شناسه خبر : 43117 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال روشی تحلیلی است که با اتکا به داده های قبلی بازار، الگوها و روندهایی را شناسایی کرده تا بر اساس آنها آینده بازار را پیش بینی کند. این روش در بازارهایی همچون بورس، بازار طلا و فلزات گران بها که بر اساس عرضه و تقاضا فعالیت می کنند کاربرد دارد.

تحلیل تکنیکال چیست؟

اصول تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال (Technical analysis) بر سه اصل مهم به شرح زیر استوار است:

الف) تمام اطلاعات مورد نیاز در نمودار قیمت وجود دارد

قیمت، نظرات همه معامله گران شامل نوسان گیران، سرمایه گذاران، سبدگردان ها، استراتژیست های بازار، تحلیل گران تکنیکی و بنیادی را شامل می شود.

تحلیل گران تکنیکال معتقدند هر چیزی که بتواند در قیمت تأثیرگذار باشد اعم از فاکتورهای سیاسی، فاندامنتالی، جغرافیایی و یا سایر فاکتورها در قیمت یک سهم لحاظ شده است.

تمام اطلاعات مورد نیاز در نمودار قیمت وجود دارد

ب) قیمت ها طبق روند مشخصی حرکت می کنند

حرکات قیمت تصادفی نیست و دارای روند است؛ هرچند گاهی حرکت دارای روند خاصی به نظر نمی رسد اما اگر به دید زمانی بلندتری به آن نگاه شود حتما دارای روند خواهد بود. هدف از ترسیم نمودار قیمت، شناسایی روند و پیش بینی جهت حرکت این روند است؛ پیش از آنکه قیمت های آتی، روند آینده را مشخص کنند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که ماهیت روندها یکسان است؛ تنها کافی است روند فعلی را ارزیابی کنیم.

ج) تاریخ تکرار می‌شود

بخش بزرگی از مباحث تحلیل تکنیکال مشابه موضوعات روانشناسی در انسان ها است. به عنوان مثال الگوهای نمودارهایی که یک قرن پیش ترسیم شده اند، دقیقاً منعکس کننده تأثیر مسائل آن دوره از نظر روانشناسی در روند قیمت ها هستند. بر اساس تحلیل تکنیکال نوسانات آینده بازار می تواند شبیه به نوسانات گذشته آن باشد چراکه روانشناسی جمعی شرکت کنندگان در دوره های متفاوت تقریباً مشابه است و احساسات شرکت کنندگان بازار جزء لاینفکی از عوامل نوسانات قیمت به حساب می آید.

تحلیل تکنیکال چه تفاوتی با تحلیل بنیادی و تابلوخوانی دارد؟

تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی از روش های تحلیلی بازار هستند که هر کدام از یک زوایه به تحلیل سهام شرکت ها نگاه می کنند.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال به بررسی تاریخچه قیمت و حجم معاملات یک نماد می پردازد و با اتکا به این داده ها، روند آتی قیمت سهام را پیش بینی می‌کند. بر اساس تحلیل تکنیکال اقدامات جمعی مانند خرید و فروش همه شرکت‌کنندگان در بازار، به طور دقیق همه اطلاعات مربوط به اوراق بهادار معامله شده را منعکس می‌کند و بنابراین، به طور مداوم برای اوراق بهادار ارزش منصفانه ای در نظر می گیرد.

تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی به دنبال بررسی صورت های مالی شرکت ها است تا بتواند ارزش ذاتی و واقعی سهام را به دست آورد؛ بدین ترتیب قادر است با مقایسه قیمت ذاتی و قیمت بازار اقدام به سرمایه گذاری کند.

تابلوخوانی

تابلوخوانی به تجزیه و تحلیل داده های وبسایت TSETMC می پردازد. در این وبسایت اطلاعات و ابزارهای متنوع و مهمی وجود دارد که در صورت آشنایی با آن‌ها می‌توانید تصمیمات بهتری برای سرمایه‌گذاری بگیرید. زمانی که صف های فروش به سرعت در حال جمع آوری هستند و فرصت تصمیم گیری کوتاه، آیا بدون تحلیل به جمع خریداران می پیوندید؟ چرا که تحلیل های بنیادی و تکنیکال زمان بر بوده و باعث از دست رفتن فرصت می شوند. اینجاست که تابلو خوانی راه حلی برای تصمیم گیری فوری سرمایه گذاران برای خرید کردن یا نخریدن است.

مزایای تحلیل تکنیکال

  • تجزیه و تحلیل فنی به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا تصمیمات سرمایه‌گذاری خود را سریع‌تر بررسی کنند؛ یعنی اطلاعات اساسی را پیش از وقوع یک رویداد واقعی پیش‌بینی می‌کنند.

  • همه نتایج و شاخص‌ها را می‌توان به صورت تاریخی، آزمایش و تأیید کرد.

  • تجزیه و تحلیل فنی به عنوان یک رویکرد منضبط در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا از نظریه توقف ضرر در آن استفاده خواهد شد.

معایب تحلیل تکنیکال

  • تحلیل فنی یک رویکرد علمی خیلی معتبر نیست؛ زیرا اکثر روش‌های آن قیمت‌ها را بر اساس داده‌های مربوط به قیمت مطالعه می‌کنند. بنابراین ضروری است که یک معامله‌گر به طور مداوم سیستم‌های معاملاتی خود را بررسی کند تا توانایی کاری آن را بسنجد.

  • اساس تحلیل تکنیکال ممکن است یادگیری آسان باشد؛ اما پیاده‌سازی و تسلط بر آن دشوار است.

  • اکثر معامله‌گران تمایل دارند بین رویکردهای مختلف در نوسان باشند؛ بنابراین نمی‌توانند تجزیه و تحلیل خود را به شیوه‌ای ثابت دنبال کنند و این در نهایت منجر به زیان بیشتر می‌شود.

سخن پایانی

تحلیل تکنیکال مبتنی بر بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌های بازار است؛ استدلال پشت آن نیز این است که معاملات جمعی به طور دقیق همه اطلاعات مربوط به اوراق بهادار معامله شده را منعکس کرده و بنابراین ارزش منصفانه بازار را به اوراق بهادار اختصاص می‌دهد. در تحلیل بنیادی به دنبال پیدا کردن ارزش واقعی سهم و اوراق بهادار هستیم تا با قیمت بازار قیاس کنیم و اختلاف آن را برای تصمیم گیری بهتر به دست آوریم. حال آنکه در تحلیل تکنیکال به بررسی تاریخچه قیمت سهام و اوراق بهادار می‌پردازیم و با کمک شاخص‌ها و اندیکاتورها رفتار قیمت آینده را پیش بینی می‌کنیم.