شناسه خبر : 43252 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آموزش تابلوخوانی در بورس

زمانی که صف های فروش نمادی در بورس به سرعت در حال جمع آوری است فرصت تصمیم گیری برای خرید سهم بسیار کوتاه است، زمانی بسیار کوتاه که با تحلیل تکنیکال یا سایر روش های تحلیلی نمی توان از فرصت موجود بهره گرفت.

آموزش تابلوخوانی در بورس

 در اینجاست که تابلوخوانی به کمک سرمایه گذاران می آید. همین سرعت عمل در تحلیل یک نماد باعث شده تا بسیاری از سرمایه گذاران برای آموزش تابلوخوانی در بورس وقت بگذارند و هزینه کنند. در ادامه این مقاله جوانب مختلف این موضوع را بررسی می کنیم.

تابلوخوانی چیست؟

تابلو خوانی یعنی بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در تابلوی یک سهم و در تعریفی کلی‌تر به معنای بررسی سایت tsetmc است. با استفاده از تابلو خوانی به اطلاعات زیر دسترسی پیدا خواهیم کرد: 

  • میزان خرید و فروش سهامداران حقیقی و حقوقی

  • حجم معاملات

  • نسبت‌های EPS و P/E

  • قدرت خریدار و فروشنده

  • پرداخت و روند آتی قیمت سهم

و همچنین اطلاعاتی مثل:

  • بالاترین و پایین ترین قیمت پیشنهادی برای یک نماد

  • آخرین قیمتی که یک نماد در آن قیمت معامله شده

  • تعداد معاملات و حجم معاملات و ارزش معاملات

  • امکان مشاهده دامنه نوسان یک نماد

یکی از فواید تابلوخوانی این است که می‌توانید شرایط کلی حاکم بر بازار را مشاهده و بر آن مسلط باشید. همچنین می‌توانید سهم خود را از لحاظ میزان خرید و فروش و میزان معاملات در این سایت مشاهده کنید.

تابلوخوانی بورس

چرا تابلوخوانی بورس اهمیت دارد؟

می دانیم که قیمت یک سهام از عوامل متعددی تاثیر می پذیرد. فارغ از عوامل بنیادی و بلند مدت یک سهم لازم است فاکتورهایی همچون قیمت و صف خرید و فروش، درصد حضور افراد حقیقی و حقوقی، میزان تحولات آن در یک بازه زمانی مشخص و تغییراتی که در طول یک روزِ بازار دارد توجه کرد.

آن چه در فاصله یک روز کاری در بورس اتفاق می‌افتد روی وضعیت کلی بازار اثرگذار بوده و در آخر تعیین کننده مثبت یا منفی بودن جریان بازار بورس خواهد شد.

آیا تابلوخوانی جایگزین تحلیل تکنیکال و بنیادی است؟

تحلیل بنیادی، تابلوخوانی و تحلیل تکنیکال روش های تحلیلی سهام هستند که هر کدام در جای خود ابزاری مناسب برای تحلیلگران به شمار می‌روند. بنابراین معامله گرانی که به تک تک این مهارت‌ها تسلط داشته باشند می‌توانند در بازار به موفقیت بیشتری دست پیدا کنند.

همانطور که گفتیم انجام تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی زمان بر است؛ در صورت قرار گرفتن در شرایط اضطراری می‌توانید با تکیه بر مهارت تابلوخوانی بورس تصمیمات سریع تری بگیرید. بدیهی است تنها اتکا کردن به روش تابلوخوانی ریسک تصمیمات را بالاتر خواهد برد و بهتر است در کنار سایر روش‌ها به صورت تکمیلی استفاده شود.

اصطلاحات رایج تابلوخوانی

با کمک تابلوخوانی می توان اطلاعات ارزشمندی به دست آورد. برای به دست آوردن این اطلاعات لازم است با اصطلاحات رایج و معمول تابلوخوانی آشنا باشید. در ادامه مهترین این عبارات را توضیح می دهیم:

- صف خرید و فروش

قیمت سهام بورسی معمولا نوسانی از منفی 5 تا مثبت 5 درصد دارد. حال اگر تعداد خریداران در سقف قیمتی (یعنی همان مثبت 5 درصد)، بیشتر از فروشندگان باشد چون تعداد خریداران از فروشندگان بیشتر است صفی در این قیمت ایجاد شده که به آن صف خرید می گویند.

صف فروش نیز عکس این حالت است؛ یعنی در کف قیمتی (منفی 5 درصد) تعداد خریداران اندک و تعداد فروشندگان بالاست که صفی از فروشندگان را تشکیل می‌دهد که به آن صف فروش می‌گویند.

- قیمت پایانی

قیمت پایانی، نشان‌دهنده میانگین موزون قیمت معاملات یک سهم است که با توجه به حجم مبنا و حجم معاملات سهم و همچنین قیمت پایانی روز قبل، محاسبه می‌شود.

حجم مبنا نیز حداقل تعداد سهمی است که باید طی یک جلسه معاملاتی معامله شود تا قیمت پایانی سهم در آن روز؛ برابر میانگین موزون قیمت کل معاملات آن روز شود.

- EPS

این اصطلاح در تابلوخوانی برابر با میزان سودی است که در هر شرکت به ازای هر سهم به‌ دست می‌آید.

- سهام شناور

آن بخش از سهام یک شرکت که امکان خرید و فروش آن در بازار معاملات خرد وجود دارد را سهام شناور می گویند. این اصطلاح بخشی از سهام عام هر شرکت را در بر می‌گیرد که معمولا سهام‌داران در هر زمان برای عرضه آن آماده‌اند.

- DPS

این اصطلاح درصدی از EPS را شامل می‌شود که بین سهام‌داران تقسیم می‌شود.

فیلترنویسی و تابلوخوانی

فیلترنویسی یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در تابلوخوانی است. با استفاده از فیلترنویسی می توانید لیست نمادهای بورسی را بر اساس حجم معاملاتی در یک بازه زمانی خاص دسته بندی کرد. همچنین می توان لیست سهامی را به دست آورد که بیشترین میزان خرید حقوقی را داشته‌اند.

بنابراین فیلترنوسی تکنیکی است که شامل رشته کدهای از پیش ساخته شده است که با کمک آن به راحتی از بین تمام سهام مندرج در بورس، بهترین سهام را از طریق روش تابلوخوانی و رفتار حقیقی و حقوقی در سایت tsetmc می توان پیدا و تجزیه و تحلیل کرد. این‌ فیلترها اطلاعات پالایش شده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد که با استفاده از آن، می‌توانید بهتر در خصوص خرید و فروش سهم مورد نظرتان تصمیم‌گیری کنید.

سخن پایانی

تابلوخوانی یکی از روش‌های تحلیلی بازار است که اطلاعات سایت tsetmc را بررسی و تجزیه و تحلیل می‌کند. معامله‌گران معمولا از این روش برای تصمیمات خرید و فروشی که نیاز است به سرعت اتخاذ شود، استفاده می‌کنند. زمانی که معامله‌گران نمی توانند از تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال استفاده کنند، تابلو خوانی است که به کمک آنها می‌آید. امکان فیلترنویسی و بررسی تعداد زیادی از سهام بر اساس یک فاکتور مثل حجم خرید حقوقی، تابلوخوانی را به روشی جذاب برای معامله‌گران تبدیل کرده است.