای گردشگران اسباب زحمت می‌شود. به بیان دیگر، گردشگران در ایام تعطیل اگر به همدان سفری داشته باشند به طور حتم با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد.

از این‌ها گذشته یکی از مهمترین ترافیک‌های ایام نوروز، ترافیک مسیر گنجنامه است. بعد از ساخت‌و‌سازهای باغات در مسیر گنجنامه و تردد و اقامت باغداران، به علاوۀ علاقۀ بیشتر گردشگران به حضور در دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه، محوطۀ تاریک‌دره و ... ترافیک دارای ضریب بیشتری شد.

این ترافیک به اندازه‌ای است که اعتراض گردشگران را به همراه دارد، البته اعتراض فقط محدود به گردشگران نیست، بلکه مردم شهر و استان هم معترض به این ترافیک هستند.

گذشته از اینکه ترافیک باعث این می‌شود که بازدیدها از گنجنامه و حضور در دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه و تردد با تله کابین و ... پر دردسر شود، امکان امدادرسانی در مواقع ضروری را هم سخت می‌کند.

ترافیک همدان

یک سویه از نگرانی‌ها مربوط به دلزدگی گردشگر به خاطر ترافیک مسیر رسیدن به مقصد گنجنامه خواهد بود، سویۀ دیگر به طور مستقیم با موضوعات امداد و نجات و ... مرتبط است.

از چند سال پیش موضوع ساخت مسیر بازگشت گنجنامه مطرح شد، با اینکه این موضوع یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است اما متاسفانه آنطور که باید در نظر مسئولین استان مهم جلوه نمی‌کند. شهری مانند همدان که موضوع گردشگری را در دستور توسعۀ استان قرار داده باید فکری به حال ترافیک این مرکز مهم گردشگری استان و غرب کشور کند.

مدیران مرتبط با گردشگری و میراث، راه و شهرسازی، شهرداری، ورزش و جوانان، دستگاه‌های امدادی و امنیتی، اورژانس و درمان و ... باید در یک کارگروه در اینباره تصمیم عاجل بگیرند.

نمای بسیار زیبای ویلاهای دهکده گنجنامه

همدان استانی است که کریدور غرب کشور است، این استان می‌تواند از منظر گردشگری پایلوت غرب کشور باشد، اما با این شرایط ترافیک شهری و ترافیک گنجنامه واقعاً جذب گردشگر بسیار سخت و نگهداری آن در شهر سخت‌تر است.

مجموعه‌های مرتبط با اقامت، گردشگری، پذیرایی و خدمات و خرید و تورگردانی و ... در همدان تلاش دارند که ساعات بیشتری گردشگر را در استان و شهر همدان نگهدارند. اگر قرار باشد گردشگر در شرایط ترافیک قرار بگیرد ممکن است برنامه‌های تفریحی خود را تغییر دهد.

امروز شاهد آن هستیم که دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه توانسته با امکانات تفریحی مانند سورتمه ریلی، غار آکواریوم، بانجی جامپینگ، تله کابین و ... ساعات بیشتری گردشگر را حفظ کند، به علاوه اینکه ویلاهای کوهستانی هم باعث شده موضوع اقامت هم در گنجنامه مورد توجه گردشگران باشد، بنابراین تلاش باید بشود که ترافیک گنجنامه هر چه سریعتر مورد بررسی قرار گرفته و راهکاری برای مسیر بازگشت اندیشیده شود.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage