شناسه خبر : 43678 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

برترین کارخانجات تولیدکننده ورق سیاه در ایران

ورق‌های فولادی از پرکاربردترین مقاطعی هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنایع گوناگون کاربرد دارند و امروزه عمده‌ی محصولات فلزی به‌صورت ورق فولادی تولید می‌شوند.

برترین کارخانجات تولیدکننده ورق سیاه در ایران

این دسته از مقاطع فولادی هرکدام از نظر نوع و روش تولید، مواد اولیه استفاده شده در تولیدشان، خاصیت‌ها و قابلیت‌هایی که دارند و هم چنین استانداردهایی که بر اساس آن‌ها ساخته شده‌اند، به چندین نمونه مختلف تقسیم می ‌شوند و هر یک در بخش‌های به خصوصی استفاده می‌شوند.

بنابراین، برای استفاده صحیح از ورق مناسب برای یک مصرف خاص، ابتدا باید آشنایی خوبی با انواع ورق‌های فولادی و ویژگی‌های آن‌ها داشته باشیم. ما در این مقاله قصد داریم تا پس از آشنایی مختصر با ورق سیاه که یکی از پرکاربردترین انواع ورق‌های فولادی است، به معرفی برترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه در ایران بپردازیم.

 ورق سیاه چیست؟

به صورت کلی روش تولید ورق فولادی، فرآیندی تحت عنوان نورد است که به دو صورت سرد و گرم انجام می‌­شود. ورق سیاه که از آن تحت عنوان ورق گرم نیز یاد می‌شود، محصول نورد گرم صفحات، بیلت و اسلب‌های فولادی است. این محصول به جهت فرآیند تولید ساده و ارزان، پرمصرف‌ترین ورق فولادی است.

در واقع برای تولید ورق سیاه از دماهای بسیار بالا در روش نورد گرم استفاده می‌­شود که با این کار سطح آن، در اثر وجود اثراتی از اکسیداسیون و زنگ‌­زدگی حالتی مات دارد، به‌­همین دلیل به این نام شناخته می‌­شود. معمولا ورق سیاه نخستین محصول تولیدی از فولاد است که هم به صورت مستقیم و هم به صورت محصول پایه، در تولید سایر مقاطع فولادی به کار می‌رود. همواره نیز سهم زیادی از خرید و فروش بازار ورق در ایران و جهان به ورق سیاه اختصاص دارد.

کاربردهای ورق سیاه در صنایع

علاوه بر ساخت پروفیل­‌های صنعتی، این محصول در ساخت بدنه کامیون‌­ها، سازه‌­های ساختمانی، قطعات ماشین‌­آلات و بسیاری موارد دیگر نیز کاربرد دارد. برخی از مصارف آن به شرح زیر است:

  • تجهیزات ترافیکی مثل گاردریل و تابلوهای راهنمایی و رانندگی

  • صنایع عظیم همچون کشتی‌­سازی و تجهیزات دریایی

  • تولید انواع لوله­‌های نفتی

  • قطعاتی مثل رینگ چرخ در خودروسازی

  • انواع تجهیزات کشاورزی

  • تولید مخازن کشتی و تانکرها

  • انواع مقاطع فولادی از جمله نبشی، ناودانی و سپری

تولید ورق سیاه در ایران

به دنبال مصرف فراوان این نوع ورق در ایران، کارخانه های متعددی اقدام به تولید و تجاری‌سازی این محصول نمودند؛ به گونه‌ای که برخی از آنها با تولید ورق‌های سیاه با کیفیت و مطابق استانداردهای جهانی، سهم به سزایی در صادرات این محصول دارند. کارخانه های تولیدکننده ورق سیاه در ایران به همراه حالت محصول تولیدی آنها به شرح زیر هستند که در ادامه به معرفی مبسوط آنها خواهیم پرداخت:

  • کارخانه فولاد مبارکه اصفهان: رول و شیت

  • فولاد کاویان: فقط شیت

  • اکسین اهواز: فقط شیت

  • فولاد گیلان: فقط رول

کارخانه فولاد مبارکه

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان که یکی از بزرگترین مجموعه‌های صنعتی کشور است که در سال ۱۳۶۰ در نزدیکی شهر مبارکه اصفهان وارد فاز اجرایی شد. این کارخانه که لقب بزرگ‌ترین تولید کننده فولاد خاورمیانه را داراست و مساحت و زیربنایی آن حدود ۳۵ کیلومتر مربع است. از این مجموعه به عنوان بزرگترین واحد صنعتی خصوصی در کشور نیز یاد می‌شود. ظرفیت تولیدی کارخانه فولاد مبارکه حدود ۱۰/۳ میلیون تن در سال است و به‌تنهایی کار تولید شمش و اسلب فولادی و تبدیل آن‌ها به انواع ورق‌ را انجام می‌دهد.

ورق سیاه کارخانه فولاد مبارکه

این کارخانه که به عنوان بزرگترین تولیدکننده ورق سیاه در ایران شناخته می‌شود و نقشی موثر در روند قیمت‌گذاری این مقطع ایفا می‌کند. برای مثال قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه به نوعی شاخص این محصول در بازار لحاظ می‌گردد. البته با توجه به کیفیت نهایی، بالطبع محصولاتی نسبتا گرانتر از سایر رقبا دارد که البته در مقایسه با کیفیت محصول نهایی ارزش خرید بالایی هم دارد. ورق سیاه تولیدی این کارخانه در ضخامت‌های 1.2 تا 15 میلی‌متر تولید و به بازار عرضه می‌گردند.

کارخانه فولاد کاویان اهواز

کارخانه فولاد کاویان، از اولین کارخانه‌های تولید کننده ورق‌های ضخیم فولادی در کشور بوده است که در سال ۱۳۷۲ تاسیس و در ۹ کیلومتری جاده اهواز- خرمشهر واقع شده است. این کارخانه در زمینی به متراژ ۷۲ هکتار بنا شده و ظرفیت تولیدی یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن در سال را دارا است.

ورق سیاه کارخانه فولاد کاویان اهواز

ورق سیاه کارخانه فولاد کاویان اهواز

در کارخانه فولاد کاویان، مدل‌های مختلف ورق سیاه فابریک در اندازه‌ و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند. ورق‌های سیاه این کارخانه در ضخامت‌های ۸ تا ۴۰ میلی‌متر و در ابعاد ۱۲۵۰ در ۶۰۰۰ و ۱۵۰۰ در ۶۰۰۰ میلی‌متر موجود هستند و طبق استاندارد EN10163 و تست‌های کشش مطابق با استاندارد EN10002 و تست ضربه با استاندارد EN10045 تولید و در بازار عرضه می‌گردند. البته با توجه به درخواست مشتری، تست‌های دیگری مانند انواع آنالیز‌های شیمیایی و تست‌های مکانیکی نیز در پروسه تولید ورق، برای بالا بردن کیفیت محصول مورد نظر لحاظ می‌شود.

کارخانه اکسین اهواز

کارخانه فولاد اکسین اهواز، در سال ۱۳۸۴ در زمینی به مساحت حدودی ۱۶۰ هکتار تاسیس شد. فرایند تجهیز کردن این کارخانه حدود سه سال به طول انجامید و سرانجام در سال ۱۳۸۸،‌ کارخانه فولاد اکسین به صورت رسمی افتتاح شد. این کارخانه در سال ۱۳۸۹ تولید محصولات خود را به صورت عمده آغاز کرد و در سال اول فعالیت خود توانست حدود ۳۰۰ هزار تن محصول را تولید نماید. با توجه به اهداف و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همچنین با فعالسازی کوره‌های حرارتی، شرکت فولاد اکسین توانست ظرفیت تولید محصولات خود را هر ساله افزایش دهد و امروزه به ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال برسد.

ورق سیاه کارخانه اکسین اهواز

محصولات ورق سیاه این کارخانه معمولا ضخامتی بالای 6 میلی‌متر دارند و عرض آنها نیز در حدود 2 متر است. ورق ST37، ورق ST52، ورق A283 و ورق A516 نمونه‌هایی از مهم‌ترین محصولات ورق فولادی هستند که در کارخانه اکسین اهواز تولید می‌شوند.

کارخانه فولاد گیلان

کارخانه فولاد گیلان در سال ۱۳۸۲، در شمال کشور و در شهرک صنعتی واقع در جاده سراوان تاسیس شد. از این مجموعه به عنوان بزرگترین و اولین کارخانه نورد فولاد کشور در بخش خصوصی یاد می‌شود. تولید محصولات فولادی در دو بخش نورد گرم و نورد سرد از اهداف اصلی کارخانه فولاد گیلان هستند. ظرفیت تولید نورد گرم این کارخانه در سال حدود ۲٫۵ میلیون تن اعلام شده است که شامل تولید انواع سایز‌های ورق می‌شود.

ورق سیاه کارخانه فولاد گیلان

یکی از طرح‌های توسعه این مجموعه فولاد گیلان تاسیس واحد گالوانیزه و ورق‌های رنگی با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار تن است که به زودی کامل شده و به چرخه تولید این کارخانه اضافه می‌شود. خودروسازی، لوله‌سازی و صنایع ساختمانی از جمله  قسمت‌هایی هستند که محصولات کارخانه فولاد گیلان در آن‌ها استفاده می‌شود.

فولادینو

نتیجه‌گیری

در این مقاله ضمن بررسی اهمیت آشنایی با انواع ورق‌های فولادی پیش از اقدام به خرید، ورق سیاه که از پرکاربردترین این دسته از مقاطع فولادی به شمار می‌رود را موشکافانه‌تر بررسی کردیم و با برترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه در ایران به طور مفصل آشنا شدیم.

شما عزیزان می‌توانید با کلیک کردن " قیمت روز انواع آهن آلات در دل بازار آهن " را در سایت فولادینو مشاهده فرمایید و از مشاوره و با بهره بردن از راهنمایی‌های مشاورین مجرب فولاد سازان راه ابریشم در جهت داشتن خریدی مطمئن‌تر قدم بردارید.