شناسه خبر : 43714 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آیا پلمپ دفاتر ضروری است؟

پلمپ دفاتر تجاری بلافاصه پس از ثبت شرکت باید اخذ شود. تمامی سازمان‌ها اعم از موسسات و یا شرکت‌ها انواع اقسام فعالیت‌هایی را دارند که در زمان ثبت، شامل قوانین مالیاتی می‌باشند، باید جهت اخذ پلمپ دفاتر خود، اقدام نمایند. این کار به جهت آن است که بتوانند تمام حساب‌های مالی خود را تحویل سازمان امور مالیاتی دهند. 

بر اساس ماده ۶ قانون تجارت، هر تاجری به جز کسبه خرد و جزء، باید دفاتری شامل دفتر کل،‌ دفتر روزنامه، دارایی و کپیه را به موجب قانون داشته باشند. دفاتر روزنامه و کل باید به صورت اجباری تهیه شوند. باید دقت داشته باشید از مهم‌ترین مسائل مالیاتی شرکت شما، همین درخواست و ثبت پلمب دفاتر به موقع است.

چرا باید دفاتر پلمب را ثبت کنیم؟

برای ارائه اظهارنامه مالیاتی باید دفاتر فوق پلمب شوند. اگر شرکتی از این کار خودداری کند توسط دارایی جریمه خواهد شد. به دلیل اهمیت مساله صادرات و واردات شرکت‌های فعال در این حوزه و داشتن کارت بازرگانی باید حتما برای پلمپ دفاتر اقدام کنید. بر اساس قانون، جریمه عدم ارائه دفاتر قانونی، معادل ۴۰درصد مالیات متعلق است. اگر دفاتر پلمب شده شرکت، به هر دلیلی توسط ممیزان اداره دارایی رد شود، جریمه‌‌ای معادل ۲۰درصد مالیات، در نظر گرفته خواهد شد و این رقم می‌تواند هر سال، تغییر کند.

انواع دفاتر رسمی چه هستند؟

بر اساس قانون تجارت، ۴ نوع دفاتر قانونی رسمی وجود دارد که عبارتند از:

  • دفاتر رسمی روزنامه

  • دفاتر رسمی کل

  • دفاتر رسمی دارایی

  • دفاتر رسمی کپیه

1-دفتر رسمی روزنامه

به موجب ماده 7 قانون تجارت دفاتر روزنامه دفاتری هستند که تاجر باید همه روزه مطالبات و دیون و داد و ستد تجاری و معاملات پیرامون اوراق تجارتی در آن دفتر ثبت نماید. می‌توان گفت دفتر روزنامه مهم‌ترین دفتر تجاری است چرا که تمامی فعالیت تاجر نظیر خرید، فروش، دریافت، پرداخت و هر گونه اقدام تجاری و برداشت یا واریز شخصی در آن ثبت می‌شود.

2-دفتر رسمی کل

بر اساس ماده 8 قانون تجارت دفتر کل دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را حداقل هفته‌ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلفه آن را تشخیص داده و جدا نموده، هر نوعی را که در صفحه مخصوصی در آن دفتر به طور خلاصه ثبت کند. در دفتر کل هر شخص یا موسسه دارای صفحه و حسابی مشخص و معین است و در این حساب صرفاً عملیات مربوطه به وی ثبت می‌شود. 

بنا به تجویز قانون تجارت، تنظیم دفتر کل به صورت هفته‌ای توصیه شده است. به نحوی که در پایان هفته تاجر بتواند از طریق مراجعه به ستون‌های بدهکار یا بستانکار حساب‌ها از وضعیت مالی موسسه تحت تصدی اطلاع موثق کسب کند و در خصوص روند تداوم فعالیت، تصمیمات لازم اتخاذ نمایند. 

3-دفتر رسمی دارایی

طبق ماده 9 قانون تجارت دفتر دارایی، دفتری است که تاجر باید هر سال صورت جامعی از کلیه دارایی منقول و غیر منقول و دیون و مطالبات سال گذشته خود را به ریز ترتیب داده، در آن دفتر ثبت و امضاء نماید و این کار باید تا پانزدهم ماه سال بعد انجام پذیرد. دفتر دارایی دفتری است که نتایج حساب‌های دفتر کل در پایان سال در ستون‌های مثبت یا منفی آن درج می‌گردد و بیانگر بیلان یا وضعیت مالی شرکت است. امروزه بسیاری از موسسات و شرکت‌های بازرگانی عملیات سالیانه خود را در قالب صورت ترازنامه تنظیم می‌کنند به نحوی که ترازنامه را جایگزین صورت دارایی نموده‌اند. 

4-دفتر رسمی کپیه

بنا به ماده 10 قانون تجارت دفتر کپیه دفتری است که تاجر باید کلیه مراسلات و مخابرات و صورت حساب‌های صادره خود را در آن به ترتیب تاریخ ثبت نماید. 

امروزه دفتر کپیه به شکلی که قانون تجارت تجویز نموده منسوخ شده است. چرا که برخلاف گذشته رونوشت مراسلات و مخابرات در پوشه‌های مخصوص نگهداری نمی‌گردد بلکه با پیدایش شیوه‌های جدید و نوین، روش‌های مختلف و متنوعی جایگزین سیستم دفتر کپیه شده است. متداول‌ترین شیوه روش نگهداری شماره و تاریخ نامه‌ها، صورت حساب‌ها و مکاتبات متفرقه تحت عناوین وارده یا صادره است که در مواقع ضروری مورد استفاده واقع می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت پلمپ دفاتر

مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی

  • ارائه کپی کارت ملی

  • ارائه کپی پروانه کسب و مجوز فعالیت

  • اصل اظهارنامه پلمپ ( با مهر و امضا)

  • مجوز فعالیت کسبی

  • وکالتنامه وکیل شرکت

مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی

  • اصل اظهارنامه پلمپ با امضا

  • معرفی نامه برای اشخاص دولتی

  • کپی کارت ملی مدیر عامل

  • مهر شرکت

  • کپی روزنامه تاسیس شرکت

  • کپی از روزنامه حاوی تغییرات شرکت

  • ارائه وکالتنامه وکیل مسئول

مراحل پلمپ دفاتر تجاری اشخاص حقوقی

1.ورود به سامانه و انتخاب شخص حقوقی

پس از ورود به سامانه چنانچه متقاضی شخص حقوقی است، در قسمت تعیین شده باید اطلاعات شرکت را وارد کند. در این مرحله باید سال، ماه، روز مالی شرکت را تعیین کنید. سپس بر اساس اساسنامه شرکت، تقویم شمسی یا تقویم میلادی را انتخاب کنید. بعد از آن باید مشخص کنید پلمپ را برای چه سالی سفارش می‌دهید. سال جاری یا سال آینده؟

2 - ثبت اطلاعات کامل هیئت مدیره شرکت / موسسه

در این مرحله باید اطلاعات تک تک اعضای هیئت مدیره شرکت را به نوبت وارد کرده و در انتهای هر یک از اطلاعات وارد شده بر روی دکمه ثبت اطلاعات شخص کلیک کنید.

3 - سمت هیئت مدیره شرکت یا مؤسسه

تمام اعضاء هیئت مدیره باید سمت آنها در این قسمت وارد شود. اطلاعات اعضائی که در مرحله قبلی به عنوان اعضاء هیئت مدیره انتخاب شده بودند را وارد کنید. در این مرحله با انتخاب هر یک از اعضاء سمت وی را مشخص کنید و بعد از مشخص کردن سمت و تکمیل اطلاعاتی که در جدول‌های ستاره دار وجود دارد.

مراحل پلمپ دفاتر تجاری اشخاص حقیقی

1.ورود به سامانه و انتخاب شخص حقیقی

پس از انتخاب شخص حقیقی اطلاعات هویتی را کادرهای مختلف وارد کنید. سپس ورود اطلاعات را در قسمت آدرس و کد پستی محل فعالیت و حوزه پستی خود انجام دهید.

  1. ورود اطلاعات تکمیل کننده اظهارنامه

در این مرحله اطلاعات شخص امضا کننده اظهارنامه را وارد کنید. باید دقت داشته باشید این اطلاعات باید کاملا مطابق پایگاه داده سازمان ثبت احوال کشور باشد.

  1. انتخاب دفتر پلمپ مورد تقاضا

تعداد دفتر، نوع آن و تعداد برگ‌ها را وارد و بر روی «ذخیره دفتر مورد تقاضا» کلیک کنید. دقت داشته باشید که انتخاب هر دو دفتر کل و دفتر روزنامه اجباری می‌باشد.

سامانه آنلاین پلمپ دفاتر تجاری 

به دلیل اهمیت بالای انجام کارهای مالیاتی و ارایه اظهارنامه و ثبت پلمپ دفاتر تجاری شرکت‌ها و همچنین اهمیت وقت و هزینه‌ای که صرف تهیه مدارک و هزینه‌های ابتدایی کرده‌اید باید دقت کافی را در این روند داشته باشید. گاهاً ممکن است که بررسی مدارک و این اظهارنامه‌ها توسط کارشناسان اداره چند مدتی به طول بیانجامد. 

به همین جهت رعایت موارد قانونی و انجام صحیح مراحل تهیه مدارک و ثبت پلمپ دفاتر تجاری اهمیت بالایی برخوردار است. سامانه آسان ثبت در این راه به شما کمک بسزایی می‌کند. سامانه ثبت پلمپ دفاتر تجاری آسان ثبت به شما این امکان را می‌دهد با حداقل مراجعه و تماس تلفنی کار خود را تمام کنید. در این راه هر مشکل و مانعی را می‌توانید به کمک کارشناسان آسان ثبت از راه خود بردارید.