شناسه خبر : 43680 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دیوارۀ سنگ‌نوردی گنجنامه

هر کدام از ورزش‌های جهان نسبتی با جسم انسان دارند و نسبتی با روح انسان. از این دو نسبت که بگذریم (روح و جسم انسان)، هر ورزشی نسبتی هم با طبیعت دارد. هیچ ورزشی را نمی‌توان یافت که نسبتی با طبیعت نداشته باشد.

دیوارۀ سنگ‌نوردی گنجنامه

اما در میان ورزش‌های مختلف برخی از ورزش‌ها هستند که به طور مستقیم در طبیعت بوده و با طبیعت در ارتباط هستند، شاید به تعبیری بشود گفت که طبیعت بخشی از ابزار آن ورزش به حساب می‌آید.

از مهمترین این ورزش‌ها یکی کوهنوردی است و دیگری سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی.  در این دو ورزش، ورزشکار به طور مستقیم با طبیعت در ارتباط است و هم از منظر روحی و هم از نظر جسمی خود را در مواجهۀ مستقیم با طبیعت می‌بینند، این مواجهه گاهی به جدال می‌انجامد و گاهی هم در مسیر وفاق و همدلی است.

اغلب کوهنوردان و سنگ‌نوردان بر این باورند که باید با طبیعت دوست بود و روح آن را درک کرد. اگر روح طبیعت در این ورزش درک شود، ورزشکار خیلی راحت‌تر می‌تواند مسیر قهرمانی و رسیدن به سکوهای مهم این ورزش را طی کند.

همدانی‌ها هم از جمله عنوان‌داران و نامداران عرصۀ کوهنوردی و سنگ‌نوردی هستند. کوهنوردان بزرگی در دامن الوند رشد یافته و بالنده شده‌اند، سنگ‌نوردان نامداری هم از این دامنه‌ها و سلسله قلل بیرون آمده و در کشور و جهان مطرح شدند، از همین روی در ایران، مردم همدان را به کوهنوردی می‌شناسند.

با همین سبقه که مردم از همدان دارند، دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه در مجموعۀ گردشگری احداث شده که بیش از دو دهه در حال خدمت به مردم ایران است، بخشی را به ورزش‌های هیجان‌انگیز و سخت اختصاص داده است.

buvuwzxy vuuuptv

غیر از بانجی جامپینگ، تیرول و ... دیوارۀ سنگ‌نوردی مطلوبی هم در این منطقۀ نمونۀ گردشگری ساخته شده است.

دیوارۀ سنگ نوردی گنجنامه آنچنان که در سایت گنجنامه آمده «یکی از منحصر به‌فردترین دیواره‌های سنگ نوردی از نظر سازه و پانل با ارتفاع ۱۸ متر و ۳ مسیر قابل صعود جهت مبتدیان با درجه صعود ۱۰-۵ و ۵ مسیر صعود حرفه‌ایی است.»

ورزشکاران علاقمند، اگر به دنبال فضایی ویژه برای ورزش هستند، فضایی که هم امنیت جسمی آن‌ها تامین شود و هم احساس همسانی با طبیعت برای‌شان محقق شود حتماً سری به دهکدۀ گنجنامه بزنند.

آنچنان که از تصاویر مشخص است، در دهکدۀ تفریحی تریستی گنجنامه، امنیت ورزشکاران بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. از طرف دیگر احساس خوبی که از ورزش کردن در طبیعت به ورزشکار انتقال می‌یابد از ناب‌تر حس‌های جاری در روح و جسم انسان است.

xywpzv buv uwzxy vuuuptv

نکتۀ بعدی که می‌تواند وجه تمایز مهمی برای این دیواره باشد این است که ورزشکار در صورت بروز خطرات احتمالی در کمترین زمان (غیر از پیک‌های شلوغ گردشگری) می‌تواند به مراکز درمانی انتقال یابد و یا اینکه اورژانس به محل اعزام شود، مگر اینکه این حادثۀ احتمالی در زمانی به وقوع بپیوندد که زمان‌های شلوغ حضور گردشگر در همدان باشد، و هم از اینجاست که دوباره موضوع ضرورت و لزوم ساخت مسیر بازگشت از گنجنامه مطرح می‌شود، اما روی هم رفته باز هم انتقال از این مسیر خیلی سهل‌تر و سریع‌تر از مسیرهایی است که ورزشکاران در خارج از شهر برای رسیدن به یک دیوارۀ استاندارد می‌پیماید.

و سرانجام اینکه اگر به هیجان علاقمند هستید، اگر دنبال محلی راحت، آرام، کوهستانی و در دل طبیعت می‌گردید، دهکدۀ گنجنامه را فراموش نکید و  حتماً در برنامۀ سفر خود همدان و گنجنامه را بگذارید.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage