شناسه خبر : 43318 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایمپلنت دندان: مزایا، نحوه انجام و هزینه آن

آیا متوجه لق شدن دندان خود و اینکه ساختار کمی یا هیچی از آن باقی نمانده است شده‌اید؟ آیا به خاطر از دست دادن دندان خود، در جویدن، گاز زدن یا صحبت کردن مشکل دارید؟

ایمپلنت دندان: مزایا، نحوه انجام و هزینه آن

ایمپلنت‌های دندانی بی‌خطر هستند و راهی مطمئن برای داشتن ظاهری مناسب بدون نیاز به استفاده از دندان مصنوعی یا بریج سنتی می‌باشند. ایمپلنت ها زمانی که دیگر درمان‌ها موثر نباشند نیز جایگزین مناسبی هستند. دلایل زیادی برای اینکه احتمالا نیاز به ایمپلنت دارید وجود دارد.

اگر به خاطر صدمه یا بیماری پریودنتال دندان خود را از دست داده‌اید، نه تنها باید به دندانپزشک مناسبی مراجعه کنید، بلکه باید برنامه‌ای برای آینده نیز داشته باشید. بنابراین اگر می‌خواهید ظاهر خود را همانند سابق کنید، ممکن است بخواهید ایمپلنت دائمی انجام بدهید. در این متن، مزایای ایمپلنت‌ها، چگونگی انجام آن و هزینه آنها بیان شده است.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ها مزایای خود را دارند که در اینجا بیان می‌شوند:

  • به شما امکان جویدن و صحبت کردن طبیعی را می‌دهند.

  • طوری طراحی شده‌اند که شبیه دندان‌های طبیعی شما باشند و عزت نفس شما را ارتقا دهند.

  • با ایجاد حمایتی مستقل، فشار روی دیگر دندان‌های طبیعی را کاهش دهند.

  • از استخوان محافظت کنند و سالخوردگی ظاهری را کاهش دهند.

  • به پیشگیری از کاهش ارتفاع فک کمک می‌کنند.

  • نظافت و مراقبت از آنها آسان است.

  • با مراقبت درست، می‌توانند بین 15 تا 25 سال ماندگار باشند.

ایمپلنت چگونه انجام می‌شود؟

قرار دادن ایمپلنت می‌تواند در چند مرحله انجام ‌شود. این مراحل به صورت زیر هستند:

مرحله 1: ارزیابی اولیه

دندانپزشک  ابتدا معاینه دقیقی برای تعیین شرایط استخوان فک و روش ایمپلنت گذاری مناسب شما انجام می‌دهد. ارزیابی اولیه شامل عکسبرداری اشعه ایکس، قالب گیری و تطابق رنگ دندان‌ها با ایمپلنت است تا بتوان تا حد امکان ظاهری طبیعی ایجاد کرد.

شما تعیین می‌کنید که چند دندان را با ایمپلنت جایگزین می‌کنید، که ممکن است بسته به سلامت دهان و دندان شما، برنامه ریزی‌های دیگری را با دیگر متخصصان، مثلا پریودنتیست، انجام دهند.

در مورد تمامی بیماری‌ها و داروهای مصرفی خود نیز باید صحبت کنید. بسته به شرایط شما یا ایمپلنت‌ها، ممکن است بعد از جراحی به منظور پیشگیری از ایجاد عفونت نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید.

مرحله 2: کشیدن دندان

اگر از دندان شما چیزی باقی مانده باشد، دندانپزشک قبل از انجام کار دندانی شما، آن را می‌کشد. این کار می‌تواند همزمان با گذاشتن ایمپلنت انجام شود. دندانپزشک در مورد گزینه‌های بی‌حسی با شما صحبت می‌کند. به احتمال زیاد، دندانپزشک از بی‌حسی موضعی نووکائین (یا لیدوکائین) برای بی‌حسی و رفع درد استفاده کند. کشیدن دندان نباید زیاد طول بکشد مگر اینکه شکسته باشد.

در هنگام کشیدن دندان مقداری حس کشش یا فشار خواهید داشت. بعد از کشیدن دندان، باید از تخلیه بینی، سیگار کشیدن، تف کردن شدید یا نوشیدن چیزی با نی خودداری کنید. این کارها می‌توانند باعث ایجاد درد و خشکی حفره شوند.

مرحله 3: قرار دادن ایمپلنت دندان و پیوند استخوان

دو نوع ایمپلنت وجود دارد: یکی داخل استخوان فک و دیگری مستقیما زیر خط لثه قرار می‌گیرد. بگذارید در مورد ایمپلنتی که در استخوان قرار می‌گیرد توضیح دهیم. اگر استخوان فک فعلی شما به اندازه کافی ضخیم و محکم باشد، احتمالا نیاز به پیوند استخوان نداشته باشید.

فک به علت ایجاد فشار ناشی از جویدن، باید قوی باشد و استخوان باید به حدی قوی باشد که از ایمپلنت محافظت کند. اگر نیاز به پیوند استخوان در فک دارید، معمولا استخوان از ناحیه دیگری از فک گرفته می‌شود.

اگر قبل از گذاشتن ایمپلنت پیوند استخوان داشتید، احتمالا نیاز به زمان برای ترمیم استخوان باشد. زمانی که استخوان ترمیم شد، دندانپزشک یا جراح ایمپلنت را قرار می‌دهد.

بعد از اینکه ایمپلنت در استخوان فک قرار گرفت، استخوان فک شروع به رشد در اطراف ایمپلنت خواهد کرد. سپس ایمپلنت بخشی از خط طبیعی لثه می‌شود. این فرایند برای هر شخص متفاوت بوده و می‌تواند حدود 3 تا 9 ماه طول بکشد.

مرحله 4: قرار دادن اباتمنت

زمانی که ایمپلنت به اندازه کافی پایدار شد، دندانپزشک اباتمنت (بدنه) را روی آن قرار می‌دهد. این بخش ایمپلنت را به روکش / تاج متصل می‌کند. اباتمنت باید سفت شود تا در هنگام غذا خوردن در جای خود باقی بماند. در طی این روش چیزی بیشتر از فشار خفیف حس نمی‌کنید. در این ناحیه بی‌حسی موضعی تزریق می‌گردد.

از آنجایی که اباتمنت زیر خط لثه قرار می‌گیرد، گاهی می‌تواند در همان زمانی که ایمپلنت گذاری انجام می‌شود، گذاشته شود. اباتمنت قابل مشاهده است، بنابراین از آنجایی که هر زمان لبخند بزنید دیده می‌شود، در مورد چگونگی پوشاندن آن صحبت می‌کنند. دندانپزشک پوشش درمانی قرار می‌دهد تا بافت و استخوان روی اباتمنت را نگیرد.

مرحله 5: قرار دادن روکش دائمی

بعد از ترمیم لثه، دندانپزشک دندان مصنوعی یا روکش را می‌سازد. می‌توانید تصمیم بگیرید که روکش دائمی یا قابل برداشتن باشد. اگر چندین دندان پشتی دارید که مصنوعی و متحرک هستند، ممکن است بخواهید گزینه متحرک را انتخاب کنید تا در صورت نیاز بتوانید آنها را تمیز و جابجا کنید.

ایمپلنت ثابت را برای نظافت نمی‌توانید بردارید یا جابجا کنید. زیرا به طور دائمی به اباتمنت پیچ یا با سیمان مخصوص چسبانده می‌شود.

متوسط هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

سوال در مورد هزینه هر مورد جدا را نمی‌توان با یک نرخ ثابت جواب داد. هزینه‌ها در ارتباط مستقیم با سطح سختی عمل، مواد مورد نیاز و پیچیدگی پروتز مورد استفاده است.  معمولا انتخاب بین انواع ساده، پیچیده و لوکس هستند. بعلاوه، اگر نیاز به پیوند استخوان در فرایند ایمپلنت گذاری باشد، هزینه‌ها ممکن است بیشتر شوند. در هزینه‌های کلی ایمپلنت، باید هزینه ایمپلنت و روکش مورد استفاده روی آن را نیز حساب کنید.

آیا بیمه هزینه ایمپلنت را پوشش می‌دهد؟

برخی بیمه‌ها هزینه ایمپلنت را پوشش می‌دهند، اما برخی خیر یا فقط بخشی از آن را پرداخت می‌کنند. مثلا، برخی بیمه‌ها ممکن است روکش روی ایمپلنت را پوشش دهند. اگر این درمان از نظر پزشکی ضروری باشد، برخی از بیمه‌های درمانی بخشی از هزینه‌های جراحی را پوشش می‌دهند.

ایمپلنت‌ها سرمایه گذاری هستند.

در ظاهر، گذاشتن ایمپلنت ، مخصوصا اگر در مقایسه با دیگر روش‌های جایگزین دندان باشند، به شدت گران است. با این حال، دندان‌های مصنوعی و بریج، دو جایگزین ایمپلنت گذاری، معمولا بعد از 5 تا 10 سال باید ترمیم یا تعویض شوند. هزینه نگهداری منظم ممکن است به سرعت از هزینه‌های ایمپلنت که می‌تواند مادام العمر باشد (تا زمانی که به خوبی از آن مراقبت کنید)، پیشی بگیرد. ایمپلنت‌ها از تخریب استخوان فک نیز جلوگیری می‌کنند ولی دندان مصنوعی و بریج‌ها اینگونه نیستند.

زمانی که فک تخریب شود، صورت تغییر حالت می‌دهد. مسن‌تر به نظر می‌رسید. بعلاوه دندان‌های خود شما نیز شروع به لق شدن می‌کنند. استخوان فک ساختاری را ارائه می‌دهد که ریشه دندان‌ها را در جای خود نگه می‌دارند. زمانی که از بین برود، دیگر دندان‌های خود را نیز از دست می‌دهید و حفظ دیگر دندانهای خود در دهان قابل قیمت گذاری نیست.

منبع:https://persiandentalclinic.com