شناسه خبر : 43046 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وضعیت ارز دیجیتال در زمان اختلال اینترنت

متأسفانه، به دلایل مختلف اینترنت در ایران دچار قطعی‌های مداوم و اختلالات زیادی است که باعث شده تریدرها و علاقه‌مندان به حوزه ارزهای دیجیتال دچار ضررهای زیادی شوند.

وضعیت ارز دیجیتال در زمان اختلال اینترنت

برای اینکه تا حدودی بتوانیم این ضرر هارا کاهش دهیم باید سعی کنیم از بهترین جایگزین‌ها در ارز های دیجیتال استفاده کرد. مثلا اینکه بفهمیم از کدام کیف پول های معتبر میتوانیم در زمان قطعی اینترنت استفاده کنیم ، یا کدام صرافی ارز دیجیتال ایرانی انتخاب بهتری از جایگزین های خارجی است. با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بررسی کنیم.

اختلال و قطعی اینترنت بین‌المللی

در روزهای اخیر اینترنت بین‌المللی برای کاربران ایرانی قطع شده بود. چند اپلیکیشن از جمله اینستاگرام، واتس‌اپ، لینکدین، اپ‌استور، گوگل‌پلی، اسکایپ و همچنین سایت‌های مایکروسافت از دسترس کاربران داخل ایران خارج شده بود. دنیای اقتصاد، خسارت ناشی از قطعی اینترنت در ایران را چیزی در حدود ۵ /۱ میلیون دلار برای هر ساعت برآورد می‌کند. همچنین اکثر سایت‌هایی که در خارج کشور بودند با کندی شدید برای کاربران داخل ایران همراه بودند. از مهم‌ترین سایت‌هایی که نیاز کاربران ارز دیجیتال است سایت tradingview ، cointelegraph ، coindesk و coingecko و coinmarketcap و mihansignal  است که در حال حاضر با اختلالات شدیدی همراه است.

قبل اختلال اینترنت برای ارز های دیجیتال خود فکری کنید!

متأسفانه، سیاست‌گذاری‌های اشتباه مشکلات زیادی در زمینه اینترنت به وجود می‌آورد که دسترسی مارا به کلیه سایت‌های لازم برای ارز دیجیتال از بین می‌برد. اما ما باید یک سری اقدامات قبل از اختلالات انجام دهیم تا خسارت‌های ناشی از قطعی را کمتر کنیم. پیش از هر چیز توصیه میکنیم مقاله بهترین ارزهای دیجیتال ، صرافی ها و کیف پول هایی که هرگز تحریم نمی شوند را از اینجا مطالعه کنید و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی : بسیاری از صرافی‌های ایرانی این روزها رقیب خوبی برای صرافی‌های خارجی شده‌اند. به‌جز امکان وامدهی و فیوچرز و مارجین کلیه امکانات شامل خریدوفروش ساده، خریدوفروش حرفه‌ای، سیستم مدیریت پرتفو، داستینگ، استیکینگ و سفارش‌های شرطی و حد ضرر و حد سود را می‌توانید در صرافی‌های ایرانی ببینید. همچنین تعداد ارزهای دیجیتالی که در صرافی‌های ایرانی قابل‌خرید و فروش می‌شوند، روزبه‌روز در حال افزایش است و امروزه برخی از صرافی‌ها حدود 700 ارز، کوین و شت کوین را در صرافی خود قابل معامله کرده اند.

استفاده از صرافی های خارجی که با کاربران ایرانی مشکلی ندارند :  برخی از صرافی های خارجی مثل کوینکس، با وجود تحریم های بین المللی از کاربران ایرانی پشتیبانی میکنند و شما میتوانید با کارت ملی یا یک سند احراز هویت کنید. لذا در صورت قطعی اینترنت یا هر گکونه مشکل با خیال راحت تا پایان قطعی حساب شما باقی می ماند و نیازی به نگرانی بابت بسته شدن حساب کاربری  و راکد شدن نیست.

استفاده از کیف پول های مجاز ارز دیجیتال : برخی کیف پول های ارزدیجیتال آنلاین و برخی آفلاین هستند. همچنین برخی از آنها حضانتی و برخی غیر حضانتی هستند. در زمان های بحران سایت های سازنده میتوانند به کیف پول های آنلاین حضانتی دسترسی داشته باشند. اما کیف پول های غیر حضانتی که به صورت آفلاین در دسترس شما هستند مانند تراست والت، متامسک، ترون لینک و ... هیچکس بجز شما حق برداشت از آنهارا ندارد و صرافا دارنده 12 کلمه امن مالک آن است.

استفاده از ارز های غیر متمرکز : در زمان های بحران برخی از ارزهای دیجیتال که ظاهر غیرمتمرکزی دارند اما در واقعی توسط سازندگان قابل کنترل هستند مانند تتر دردسر ساز می شوند. به این گونه که احتمال مسدودی و مشکلات برای دارندگان حساب هایی که موجودی تتر یا هر ارز متمرکز دیگری دارند بالاست. لذا سعی کنید از ارزهای استفاده کنید که از این نظر مشکلی نخواهند داشت.

در زمان اختلال اینترنت برای ارز های دیجیتال خود چه کنیم؟

پاسخ این سوال بسته به اینکه ارز مورد نظر شما در چه جایی قرار دارد متفاوت است.

اگر صرافی مورد نظر شما خارجی است: با استفاده از وی پی اس خارجی تلاش کنید تمامی پوزیشن‌های باز خود را ببندید. استفاده از مارجین و فیوچرز در این زمان حساس بسیار خطرناک و منجر به نابودی دارایی شما خواهد شد. سعی کنید به علت تغییر IP در صورت امکان وارد حساب خود نشوید وگرنه امکان مسدودی حساب شما بالا می‌رود.

ارزدیجیتال-بدون-اینترنت2

کیف پول‌های مجاز در زمان قطعی اینترنت

شما می‌توانید از اپلیکیشن‌های غیرحضانتی معروفی مثل تراست والت، متامسک، کوینومی و همچنین کیف پول‌های سخت‌افزاری مثل لجر، ترزور و کول والت مثل سابق استفاده کنید. در صورت قطع اینترنت دارایی شما تا زمان دسترسی به اینترنت باقی می‌ماند و هیچ‌کس و هیچ چیزی (حتی سازندگان کیف پول‌ها) هم به دارایی شما دسترسی نخواهند داشت.

صرافی‌های مجاز در زمان قطعی اینترنت

در مورد صرافی‌های ارز دیجیتالی که در زمان قطعی اینترنت می‌توانید استفاده کنید شک و شبه بسیار است! شما تنها جایگزینی که برای صرافی‌های معتبر خارجی خواهید داشت، صرافی‌های ایرانی است. البته این صرافی‌ها اخیراً پیشرفت‌های محسوس و قابل‌توجهی داشته‌اند و می‌توانند جایگزین خوبی برای صرافی‌های خارجی شوند. مثلاً قابلیت خریدوفروش بیش از 200 ارز مختلف، کارمزدهای متنوع، اپلیکیشن موبایل، قابلیت استفاده از ربات و ... از امکاناتی است که تازگی به صرافی‌های ایرانی اضافه شده‌اند. شما می‌توانید از لینک زیر مناسب‌ترینشان را انتخاب کنید.

معرفی بهترین صرافی های ایرانی

خطر اپلیکیشن‌های جعلی و بدافزارها

در زمان قطع اینترنت امکان استفاده از نرم‌افزارهای رسمی مثل گوگل‌پلی یا اپل‌استور وجود ندارد، لذا برای نصب نرم‌افزارها معمولاً به‌صورت آفلاین یا از استورهای غیررسمی استفاده می‌شود که خطر نصب نرم‌افزارهای جعلی و بدافزارها را بالا می‌برد.

سخن پایانی

فناوری های جدیدی مثل کریپتو کارنسی یا ارز های دیجیتال وابستگی زیادی به شبکه جهانی اینترنت دارند.

کاربرانی که ارز دیجیتال دارند و یا معامله‌گر روزانه هستند، در انتقال، خریدوفروش و کلیه کارهای روزانه دچار آسیب‌های زیادی شده‌اند. حالا به نظر می‌رسد ادامه محدودیت‌های اینترنتی علاوه بر ایجاد اختلال در ارتباطات مجازی، ضرر چشمگیری به کسب‌وکارهای نوپا حوزه کریپتو، صرافی‌های ارز دیجیتال و استارتاپ‌های مختلف اینترنتی وارد می‌کند که ممکن است بعضی از آنها جبران‌ناپذیر باشند. امیدواریم هیچگاه تلخی این روزها تکرار نشود!