شناسه خبر : 43645 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تاثیر پرونده ثبت جهانی هگمتانه بر توسعۀ گردشگری همدان

انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال 2018 یک رویداد منحصر به فرد برای همدان بود.

تاثیر پرونده ثبت جهانی هگمتانه بر توسعۀ گردشگری همدان

 در همان زمان، بسیاری از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و ستادی و برنامه‌ریز، برای اینکه رویداد به خوبی برگزار شود با هم هماهنگ شدند و آنچه در نهایت به وقوع پیوست تصویری تازه از همدان به گردشگران بود.

شاید اگر این رویداد را یکی از بزرگترین اتفاقات در 10 سال گذشتۀ گردشگری همدان بدانیم، پرونده ثبت جهانی هگمتانه یکی دیگر از مهمترین اتفاقات برای همدان است. ثبت جهانی هگمتانه نه از این روی که همدان را دوباره بر مدار توجه رسانه‌ها و بخش گردشگری در جهان

قرار می‌دهد، بلکه از این روی که در داخل استان همگرایی در بخش‌های مختلف برای حل مشکلات محوطۀ باستانی هگمتانه ایجاد می‌کند مورد اهمیت است.

این همگرایی می‌تواند مشکلات دیگری از گردشگری همدان را حل کند. البته که حل‌کردن مشکلات باید به شکلی باشد که تناسب و تعادل در تمام بخش‌ها ایجاد شود نه اینکه مثلاً «حذف سواره از عرصه هگمتانه» به عنوان یکی از موانع ثبت جهانی پروندۀ هگمتانه حل شود، آن‌وقت سایر مشکلات زیر ساختی گردشگری در استان همدان همچنان باقی بماند؛ بنابراین باید در همین همگرایی شکل گرفته، مشکلات دیگر گردشگری در استان هم مورد ارزیابی قرار گرفته و حل و فصل شود. 

تله کابین گنجنامه

مشکلات اقامتگاهی بومگردی، مشکلات مرمت بناهای تاریخی، مشکلات عمدۀ هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی استان، مشکلات اقامت و استانداردهای هتلی در استان، مشکلات جذب اعتبار برای موزه مخزن امن و موزه منطقه‌ای، راه بازگشت گنجنامه و ترافیکی که در ایام پیک سفر در آنجا صورت می‌گیرد و ... بیانگر این موضوع است که اگر قرار باشد مشکلات گردشگری در همدان حل شود، یکی از بهترین فرصت‌ها همین عزمی است که بین برخی از دستگاه‌ها در پروندۀ ثبت هگمتانه حاصل شده است.

در واقع شاید با همین عزمی که حاصل آمده، بشود موضوع «راه بازگشت گنجنامه» را هم مطرح کرد. با احداث منطقۀ گردشگری دهکده تفریحی توریستی گنجنامه، و مراجعۀ گردشگران به این منطقه بار ترافیکی گنجنامه تغییر کرد. پیش از این و بارها در رسانه‌های مختلف و دستگاه‌های متولی اعلام کرده‌اند که بار ترافیکی حاصل از مراجعۀ گردشگران به گنجنامه ممکن است حامل اتفاقات ناگواری در شرایط بحرانی باشد، به این معنا که فرض کنید گردشگران تحمل می‌کنند که چند ساعت را در مسیر و با ترافیک طی کنند و به مقصد گنجنامه برسند حالا اگر مشکلی بروز کند، از چه طریق می‌توان به آسیب‌دیدگان خدمات اورژانسی ارائه کرد؟! پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی در چنین مواقعی چگونه می‌توانند به گنجنامه یا در مسیر گنجنامه به محل وقوع حادثه برسند؟

برف و مسیر گنجنامه

وقتی نمی‌توانیم مسیر را در زمان‌های پر بارش (به ویژه برف) مدیریت کنیم و اغلب موارد سدکردن مسیر را در دستور کار قرار می‌دهیم و به نوعی صورت مساله را پاک می‌کنیم، چگونه می‌توانیم بحران‌های احتمالی را مدیریت کنیم؟

اگر می‌خواهیم توسعه در گردشگری استان رخ دهد، اول باید تناسب در تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت گردشگری داشته باشیم، سپس با توجه به چشم‌اندازهای توسعه‌محور تصمیمات دقیق بگیریم؛ با توجه به اینکه همدان در یک مسیر بسیار مهم در حوزۀ گردشگری قرار گرفته است، تجمیع نظر نهادهای تصمیم‌گیرنده در حوزۀ گردشگری در استان، هماهنگی کامل سه قوه، شوراها و شهرداری‌ها و ... می‌تواند دستاوردهای خوبی در این بخش داشته باشد.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage