شناسه خبر : 42118 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

با استانداردهای حسابداری پرکاربرد آشنا شوید

مدیریت مالی در هر شرکت به‌قدری اهمیت دارد که آن را قلب سازمان می‌دانند.

با استانداردهای حسابداری پرکاربرد آشنا شوید

 گزارش‌های مالی نه‌تنها برای بررسی عملکرد سازمان توسط صاحبان کسب‌وکارها اهمیت دارد، بلکه باید در اختیار اداره مالیات کل کشور نیز قرار بگیرد.

ازهمین‌رو، ارائه یک گزارش جامع و یکپارچه برای همه سازمان‌ها لازم است. استانداردهای حسابداری برای یکپارچه‌سازی فعالیت‌های حسابداری و گزارش‌های مالی مطرح شده‌اند.

در این مقاله به بررسی استانداردهای حسابداری ایران می‌پردازیم و پرکاربردترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. با صرف چند دقیقه برای مطالعه این مطلب، با استانداردهای حسابداری پرکاربرد به‌خوبی آشنا خواهید شد.

استانداردهای حسابداری چیست؟

به مجموعه‌ای از اصول و رویه‌هایی که هر حسابداری باید آن‌ها را رعایت کند، استانداردهای حسابداری می‌گویند. به‌عبارت‌دیگر، استانداردهای حسابداری تعیین‌کننده اصول اساسی شیوه حسابداری هستند. کلیه گزارش‌های مالی باید مطابق با این اصول تهیه شوند؛ درغیراین‌صورت گزارش ارائه‌شده برای سازمان مالیات قابل‌قبول نخواهد بود.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند آشنایی با یک برنامه حسابداری همه چیزی است که یک حسابدار باید بداند. هرچند کار کردن با نرم‌افزارهای حسابداری پایه‌ای‌ترین نیاز حسابداران به شمار می‌رود، اما استفاده از چنین برنامه‌هایی بدون آشنایی با استانداردهای حسابداری پرکاربرد امکان‌پذیر نیست. در ادامه اهمیت و کاربرد اصول اساسی حسابداری را بیشتر برایتان توضیح می‌دهیم.

چرا سازمان‌ها باید از استانداردهای حسابداری پرکاربرد استفاده کنند؟

استانداردهای حسابداری همان قوانین و مقرراتی هستند که حسابدارها باید کارشان را مطابق با آن‌ها انجام دهند. این اصول شیوه و روش کار حسابداری را برای حسابدارها روشن می‌کنند. وجود استانداردهای پرکاربرد حسابداری و عمل به آن‌ها باعث می‌شود کلیه گزارش‌های مالی در سراسر کشور به‌طورمشابه انجام شوند و از معیارهای یکسانی برخوردار باشند. نبود یک معیار جامع و یکسان برای تهیه گزارش‌های مالی، نحوه محاسبه و بررسی صحت آن‌ها، مشکلات فراوانی در نحوه حسابرسی به شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف به وجود خواهد آورد.

از طرفی رسیدگی به این گزارش‌ها نیز درصورت نبود استانداردهای حسابداری کاری سخت و دشوار خواهد بود. تصور کنید هیچ معیاری برای محاسبه حقوق و دستمزد وجود نداشته باشد؛ در این صورت هیچ شفافیتی در این روند وجود نخواهد داشت و شاهد افزایش درگیری‌ها و نارضایتی‌ها در سطح بنگاه خواهیم بود. استانداردهای حسابداری فقط در ایران کاربرد ندارند و در سطح جهانی هم مطرح هستند؛ بنابراین اگر حوزه کسب‌وکار شما فراتر از مرزهای ایران است، باید ضمن استفاده از یک نرم افزار بازرگانی خارجی، به استانداردهای حسابداری بین‌المللی نیز مسلط باشید.

حسابداری

فهرست پرکاربردترین استانداردهای حسابداری

حالا که به پاسخ سوال استانداردهای حسابداری چیست، رسیدید و اهمیت آن‌ها را دریافتید، باید با استانداردهای پرکاربرد حسابداری نیز آشنا شوید. آشنایی با این استانداردها برای کلیه کارهای حسابداری از محاسبه سود و زیان گرفته تا پر کردن اظهارنامه مالیاتی اهمیت دارد. کسانی که می‌دانند اظهارنامه مالیاتی چیست، به‌خوبی از حساسیت صحت اطلاعات آن آگاهی دارند؛‌ بنابراین توصیه می‌کنیم حتما اطلاعاتتان را در این زمینه بالا ببرید.

 در حال حاضر، بیش از ۴۰ نوع استاندارد حسابداری در ایران وجود دارد. سازمان حسابرسی برای هرکدام از این موارد، یک سند کامل منتشر کرده و در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌ها قرار داده است. از جمله مهمترین استانداردهای حسابداری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. نحوه ارائه صورت‌های مالی

  2. صورت جریان‌های نقدی

  3. درآمد عملیاتی

  4. ذخایر، بدهی‌ها و دارایی‌های احتمالی

  5. رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه

  6. گزارش عملکرد مالی

  7. حسابداری مخارج تحقیق و توسعه

  8. حسابداری موجودی مواد و کالا

  9. حسابداری پیمان‌های بلندمدت

  10. حسابداری کمک‌های بلاعوض دولت

  11. دارایی‌های ثابت مشهود

  12. افشای اطلاعات اشخاص وابسته

  13. حسابداری مخارج تامین مالی

  14. نحوه ارائه دارایی‌های جاری و بدهی‌های جاری

  15. حسابداری سرمایه‌گذاری‌ها

  16. آثار تغییر در نرخ ارز

  17. دارایی‌های نامشهود

  18. صورت‌های مالی جداگانه

  19. ترکیب‌های تجاری

  20. سرمایه‌گذاری در واحدهای تجاری وابسته و مشارکت‌های خاص

  21. حسابداری اجاره‌ها

  22. گزارشگری مالی میان‌دوره‌ای

  23. حسابداری مشارکت‌های خاص

  24. گزارشگری مالی واحدهای تجاری در مرحله قبل از بهره‌برداری

  25. گزارشگری برحسب قسمت‌های مختلف

  26. فعالیت‌های کشاورزی

  27. طرح‌های مزایای بازنشستگی

  28. فعالیت‌های بیمه عمومی

  29. فعالیت‌های ساخت املاک

  30. سود هر سهم

  31. دارایی‌های غیرجاری نگهداری‌شده برای فروش و عملیات متوقف‌شده

  32. کاهش ارزش دارایی‌ها

  33. مزایای بازنشستگی کارکنان

  34. رویه‌های حسابداری، تغییر در برآوردهای حسابداری و اشتباهات

  35. مالیات بر درآمد

  36. ابزارهای مالی؛ ارائه

  37. ابزارهای مالی، افشا

  38. ترکیب‌های تجاری

  39. صورت‌های مالی تلفیقی

  40. مشارکت‌ها

  41. افشای منافع در واحدهای تجاری دیگر

  42. اندازه‌گیری ارزش منصفانه

سایت سپیدار سیستم به آدرس sepidarsystem جامع‌ترین راهنمای استانداردهای حسابداری را در اختیارتان قرار داده است. با مراجعه به این سایت به کلیه این استانداردها دست پیدا می‌کنید.

گزارش های مالی

اهداف و مزایای استانداردهای حسابداری؛ یکسان‌سازی گزارش‌های مالی

استانداردهای حسابداری به وجود آمده‌اند تا گزارش‌های مالی و نحوه محاسبه آن‌ها برای کلیه حسابداران و حسابرسان ساده و قابل‌درک باشد. به‌طورکلی، هدف از ایجاد استانداردهای حسابداری را می‌توانیم در ۴ مورد زیر خلاصه کنیم:

  • روش حسابداری مورداستفاده برای کلیه حسابدارها قابل‌درک باشد.

  • صورت‌ها و گزارش‌های مالی با فرم مشخص، یکسان و یکنواخت تهیه شود.

  • معیارها و قواعد یکسانی برای حسابداری وجود داشته باشد.

  • گزارش‌های مالی برای بنگاه‌های بیرونی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی قابل‌درک باشد.

بااین‌تفاسیر، استانداردهای حسابداری از یک طرف باعث شفافیت روند کار حسابدارها می‌شوند و از طرفی حسابرسی و درک گزارش‌های مالی برای سایر نهادها از جمله مالیات و بیمه را راحت‌تر می‌کنند.

سپیدار سیستم؛ همراه دیرینه سازمان‌های ایرانی برای حسابداری

در این مقاله به بررسی استانداردهای حسابداری پرکاربرد پرداختیم و اهمیت، کاربردها و مزایای آن‌ها را برایتان شرح دادیم. حالا به‌خوبی با اصول اساسی حسابداری آشنا شده‌اید. در حال حاضر بیش از ۴۰ استاندارد حسابداری در ایران وجود دارد؛ اما این استانداردها ممکن است در آینده بیشتر شوند. حسابدار موفق کسی است که مدام اطلاعاتش را به‌روز کرده و همواره به‌دنبال استانداردهای حسابداری جدید باشد.

شرکت نرم‌افزاری سپیدار سیستم سال‌ها است که با عرضه جامع‌ترین و بهترین نرم‌افزارهای حسابداری، شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ را همراهی می‌کند. علاوه‌بر این، از سپیدار سیستم می‌توانید به‌عنوان یک منبع معتبر و جامع برای آموزش حسابداری و کسب اطلاعات به‌روز در این زمینه استفاده کنید.

آشنایی با این مجموعه برای هر حسابدار حرفه‌ای و تازه‌کاری ضروری است. با مراجعه به سایت سپیدار سیستم به آدرس sepidarsystem بیشتر با این مجموعه بزرگ آشنا شوید و درصورت نیاز به هرگونه راهنمایی با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید. کارشناسان سپیدار سیستم در واحد فروش، پشتیبانی و آموزش منتظر شنیدن صدای گرم شما عزیزان هستند.