شناسه خبر : 42969 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا بیمه شخص ثالث خودروها متفاوت است؟

پس از اجباری شدن بیمه شخص ثالث، رانندگان و صاحبان وسایل نقلیه بسیاری برای داشتن آن اقدام کرده‌اند. این بیمه برای امنیت و محافظت رانندگان و پوشش دادن خسارت‌های جانی و مالی احتمالی در هنگام حوادث رانندگی استفاده می‌شود.

چرا بیمه شخص ثالث خودروها متفاوت است؟

 قوانین و معیار محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث هر چندسال یک‌بار تغییر می‌کند؛ بنابراین لازم است که رانندگان، اطلاعات خود را در این زمینه به‌روز نگه دارند. در مقاله پیش‌رو، تفاوت بیمه شخص ثالث خودروها را توضیح خواهیم داد. چنانچه شما نیز علت تفاوت قیمت بیمه شخص ثالث خودروها نمی‌دانید، بهتر است چند دقیقه از زمان ارزشمند خود را به خواندن این مقاله اختصاص دهید.

مقایسه بیمه شخص ثالث خودروها و علت تفاوت آن

بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت‌های وارده به ماشین بر اثر حوادث ایجاد شده است. شرایط محیطی، میزان تبحر راننده ماشین، نوع خودرو، سال ساخت و قدرت وسیله نقلیه، از دلایل تفاوت بیمه شخص ثالث خودروها به‌شمار می‌روند. اگر قیمت بیمه شخص ثالث یک خودروی ایرانی و خارجی را استعلام کنید، به تفاوت قیمت آن‌ها پی خواهید برد. 

قیمت بیمه شخص ثالث خودروها بر اساس نرخ دیه اعلام شده توسط قوه قضائیه معین می‌شود. بدیهی است که با افزایش نرخ دیه، حق بیمه شخص ثالث نیز بیشتر خواهد شد؛ درنتیجه هزینه بیشتری برای خرید آن باید پرداخت کرد. نرخ دیه نه‌تنها هرسال تغییر می‌کند، بلکه در ماه‌های حرام و غیر حرام نیز مقدار آن متفاوت است. در ماه‌های حرام (محرم، رجب، ذی‌ القعده و ذی‌ الحجه) مبلغ دیه و به همان نسبت، مبلغ بیمه شخص ثالث بیشتر خواهد شد.

نحوه قیمت‌گذاری روی بیمه شخص ثالث؛ اهمیت تعداد سیلندر خودرو

کاربری وسایل نقلیه، یکی از مهم‌ترین موارد هنگام تعیین و محاسبه حق بیمه توسط بیمه مرکزی است. قیمت بیمه شخص ثالث یک ماشین سواری با موتور سیکلت متفاوت است! همان‌طور که در ابتدا، طرح ترافیک تهران فقط برای خودروهای سواری بود و شامل حال موتور سواران نمی‌شد.

وسایل نقلیه به پنج گروه اصلی تقسیم می‌شوند: انواع خودروی سواری، ادوات کشاورزی، اتوکار (اتوبوس، ون، مینی بوس و استیشن)، موتور سیکلت‌ها و بارکش‌ها. گروه خودروهای سواری نیز به زیرشاخه‌های فرعی براساس سیلندر ماشین طبقه‌بندی می‌شود؛ هرچه تعداد سیلندرهای خودرو بیشتر باشد، حق بیمه شخص ثالث آن نیز بیشتر خواهد شد. از سایر عوامل تأثیرگذار بر قیمت این بیمه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سال ساخت خودرو

  2. تعداد سال‌هایی که ماشین مشمول تخفیف شده

  3. تعداد خسارت‌های پرداخت شده توسط شرکت بیمه

  4. درصد مالیات بیمه

نکته دیگری که برای قیمت‌گذاری بیمه شخص ثالث خودرو باید توجه کنیم، میزان تعهدات شرکت بیمه شما است. نرخ تعهدات جانی در همه بیمه‌ها ثابت است و توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود؛ اما سقف تعهدات مالی را هر شرکت بیمه مشخص می‌کند. با بیشتر شدن میزان تعهدات مالی، نرخ بیمه نهایی نیز بالاتر می‌رود.

دلیل تفاوت بیمه شخص ثالث خودروها؛ از تخفیف عدم خسارت تا کاربری ماشین

دلیل تفاوت بیمه شخص ثالث خودروها؛ از تخفیف عدم خسارت تا کاربری ماشین

میزان بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه هرچقدر هم که باشد، باز هم ارزشمند است! زیرا با پرداخت خسارات جانی و مالی احتمالی در تصادفات و حوادث رانندگی، از متضرر شدن رانندگان جلوگیری می‌کند. همان‌قدر که پرداخت مالیات ماشین مهم است، نداشتن بیمه شخص ثالث نیز جرم محسوب می‌شود! به همین دلیل است که اغلب رانندگان از سامانه پرداخت مالیات خودرو استفاده می‌کنند. در بخش‌های بعدی قصد داریم عوامل تأثیرگذار در قیمت نهایی بیمه شخص ثالث خودرو را به شما عزیزان معرفی کنیم.

کاربری خودرو؛ تاکسی‌ها و آمبولانس‌ها شامل تخفیف بیمه شخص ثالث می‌شوند

بیمه شخص ثالث برای آسیب‌های جانی و مالی حین رانندگی است؛ بدیهی است که استفاده بیشتر از خودرو، احتمال بروز حوادث را زیاد می‌کند. تاکسی‌ها، سرویس‌های مدارس، آمبولانس‌ها، خودروهای آتش‌نشانی و ماشین‌های حمل خون و دارو، در معرض ریسک حوادث هستند؛ به همین دلیل مالکان آن‌ها لازم است حق بیمه بیشتری را نسبت به کاربران عادی پرداخت کنند.

تخفیف عدم خسارت؛ تخفیف در قیمت نهایی بیمه شخص ثالث با رانندگی ایمن

رانندگی با سرعت مطمئن و احترام به قوانین، باعث در امان ماندن از تصادفات و حوادث جاده‌ای می‌شود. بدیهی است افراد با رانندگی ایمن، از بیمه شخص ثالث خود استفاده‌ای نخواهند کرد. برای تجلیل از این افراد و تشویق کلیه مردم به رانندگی مطمئن، یک سری تخفیف لحاظ شده است: به‌ازای هر سال استفاده نکردن از بیمه شخص ثالث، ۵ درصد تخفیف شامل حال رانندگان خواهد شد. در سال پنجم از مالکیت خودرو با رانندگی ایمن، ۲۵ درصد از قیمت نهایی بیمه شخص ثالث شما کسر می‌شود. فراموش نکنید که سقف این تخفیف ۷۰ درصد است و هیچ تخفیفی بیشتر از این مقدار لحاظ نخواهد شد.

بالا بردن پوشش بیمه؛ اگر کلیه سفرهای شما با ماشین است

رانندگانی که کلیه مسیرها را با ماشین سواری خود طی می‌کنند، بهتر است با شرکت بیمه خود بر سر سقف تعهدات مالی به توافق برسند. از آن‌جایی که با سفرهای بیشتر، قطعات ماشین نیز مستهلک خواهند شد، بهتر است برای هزینه تعویض این موارد از شرکت بیمه تعهد بگیرید. در این صورت با پرداخت هزینه نهایی بیشتر، با آسودگی‌خاطر پشت فرمان ماشین می‌نشینید.

انجام کلیه خدمات خودرو با چند کلیک در سامانه آنلاین آیتول

انجام کلیه خدمات خودرو با چند کلیک در سامانه آنلاین آیتول

در این مقاله درباره تفاوت بیمه شخص ثالث خودروها صحبت کردیم و عوامل موثر در آن را شرح دادیم. کاربری خودرو، سال ساخت و تعداد سیلندرهای آن و تخفیف عدم خسارت، از جمله موارد مهم و اثرگذار در قیمت نهایی بیمه شخص ثالث هستند. برای استعلام یا اخذ بیمه شخص ثالث، بهتر است از روش‌های آنلاین استفاده کنید.

سامانه آیتول یکی از معتبرترین سایت‌ها برای انجام خدمات آنلاین خودرو است. با مراجعه به نشانی itoll از کلیه سرویس‌ها نظیر خرید و تمدید بیمه بدنه، پرداخت عوارض آزادراهی خودرو، پرداخت مالیات نقل و انتقال و نوبت‌گیری غیر‌حضوری تعویض پلاک و معاینه فنی بهره‌مند شوید. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی، با شماره ۸۹۵۱۸۰۱۰-۰۲۱ تماس بگیرید. تیم پشتیبانی آیتول آماده پاسخگویی به کلیه سوالات شما عزیزان است.