شناسه خبر : 42663 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

میگرن و سردرد می‌توانند مشکلات اقتصادی فرد را افزایش دهند.

میگرن و سردرد علاوه بر اینکه بیمار را از نظر جسمی تحت تأثیر قرار می دهد، می‌تواند از نظر مالی نیز به او فشار وارد کند.

میگرن و سردرد می‌توانند مشکلات اقتصادی فرد را افزایش دهند.

 این بیماری علاوه بر هزینه های معمول درمان، هزینه های پنهانی نیز دارد به عنوان مثال استرس در محیط کار می تواند منجر به حملات میگرن شود و کارایی فرد را کاهش دهد و هزینه هایی را برای فرد مبتلا در پی داشته باشد. خوشبختانه، استراتژی‌هایی وجود دارند که با کمک آن ها می‌توان فشارهای اقتصادی ناشی از میگرن را کاهش داد و بدین شکل هم به فرد مبتلا به میگرن کمک کرد.  

میگرن چه هزینه‌هایی دارد؟

میگرن معمولاً در سنین 18 تا 55 سال رخ می دهد که جزء پربارترین سال های زندگی هر فرد به حساب می آیند و تأثیر زیادی بر کار و سرنوشت او دارند. افراد مبتلا به میگرن اغلب سعی می کنند با وجود حملات میگرن به فعالیت خود ادامه دهند که این منجر به کاهش عملکرد آن ها می شود. گزارش ها حاکی از آن است که 90 درصد مبتلایان به میگرن هنگام حمله نمی توانند بازدهی خوبی داشته باشند و عملکرد آنان به شدت افت می کند. طبق برآورد بنیاد تحقیقات میگرن هر ساله حدود 157 میلیون روزکاری در آمریکا به دلیل میگرن از دست می رود.

میگرن چگونه می‌تواند عملکرد را کاهش دهد؟

حمله میگرن علائمی دارد که ممکن است ادامه ی کار را مشکل و تا حد زیادی غیر ممکن سازد. انواع سردرد های شدید و سرگیجه به همراه تهوع و استفراغ از جمله علائم میگرن هستند که می توانند باعث تارشدن دید، کاهش تمرکز و سرگیجه شوند. در این حالت فعالیت هایی مانند رانندگی می توانند مشکل‌ساز و یا حتی خطرناک باشند.

افرادی که به بیماری هایی به جز میگرن مبتلا هستند می توانند به منزل بروند و استراحت کنند اما فرد مبتلا به میگرن حتی نمی تواند جلوی مانیتور بنشیند زیرا نور مانیتور و پروژکتور میگرن را تحریک می کنند. بر اساس تحقیقاتی که در سال 2013 انجام شده است میزان میگرن در قشرهای کم درآمد بیشتر است و ابتلا به آن به علت اختلالی که در کار ایجاد می کند فشار مالی و اقتصادی بیشتری به فرد وارد می نماید. این مسئله نیز باعث استرس بیشتر و تشدید میگرن می شود و این چرخه معیوب ادامه پیدا می کند.

کار فرد چگونه می تواند بر میگرن تأثیر بگذارد؟

حملات میگرن ممکن است بدون هیچ محرکی نیز رخ دهند، اما با این وجود تجربه نشان داده است عوامل زیر می توانند بروز حمله میگرنی را تحریک کنند: 

  • استرس

  • کم خوابی

  • عادت ماهانه زنان

  • بعضی غذاهای به خصوص

  • بعضی عطر و رایحه ها

  • صداهای بلند

در بین محرک های ذکر شده استرس تأثیرگذارترین آن هاست به طوری که علت حدود 70 درصد حمله های میگرن استرس می باشد. همچنین نور زیاد، نور چشمک زن و نور مانیتور کامپیوتر از دیگر عوامل تحریک کننده ی میگرن می باشند.

چگونه با میگرن در محل کار خود کنار بیاییم؟

آگاهی از عوامل تحریک کننده میگرن، می تواند به فرد مبتلا کمک کند. به علت اینکه محرک های بسیاری ممکن است در محل کار وجود داشته باشد و منجر به حملات میگرن شوند آگاهی نسبت به آن ها می تواند به پیشگیری از حملات میگرن کمک نماید. در صورتی که با عوامل محرک در محل کار خود آشنایی ندارید برای شناسایی آن ها اقدام کنید.

می توانید یک دفتر خاطرات برای سردردهای میگرنی خود تهیه کنید و عواملی که تا به حال باعث حمله میگرن در شما شده است را در آن یادداشت نمایید. این کار کمک می کند از این پس از عوامل محرک دوری کنید و تغییراتی در محیط و سبک زندگی خود ایجاد نمایید به عنوان مثال به هنگام شب خوب بخوابید یا از عوامل محرک در محل کار خود فاصله بگیرید. همچنین ممکن است نیاز باشد به پزشک مراجعه نمایید.

به کارفرمای خود حقیقت را بگویید.

علائم میگرن مانند شکستن پا یا ابتلا به آنفولانزا مشهود نیست. یکی از نکاتی که این بیماری را از سایر بیماری ها متمایز می کند این است که کسی متوجه درد فرد نمی شود. اغلب افراد به میگرن به چشم یک سر درد ساده  نگاه می کنند که نمی تواند اختلالی در کار و عملکرد فرد ایجاد نماید. با رئیس یا کارفرمای خود صادق باشید و به او در مورد این بیماری توضیح دهید تا مجبور نشوید هر بار برای سر درد و حملات میگرنی خود بهانه تراشی کنید. در صورتی که خودتان نمی توانید در این باره توضیح دهید و قانعشان کنید از پزشک خود بخواهید یادداشتی در این مورد بنویسد و آن را به رئیس خود بدهید.

به طور مرتب غذا بخورید.

حذف وعده‌های غذایی از جمله مهم ترین محرک های میگرن می‌باشد بنابراین سعی کنید تحت هر شرایطی به طور منظم غذا بخورید. مقداری پروتئین یا مخلوطی از آجیل و خشکبار همراه خود داشته باشید تا در صورت نداشتن وقت استراحت، آن ها را مصرف نمایید.

آب بنوشید.

سعی کنید همیشه یک بطری آب در کنار خود داشته باشید و به طور مرتب آب بنوشید و بدین طریق بدن خود را هیدراته نگه دارید زیرا کمبود آب بدن می تواند منجر به سردرد و حملات میگرن گردد.

از فیلترهای نور آبی استفاده کنید.

به علت اینکه نور آبی دستگاه هایی مانند رایانه، تبلت یا گوشی می تواند خواب شما را مختل کند و منجر به حملات میگرن شود بهتر است از نرم افزارهایی استفاده کنید که نور آبی را فیلتر می نمایند.  ویندوز 10 و مک او اس دارای فیلتر نور آبی هستند که باید آن را در رایانه ی خود فعال نمایید. همچنین برای فیلتر کردن نور آبی می توان از عینک هایی که بدین منظور طراحی شده اند استفاده نمود.

از استرس دوری کنید.

استرس یکی از رایج ترین محرک های میگرن است. هرچند شاید نتوانید تمام استرسی که ممکن است در محل کار با آن رو به رو شوید را مهار کنید اما می توانید از موقعیت هایی که استرس بیشتری را به شما وارد می کنند دوری نمایید. روش هایی مانند نفس عمیق و پیاده روی وجود دارد که به کمک آن ها می توانید استرس خود را مدیریت کنید. در صورتی که کار شما استرس زا است به دنبال شغلی باشید که استرس کمتری به شما وارد می کند.

چراغ‌ها را خاموش کنید.

بعضی افراد به نورهای چشمک زن یا لامپ های فلورسنت حساس هستند. در صورتی که شما نیز این مشکل را دارید لامپ های بالای سرتان را تا جای ممکن خاموش کنید و از یک لامپ رو میزی یا آباژور استفاده نمایید که حاوی نور فلورسنت نیست. در صورتی که نمی توانید لامپ سقفی را خاموش کنید، آن را با یک نور ملایم تر جایگزین کنید یا سعی کنید به نقطه ای بروید که نور کمتری دارد یا خودتان سایه ایجاد نمایید.  همچنین استفاده از عینک های مخصوص به ویژه در محل کار می تواند تا حدی مشکل شما را برطرف نماید. 

یک بسته آنتی میگرن تهیه کنید.

یک بسته ی ضد میگرن در محل کار خود داشته باشید. این بسته می تواند حاوی مسکن، داروهای ضد تهوع، پک سرد یا هر چیزی باشد که به درمان میگرن شما کمک می کند. همچنین برای پیشگیری از دهیدراته شدن بدن و گرسنگی که از مهم ترین محرک های میگرن به حساب می آیند آب و پروتئین کافی مصرف کنید. پروتئین همچنین باعث ثابت نگه داشتن سطح قند خون نیز می‌شود.

کلام پایانی

این مورد را فراموش نکنید که از خوددرمانی اجتناب نمایید و در صورت وقوع سردردهای مکرر به پزشک یا یک کلینیک درمان درد مراجعه نمایید تا بهترین روش درمانی سردرد متناسب با شرایط شما را به کار گیرند و پس از بررسی و آزمایشات مکرر داروهای مناسب با سیستم ایمنی‌تان را برایتان تجویز نمایند.

منبع: مقالات سایت کلینیک درمان درد نفس