شناسه خبر : 42774 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هزینه تزریق پی آر پی زانو چقدر است؟ آیا ارزش هزینه کردن را دارد؟

در سال‌های اخیر گرایش به سوی تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (یا پی آر پی) برای درمان آسیب دیدگی های بافتی یا درد زانو افزایش یافته است.

هزینه تزریق پی آر پی زانو چقدر است؟ آیا ارزش هزینه کردن را دارد؟

پزشک در تزریق پی آر پی زانو ابتدا یک محلول غنی از پلاکت را با استفاده از خون خود بیمار تهیه و سپس آن را برای کمک به بهبود سریعتر آسیب دیدگی های مزمنی مثل التهاب تاندون، رگ به رگ شدن و بعضی از انواع خفیف آرتروز، به محل آسیب دیدگی تزریق می شود.

ورزشکاران حرفه ای در صورت مصدومیت و برای تسریع فرایند ترمیم بافتها از تزریق پی آر پی استفاده می کنند و اگر شما هم در حوزه ورزش حرفه ای فعالیت دارید، احتمالا قبلا درباره پی آر پی شنیده اید. از تاثیرگذارترین موارد استفاده از تزریق پی آر پی می توان به التهاب زانو و آرنج تنیس باز اشاره کرد.

افراد مناسب برای تزریق پی آر پی زانو

تزریق پی آر پی می تواند برای کسانی که در مراحل اولیه تا اواسط بیماری‌های زانو باشند و از سلامت خوبی برخوردار باشند، می تواند گزینه مناسبی محسوب شود. افراد مناسب برای تزریق پی آر پی زانو عبارتند از:

  • فردی که روتین روزمره زندگی اش به خاطر درد مختل شده است.

  • اگر روش های درمان محافظه کارانه دیگر به نتایج مطلوبی منجر نشده باشد:

    • فیزیوتراپی برای تقویت مفصل مفید نبوده باشد.

    • بیمار به داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) مثل ایبوپروفن حساسیت داشته باشد و یا مصرف آنها کمکی نکرده باشد.

    • اوزون تراپی به کاهش درد زانو کمک نکرده باشد.

    • تزریق استروئید اثری نداشته باشد و یا اگر بیمار نخواهد تحت تزریق استروئید قرار بگیرد.

در موارد زیر، فرد گزینه مناسبی برای تزریق پی آر پی نخواهد بود:

  • به یک بیماری خونی یا اختلال خونریزی مبتلا باشید.

  • کمخونی داشته باشید.

  • باردار باشید.

  • تحت درمان و مصرف داروی ضدصرع باشید.

  • به یک عفونت فعال یا مشکل دیگری مبتلا باشید که امکان انتشار آن توسط تزریق وجود داشته باشد.

  • درمان به کمک تزریق پی آر پی زانو معمولا در افراد دچار آرتروز زانو شدید توصیه نمی شود.

هزینه تزریق پی آر پی زانو

مقدار دقیق هزینه تزریق پی آر پی زانو با توجه به ماهیت آسیب دیدگی تحت درمان مشخص می شود. بیماران باید هزینه هر جلسه تزریق پی آر پی زانو را به صورت جداگانه پرداخت کنند؛ تعداد تزریق ها در بیماران با سطح آسیب دیدگی های مختلف با هم متفاوت است، اما اصولا بین دو تا سه جلسه خواهد بود.

روش تزریق پی آر پی یک روش درمانی کاملا نوین است و متاسفانه بسیاری از شرکت های بیمه، هزینه های آن را پوشش نمی دهند. علیرغم پرداخت کل هزینه ها توسط خود بیماران، اما بسیاری از افراد با در نظر گرفتن هزینه های اعمال شده ناشی از مرخصی کاری، هزینه های جانبی و ... گزینه ای مثل جراحی، تزریق پی آر پی زانو را گزینه مقرون به صرفه تری می دانند.

فاکتورهای موثر بر هزینه تزریق پی آر پی زانو

به ندرت می توان دید که هزینه تزریق پی آر پی دو نفر مثل هم شود، یعنی تقریبا غیرممکن است که بیماران یک کلینیک هم هزینه مشابهی را بپردازند. در اینجا می خواهیم به بعضی از فاکتورهای موثر بر هزینه تزریق پی آر پی بپردازیم:

محل زندگی بیمار

موقعیت کلینیک یا مرکز درمانی، تاثیر قابل توجهی بر هزینه هر روش درمانی می گذارد و تزریق پی آر پی زانو نیز از این قاعده مستثنی نیست. هزینه زندگی در بعضی نقاط بالاتر است و مراکز درمانی این نقاط احتمالا هزینه بالاتری از بیمارانش دریافت می کند. در واقع این موضوع می تواند ناشی از هزینه های جاری بالاتر مرکز باشد که مستقیما بر هزینه درمان نیز تاثیر خواهد گذاشت.

تعداد تزریق مورد نیاز

همانطور که در بالا هم گفته شد، هزینه تزریق پی آر پی به شکل مستقیم تحت تاثیر تعداد تزریق های مورد نیاز برای درمان زانو است. به طور کلی معمولا به دو یا سه تزریق نیاز خواهید داشت، اما تعداد دقیق تزریق مورد نیاز برای مورد شما را پزشکتان باید تعیین کند. هرچه تعداد تزریق پی آر پی زانو بیشتر باشد، بالطبع هزینه درمان نیز بالاتر خواهد رفت.

کیفیت خدمات

هزینه خدمات در یک مرکز درمانی باکیفیت و مدرن بالاتر خواهد بود و اگر پزشکتان در روند درمان در فناوری های پیشرفته و مدرن استفاده کند، باید انتظار هزینه های بالاتر را داشته باشید. البته باید بدانید که هزینه بالاتری که برای فناوری ها و تجهیزات مدرن می پردازید، به معنای بهبود سریعتر، راحت تر و ایمن تر، و عوارض کمتر و نتایج بهینه تر خواهد بود.

افزودن مواد مغذی

شاید مقدار پلاکت خون بعضی از بیماران به اندازه کافی نباشد و اگر شما هم یکی از این افراد باشید، پزشک از مواد تقویتی برای بالا بردن کیفیت پلاسما استفاده خواهد کرد، که در این صورت هزینه تزریق پی آر پی زانو افزایش خواهد یافت.

سطح تخصص پزشک

شاخص بودن پزشک در حوزه خود و زیاد بودن نظرات مثبت بیماران او به معنای اطمینان بیشتر از نتیجه درمان و کاهش حداکثری عوارض احتمالی، و همه اینها احتمالا با هزینه بالاتر مراجعه به او همراه می شود.  

ماندگاری نتایج تزریق پی آر پی زانو چقدر است؟

تزریق پی آر پی به ترمیم بافت‌ها، تشکیل سلو‌ل‌های جدید و معکوس کردن فرایند تخریب بافت کمک می کند. بعلاوه تزریق پی آر پی به کاهش درد و التهاب و نتیجتا افزایش قدرت حرکت و کیفیت زندگی کمک می کند و نتایج آن می تواند از 6 تا 9 ماه در بدن باقی بمانند.

آیا تزریق پی آر پی زانو موثر است؟

اگرچه روش تزریق پی آر پی زانو یک روش نسبتا جدید است، اما مطالعات اولیه توانسته تاثیر چشمگیر آن بر درد زانو را ثابت کند. یک مطالعه در سال 2009 به ارزیابی آثار تزریق پی آر پی در صد بیمار مبتلا به تخریب غضروف زانو پرداخت. شرکت کنندگان بعد از گذشت شش ماه از درمان، شاهد بهبود قابل توجهی در وضعیت زانویشان بودند.  درد زانوی شرکت کنندگان در این مطالعه بعد از گذشت یک سال از درمان، مجددا شروع شد؛ این موضوع بیانگر نیاز بعضی از بیماران به تجدید درمان بود.

مطالعه ای در سال 2012 بر روی 120 بیمار با شدت های مختلف آرتروز زانو به مقایسه تاثیر تزریق پی آر پی و هیالورونیک اسید به زانو پرداخت. بیمارانی که تحت تزریق پی آر پی زانو قرار گرفته بودند، بهبود بیشتری در درد و عملکرد زانویشان را گزارش کردند.

یک مطالعه در سال 2013 به مقایسه نتیجه تزریق پی آر پی بر روی 78 بیمار مبتلا به آرتروز هر دو زانو و یک گروه تحت تزریق شبه دارو پرداخت. کسانی که تحت تزریق پی آر پی زانو قرار گرفته بودند، کاهش قابل توجه درد زانوهایشان را گزارش کردند. کاهش درد اکثر نفرات بعد از گذشت چند هفته همچنان ادامه پیدا کرد و تا شش ماه نیز باقی ماند، اما بخش بزرگی از آنها بعد از گذشت شش ماه مجددا شاهد بازگشت درد بودند.

نتایج مطالعات دیگر آن بود که می توان از پلاسمای غنی از پلاکت در درمان موثر آسیب دیدگی های نقاط دیگر بدن نیز استفاده کرد. برای مثال نتایج یک مطالعه در سال 2006 نشان دهنده بهبود 60 درصدی در التهاب تاندون آرنج در نتیجه تزریق پی آر پی به آرنج بود. در اکثر مطالعات، حرفی  از عوارض جانبی زده نشده و تزریق پی آر پی به عنوان یک روش ایمن و کم تهاجمی تر نسبت به جراحی زانو معرفی شده است.

عوارض جانبی تزریق پی آر پی

اگرچه مطالعات کمی در حوزه تزریق پی آرپی صورت گرفته، اما به ندرت به بروز عوارض جانبی اشاره شده است. استفاده از نمونه خون خود بیمار در آماده سازی پلاسما باعث شده که عملا احتمال پس زدگی پلاسما توسط بدن از بین برود. انجام تزریق پی آر پی در اکثر بیماران به صورت سرپایی و در زمان کمتر از یک ساعت انجام می شود و آنها می توانند در همان روز به ادامه کارهایشان بپردازند.

روش درمانی تزریق پی آر پی یک زمینه نوظهور در حوزه مطالعات درمانی است و با انتشار هر چه بیشتر مطالعات مختلف در این زمینه، احتمال پوشش هزینه تزریق پی آر پی توسط شرکت های بیمه نیز بالاتر خواهد رفت. اگر به دنبال روشی برای کنترل التهاب یا مدیریت بیماری دژنراتیو مفاصل خود هستید، شاید تزریق پی آر پی همه آن چیزی باشد که برای درمان به آن نیاز خواهید داشت.