شناسه خبر : 42739 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مولتی ویتامین روزانه یا مولتی ویتامین مخصوص خانمها؟

میلیون ها نفر در ایران و سراسر دنیا از قرص های مولتی ویتامین روزانه برای مقاصد گوناگون و در درجه اول سلامت کلی بدن استفاده می کنند. اما زمانی که صحبت از مولتی ویتامین مخصوص خانم ها به میان می آید قضیه متفاوت است.

مولتی ویتامین روزانه یا مولتی ویتامین مخصوص خانمها؟

در سال های اخیر انواع قرص های مولتی ویتامین برای افراد و اهداف مختلف توسط لابراتورهای دارویی تولید شده است. خانم ها از طرفداران پر و پا قرص این مکمل ها هستند. تنوع مولتی ویتامین ها گاهی خریداران با سردرگمی مواجه می کند.

یکی از همین ابهامات رایج تفاوتی است ک بین مولتی ویتامین روزانه با مکمل مولتی ویتامین ویژه بانوان است. اساسا تمایزی بین این دو وجود دارد؟ یکی را می توانیم به جای دیگری استفاده کنیم؟ در این مطلب قصد داریم اطلاعات مفید و جامعی را در اختیارتان قرار دهیم تا راحت تر بین مولتی ویتامین روزانه یا مولتی ویتامین مخصوص خانمها تصمیم گیری کنید. با ما همراه باشید.

مولتی ویتامین چیست؟

بدن انسان برای عملکرد صحیح به ویتامین ها و مواد مغذی نیاز دارد. برای این منظور باید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشیم. اما همه افراد تغذیه کافی ندارند و یا مواد مغذی را به طور کامل نمی توانند از غذاهایی که میخورند دریافت کنند. به همین شکل شرایطی وجود دارد که نیاز بدن به ویتامین ها بیشتر از مواقع دیگر است به عنوان مثال، زنان در سنین باروری باید هر روز یک قرص اسید فولیک مصرف کنند. اینجاست که مولتی ویتامین ها وارد می شوند.

مولتی ویتامین ها ترکیبی از ویتامین های مختلف هستند که معمولا در منابع غذایی یافت می شوند. آنها برای تامین ویتامین هایی استفاده می شوند که از طریق رژیم غذایی شما دریافت نمی شوند. اساسا مولتی ویتامین ها برای جبران کمبودهای مواد مغذی در بدن مصرف می شوند تا بتوانید مقدار توصیه شده از مواد مغذی را تامین کنید.

فواید مصرف روزانه مولتی ویتامین ها

استفاده از مولتی ویتامین و دریافت آن به صورت روزانه مزایای بسیاری دارد. در ادامه به 6 مورد از این فواید پرداخته شده است.

1- افزایش سطح انرژی

وقتی ویتامین کافی دریافت نمی کنید، بدن شما مجبور است برای انجام کارهای ساده و پیش پا افتاده سخت تر تلاش کند، که این حالت منجر به خستگی و سایر مشکلات سلامتی می شود. مولتی ویتامین روزانه حاوی تمام ویتامین های B و ویتامین  B12 است که به ویتامین انرژی بخش معروف هستند.

2- بهبود مثبت خلق

برخی از مطالعات نشان داده اند که مولتی ویتامین روزانه اثرات مثبتی روی خلق و خو و رفتارهای عاطفی فرد دارد. دریافت ویتامین ها و مواد معدنی کافی باعث بهبود عملکرد سلول های مغز که مسئول خلق و خو هستند، می شود.

3- بهبود عملکرد ذهنی

طبق جدیدترین مطالعات مشخص شده است بسیاری از مواد مغذی از مغز حمایت می‌کنند و قرص مولتی روزانه شامل همه آنهاست. مهمترین آنها ویتامین B1، B3، B6، اسید فولیک، ویتامین B12، ویتامین C، کلسیم، مس، منیزیم، ید و روی است. همه این مواد مغذی در حمایت از مغز، تولید سلول‌های مغزی جدید، تحریک فعالیت الکتریکی در مغز، کمک به انتقال پیام‌ها از طریق مغز و انتقال انرژی به مغز نقش دارند.

4- تقویت سیستم ایمنی بدن

کپسول مولتی ویتامین حاوی ویتامین C، ویتامین E برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. ویتامین C و ویتامین E آنتی اکسیدانی هستند که به کاهش علائم آلرژی کمک می کنند.

5- حفظ سلامت قلب

قلب عضو حیاتی بدن است و حفظ سلامت آن ضروری است. مطالعات مختلف نشان می دهد که مصرف مولتی ویتامین های با کیفیت از بروز بیماری های قلبی عروقی به میزان چشمگیری جلوگیری می کند. ویتامین های B1، B2، B6، K1، نیاسین و منیزیم همگی در سلامت قلب و عروق نقش دارند.

6- پوست، مو و ناخن

برای اینکه پوست مو و ناخن های سالم داشته باشیم باید از نوع و دوز ویتامین های که روزانه دریافت می کنیم مطمئن باشیم. پوست تقریباً هر ۲۸ تا ۳۱ روز یکبار تجدید می‌شود، بنابراین بعد از ۳ تا ۵ هفته متوجه تفاوت خواهید شد. مواد مغذی ضروری موجود مولتی ویتامین ها برای پوست، مو و ناخن عبارتند از: ویتامین C ،مس، سلنیوم، روی (زینک)، ویتامین B ،  ید، آهن و منیزیم.

قرص مولتی ویتامین چه ویتامین هایی دارد؟

قرص مولتی ویتامین همانطور که از نام آن پیداست حاوی ویتامین های مختلف است. البته برخی از این مکمل ها به همراه مواد معدنی نیز هستند که به مولتی ویتامین مینرال معروف اند. بدن انسان برای رشد سالم به 13 ویتامین و 16 ماده معدنی نیاز دارد. کپسول های مولتی ویتامین ممکن است حاوی مواد دیگری مانند گیاهان، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب نیز باشند.

خانم ها مولتی ویتامین روزانه بخورند یا مولتی ویتامین مخصوص خانم ها؟

بر کسی پوشیده نیست که رژیم غذایی متوسط ایرانی ها همه مواد مغذی توصیه شده را به آنها نمی دهد و این واقعیت بسیاری از افراد آگاه به سلامت را مستقیماً به خرید مولتی ویتامین از داروخانه ها هدایت می کند.

قبلاً مکمل‌ها به دو گروه اصلی مکمل کودکان و مکمل بزرگسالان تقسیم می‌شدند. با این حال، امروزه مولتی ویتامین‌های اختصاصی برای مردان و زنان رایج است (مولتی ویتامین‌های زنان را می‌توان به دسته‌های قبل از یائسگی، بعد از یائسگی، بارداری و شیردهی تقسیم کرد). همین تنوع کافی است که خریداران را سردرگم کند که آیا تفاوت‌ آنچنانی در محتوای این مکمل‌ها وجود دارد یا اینکه همه اینها یک چیز است. 

حقیقت این است که مردان، زنان، کودکان و سالمندان نیازهای متفاوتی  به مولتی ویتامین ها دارند. اگرچه همه ما به انواع یکسانی از مواد مغذی نیاز داریم، اما سن و جنسیت خاص ما بر مقادیر مورد نیاز آن مواد مغذی تأثیر می گذارد.

تفاوت بین مولتی ویتامین های روزانه و مولتی ویتامین های عرضه شده برای زنان چیست؟

بزرگترین تفاوت بین ویتامین های روزانه و زنان قبل از یائسگی، میزان آهن موجود در آنها است. زمانی که خانمی پریود می شود، مقدار قابل توجهی آهن از دست می دهد که باید جایگزین شود. بنابراین در مولتی ویتامین خانمها مقادیر بیشتری آهن وجود دارد. برخی از مولتی ویتامین‌های خانم ها نیز ممکن است حاوی غلظت‌های بالاتری از ترکیباتی باشند که به پیشگیری از سرطان‌های خاص زنان کمک می‌کنند. 

آیا در سنی هستید که به مولتی ویتامین های بالای 50 سال نیم نگاهی می کنید؟ مکمل‌های مخصوص زنان یائسه نسبت به همتایان جوان‌ترشان آهن کمتری دارند، زیرا زنان مسن دیگر پریود نمی شوند و آهن خود را از دست نمی دهند؛ اما احتمالاً کلسیم بیشتری برای محافظت از استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان دارند.

تفاوت دیگر این است که مولتی ویتامین‌ و مینرال های بالای 50 سال معمولاً حاوی ویتامین D بیشتری هستند. دلیل این امر این است که با افزایش سن، سنتز ویتامین D از خورشید برای پوست ما دشوارتر می‌شود. 

تفاوت بعدی این است که ویتامین های سالمندان معمولاً دارای مقادیر بیشتری از ویتامین E و B12 هستند. ویتامین E برای محافظت از  بیماری قلبی و حافظه بسیار موثر است.

معرفی مولتی ویتامین با کیفیت

حال که با فواید مولتی ویتامین برای سلامت جسمی و تقویت قوای ذهنی و جنسی بهتر آشنا شدیم دو نمونه از بهترین مولتی ویتامین های موجود در داروخانه ها را معرفی می کنیم. خرید مولتی ویتامین بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه های آنلاین و حضوری امکان پذیر است. 

اپتی وومن

1. قرص اپتی وومن گلدن لایف

اگر به دنبال مولتی ویتامینی می گردید که به طور اختصاصی برای بانوان طراحی شده باشد ما به شما قرص اپتی وومن گلدن لایف را معرفی می کنیم. گلدن لایف به دلیل تولید مکمل های غذایی با کیفیت بالا در ایران به خوبی شناخته شده است و این محصول نیز از این قاعده مستثنی نیست. خانم ها با مصرف روزانه یک قرص اپتی وومن تمام ویتامین‌ها و مینرال‌های ضروری را برای سلامت بدن خود تامین خواهند کرد.

این مکمل بانوان در کاهش و درمان کم‌خونی، ریزش مو، خستگی مزمن و کاهش میل جنسی بانوان موثر است. این محصول در بسته بندی های 30 و 60 عددی به فروش می رسد.

2. قرص مولتی دیلی

اگر ترجیح می دهید مولتی ویتامین بانوان را مصرف نکنید بهتر است قرص مولتی دیلی از برند دانا را امتحان کنید. برند دانا به تولید مکمل های تقویتی مشهور است و مولتی دیلی یکی از باکیفیت ترین محصولات این برند می باشد.مولتی دیلی دانا در ایران تولید می شود.

شما با مصرف روزی یک عدد قرص مولتی دیلی بدون هیچ زحمتی می‌توانید مطمئن باشید که بدن شما هیچ کمبودی از ویتامین ها و ریز مغذی ها ندارد. مصرف این مکمل بانوان در زمان بیماری، دوران نقاهت پس از جراحی‌ها و همچنین در ایام بارداری و شیردهی و کاهش علائم PMS بسیار مفید می باشد. در هر بسته از این مکمل تعداد 120 عدد قرص موجود است که برای چهار ماه کافیست.

سخن پایانی

زمانی که نیازهای تغذیه ای فرد تنها از طریق رژیم غذایی تامین نشود، مولتی ویتامین ها نقش مهمی در حفظ سلامت بدن ایفا می کنند. برای این منظور برندهای گران قیمت و خارجی لازم نیست، زیرا مارک های ایرانی نیز نتایج کاملا مشابهی را به ارمغان می آورند. به دنبال مولتی ویتامینی بگردید که حاوی مقادیر توصیه شده روزانه باشد و مهر تأیید غذا و دارو روی برچسب آن باشد.