شناسه خبر : 42765 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دوج کوین، پدر خانواده دوج چه چیزی برای گفتن دارد؟

دوج کوین، پدر خانواده دوج چه چیزی برای گفتن دارد؟

دوج کوین (DOGE) یک میم کوین است که در دسامبر 2013 به عنوان یک شوخی با ارزهای دیجیتال راه اندازی شد. اما کاربران بلاک چین دوج کوین را که از لایت کوین فورک شده است، قابل اعتماد می‌دانند و این یکی از دلایل به شهرت رسیدن این ارز دیجیتال بوده است.

تاریخچه دوج کوین

در اوایل دهه 2010، یک وبلاگ نویس تصویری از سگش را منتشر کرد که با هیجان لبخند می‌زند، تصویر این سگ از محبوبیت زیادی در اینترنت برخوردار شد. سپس، یک کاربر شبکه ردیت (Reddit) این تصویر را «دوج» نامید و یک میم ایجاد کرد. دوج در نهایت به یکی از معروف ترین میم های اینترنت بدل گشت.

جکسون پالمر، یک مدیر پروژه استرالیایی، دوج کوین را ایجاد کرد که در ابتدا فکر می‌کرد راهی برای مسخره کردن جنون رسانه ای در مورد ارزهای دیجیتال ( tabdeal.org/buy-cryptocurrency ) است. اما او دامنه دوج کوین.com را خریداری کرد. در همان زمان، بیلی مارکوس، توسعه‌دهنده نرم‌افزار مستقر در پورتلند، اورگان، متوجه توجه رسانه‌های اجتماعی شد که دوج کوین در حال جلب کردن به خود بود. پالمر و مارکوس با هم شروع به نوشتن کدی کردند که زیربنای اولین دوج کوین واقعی شد.

دو هفته پس از اینکه پالمر و مارکوس دوج کوین را در سال 2013 راه اندازی کردند، ارزش آن به میزان خیره کننده 300 درصد افزایش یافت. در آن روزها، دوج کوین خود را به عنوان یک نسخه سرگرم کننده از بیت کوین به بازار عرضه می‌کرد. لوگوی سگ خندان آن با فضای بازیگوشی جامعه رمزارز در آن زمان مطابقت داشت، در حالی که کد پایه آن خرید آن را نسبتاً ارزان نگه می‌داشت.

دوج کوین چگونه کار می‌کند؟

کد دوج کوین بر اساس لایت کوین (Litecoin) نوشته شده و نسخه‌های اولیه این رمزارز از طریق یک سیستم پاداش تصادفی به ماینرها اهدا شده است. اما این ارز دیجیتال در مارس 2014 به یک سیستم پاداش ثابت برای ماینرها منتقل شد. دوج کوین مثل لایت کوین از فناوری رمزنگاری استفاده می‌کند. Doge یک رمزارز گواهی سپرده (اثبات کار) است که دلیل قیمت پایین و عرضه تقریباً نامحدود آن است.

این فناوری رمزنگاری، آن را از سایر انواع ارزهای دیجیتال، از جمله بیت کوین، که از الگوریتم اثبات کار متفاوتی به نام SHA-256 استفاده می‌کند، متمایز می‌کند. در حالی که تفاوت بین این دو پیچیده است، نتیجه این است که رمزنگاری دوج کوین امکان عرضه نامحدود Doge را فراهم می‌کند. این امر باعث می‌شود که دوج کوین به اصطلاح «یک ارز دیجیتال تورمی» باشد، در حالی که بیت کوین و ارزهای دیجیتال مشابه ضدتورمی هستند، زیرا محدودیت ثابتی برای تعداد توکن هایی که ماینرها می‌توانند استخراج کنند وجود دارد.

Shape2

از دوج کوین برای چه چیزی می‌توان استفاده کرد؟

شما می‌توانید دوج کوین را در کیف پول BitPay واریز کنید و بواسطه مشارکت آنها با مسترکارت، می‌توانید آن را روی یک کارت اعتباری کریپتو قرار دهید، و از ان در هر جایی که مسترکارت پذیرفته می‌شود استفاده کنید. این یعنی شما می‌توانید از دوج کوین خود برای خرید تقریباً هر چیزی استفاده کنید.

BitPay همچنین پشتیبانی از دوج کوین را به کیف پول Apple Wallet اضافه کرده است که به شما امکان می‌دهد کارت بیت‌پی (BitPay Card) و دوج کوین‌های درون آن را در آیفون خود ذخیره کنید تا خریدهای Apple Pay را انجام دهید.

چند واحد دوج کوین وجود دارد؟

طبق وبسایت CoinMetrics، بیش از 129 میلیارد دوج کوین به تاریخ 21 می 2021 در گردش است. همین امر آن را به پرتیراژترین ارز دیجیتال موجود تبدیل کرد. نزدیک‌ترین رقیب آن استلار (XLM) با 105 میلیارد توکن در گردش است. در مقایسه، بیت کوین کمی بیش از 18.5 میلیون توکن در گردش دارد.

دوج کوین محدودیتی در مورد تعداد کوین هایی که استخراج کنندگان می‌توانند ایجاد کنند ندارد. این در تضاد کامل با بیت کوین است، که به گونه‌ای طراحی شده است تا هرگز از 21 میلیون BTC در گردش تجاوز نکند، سطحی که باید در سال 2140 به آن دست یابد.

مزایای دوج کوین

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، یکی از حامیان معروف دوج کوین به شمار می‌رود. او در یکی از مصاحبه‌های خود اظهار کرد که بلاک چین دوج کوین ظرفیت تراکنش بسیار بیشتری نسبت به بیت کوین دارد.

ایلان ماسک در یک مقطع مدعی شد که دوج کوین به عنوان روش پرداخت در شرکت‌های تسلا، اسپیس ایکس، و شرکت‌های بزرگ دیگر مانند The Boring Company که خدمات حمل و نقل مترو را در لاس وگاس ارائه می‌دهد، مورد استفاده قرار گرفته است.

  • تراکنش‌های دوج کوین در 60 ثانیه تکمیل می‌شود، در حالی که تراکنش‌های بیت کوین تقریباً 10 دقیقه به طول خواهد انجامید. دوج کوین همچنین جامعه‌ هواداری فعال تری نسبت به بیت کوین دارد.

  • Doge در ابتدا به عنوان یک شوخی وارد بازار شد اما ظرفیت تراکنش آن بسیار بالاتر از بیت کوین است.

  • مکانیزم عرضه دوج کوین به این رمزارز اجازه می‌دهد سالانه 5 میلیارد Doge عرضه شود. در حال حاضر فاصله زیادی میان عرضه بیت کوین و دوج کوین وجود دارد. گفتنی است حداکثر عرضه بیت کوین 21 میلیون توکن BTC است.

  • تأثیرگذاری ایلان ماسک بر جامعه ارز دیجیتال در گذشته از نظر علمی ثابت شده است. طبق یک مطالعه هر بار که ایلان ماسک در مورد دوج کوین توییت می‌کند، قیمت این ارز بلافاصله افزایش می یابد.

  • اعضای جامعه دوج کوین بارها با جمع‌آوری کمک مالی برای اهداف خیریه و حمایتی، نام این پروژه را وارد رسانه‌های بزرگ کرده‌اند و همین موضوع به پایداری رشد محبوبیت این «پول دیجیتال» کمک به سزایی کرده است. اگرچه دوج کوین در سال ۲۰۲۱ اوج‌گیری کرد؛ اما همیشه از آن به‌عنوان یک روش پرداخت ارزان و سریع یاد شده است.

  • شاید بتوان گفت که حمایت افراد مشهور از دوج کوین، خود به‌دلیل محبوبیت این پروژه در بین مردم است؛ اما همین عامل هم به جذب بیشتر طرفداران آن کمک کرده است.

Shape3

دوج کوین به عنوان یک سرمایه گذاری

با افزایش بیش از 900 درصدی در سال 2020، DOGE یک گزینه سرمایه گذاری عالی به نظر می‌رسد. از ماه ژانویه، قیمت Dogecoin از کسری از یک پنی به 0.05 دلار رسیده بود. با این حال، به نظر می‌رسد ارزش DOGE با صحبت‌ها پیرامون آن در شبکه‌های اجتماعی مرتبط است. افزایش محبوبیت و قیمت Dogecoin به این معنی است که توسعه‌دهندگان و کارآفرینان آن را جدی تر می‌گیرند و به پروژه کمک می‌کنند تا یک حلقه بازخورد مثبت ایجاد کنند که محبوبیت آن را افزایش می دهد. به دلیل نحوه طراحی DOGE و افزایش عرضه با گذشت زمان، بسیاری می‌گویند که دوج کوین می‌تواند به یک ارز واقعی برای خرج کردن تبدیل شود.

سخن پایانی

خوشبختانه به‌دلیل بازار بزرگ دوج کوین، بیشتر صرافی‌های ایرانی از این ارز پشتیبانی می‌کنند و اگر می‌خواهید فقط بر روی این ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، صرافی‌های داخلی گزینه مناسبی هستند.شما می‌توانید برای خرید دوج کوین از تبدیل استفاده کنید.